Wybierz markę:
Zbiorniki wyrównawcze chłodnicy, płynu chłodzącego
Temperatura, jaka powstaje na skutek spalania paliwa może osiągnąć nawet 2000 stopni Celsjusza, co jest niezwykle szkodliwe dla prawidłowego działania jednostki napędowej. Dlatego tez musi być ona odpowiednio chłodzona. W nowoczesnych silnikach układ chłodzenia składa się z kilku kluczowych elementów, z których jeden, a mianowicie zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego, ma za zadanie przechowywać ciecz, wykorzystywaną do zapobiegania przegrzewania się jednostki napędowej. Sprawdź naszą ofertę i wybierz odpowiedni zbiorniczek wyrównawczy do swojego samochodu!
Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego w samochodzie
Zbiornik płynu chłodzącego odpowiedzialny jest za gromadzenie cieczy chłodzącej, skąd dostaje się ona do miejsc wymagających schładzania w trakcie pracy jednostki napędowej. W wielu przypadkach, zbiorniczek wyrównawczy wykonany jest z półprzezroczystego tworzywa, co umożliwia kontrolę aktualnego poziomu płynu chłodniczego bez potrzeby odkręcania korka. Na bokach zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego powinny znajdować się dwie wartości – min. oraz max. Jeżeli aktualny poziom płynu chłodniczego znajduje się pomiędzy tymi dwiema wartościami, to możliwa jest prawidłowa praca jednostki napędowej.
Sposób działania zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego
Uzupełnianie zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego następuje poprzez odkręcenie korka, a następnie dolanie prawidłowo dobranej cieczy chłodzącej tak, aby po dolaniu nie przekraczała wartości maksymalnej, wskazanej na ścianie zbiornika. Pamiętajmy jednak, że w trakcie pracy jednostki napędowej zbiornik wyrównawczy chłodnicy pracuje pod ciśnieniem, a płyn chłodniczy nagrzewa się, przez co najlepiej będzie kontrolować jego poziom na wyłączonym i zimnym silniku. Do chłodzenia silniki coraz częściej wykorzystuje się obecnie zjawisko wrzenia wody pod ciśnieniem, nie zaś w temperaturze 100 stopni Celsjusza. Występuje przy tym w obiegu chłodzenia ciśnienie rzędu 1,0-1,5 bar. Mówi się wówczas o zamkniętym układzie chłodzenia. W tym właśnie obiegu wykorzystuje się zbiornik wyrównawczy chłodnicy w samochodzie, który jest mniej więcej napełniony do połowy.
Typowe usterki zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego w samochodzie
Awarie układu chłodzenia są niebezpieczne dla jednostki napędowej oraz stanowią przyczynę sporych wydatków związanych z naprawą auta. Większość usterek w tym przypadku stanowią awarie elementów mechanicznych, jednak zdarzają się również uszkodzenia elektroniczne oraz wycieki płynu chłodzącego. Właśnie ubytki cieczy chłodzącej są najczęstszą przyczyną awarii układu chłodzenia. Dotyczy to przede wszystkim chłodnicy oraz połączeń, w których znajduje się czynnik chłodzący. Gdy stwierdzimy, że zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego ma niedobory, lecz brak w nim jakichkolwiek rozszczelnień, wówczas problem staje się poważny. W wyniku nieszczelności płyn chłodzący może przedostawać się do oleju lub komory spalania. Może się to objawiać wzrostem ciśnienia w układzie chłodzącym oraz obecnością mazi o barwie kawy z mlekiem w oleju silnikowym. Jeżeli zbiorniczek wyrównawczy posiada widoczne pęcherzyki powietrza wraz ze znajdującym się w nim olejem, w takiej sytuacji możliwe jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą, pęknięcie głowicy, a w ekstremalnych przypadkach nawet pęknięcie bloku silnika.
Popularni producenci zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego
- Febi Bilstein
- Thermotec
- Meyle
- Topran
- Hella
- SWAG
- NRF
- Automega
- Original Imperium
- Blue Print
Jeżeli interesuje Cię tani zbiornik wyrównawczy, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego samochodu. Nasz system znajdzie to, czego szukasz w zaledwie kilka sekund.
W iParts.pl znajdziesz największą ofertę zbiorników wyrównawczych płynu chłodzącego do najróżniejszych marek samochodów. Wszystkie produkty są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta. Zapewniamy najniższe rynkowe ceny, szybką i profesjonalną obsługę oraz natychmiastową realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Płukanie układu chłodzenia. Zobacz, jak i dlaczego warto to robić
- Jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie? Którą metodę należy wybrać, w zależności od sytuacji oraz możliwości kierowcy?
- Od czego zależy kolor płynu chłodniczego? Jaki kolor płynu do chłodnic wybrać i jakie ma to znaczenie dla samochodu?
- Jak dbać o układ chłodzenia silnika, by ten nie zawodził nawet w największe upały? Jakich preparatów można w tym celu używać?
- Gdzie i jak wlewać płyn chłodniczy w samochodzie? Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku
- Jak należy się zachować w przypadku wycieku płynu z chodnicy? Jaki płyn dolać i czy może to być sama woda destylowana?
FAQ
Zbiornik wyrównawczy w samochodowym układzie chłodzenia spełnia rolę rezerwuaru przechowującego nadmiar płynu chłodzącego, który nie jest w stanie zmieścić się w zamkniętym układzie. Dzięki zbiornikowi wyrównawczemu możliwe jest także regulowanie ciśnienia w układzie chłodzenia oraz weryfikowanie bieżącego poziomu cieczy chłodzącej. Zbiornik wyrównawczy umożliwia także wygodne uzupełnienie stanu płynu w układzie. Ulokowany w nim jest również czujnik poziomu płynu.
Najczęściej spotykaną usterką zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego jest jego pęknięcie. Materiał z którego jest on stworzony narażony jest na trudne warunki, takie jak temperatura oraz duże ciśnienie. Zdarza się, że powstają mikropęknięcia, które powodują przeciekanie zbiornika. W przypadku takiej awarii konieczna jest jego wymiana na nowy. Ubytek płynu chłodzenia może doprowadzić nasz silnik to niebezpiecznego w skutkach przegrzania oraz trwałego uszkodzenia.
W celu wymiany zbiorniczka płynu chłodzącego konieczne jest wypuszczenie z układu całego płynu lub przynajmniej jego części. Kiedy zbiornik jest już pusty można przystąpić do odłączania węży od króćców. Należy to robić ostrożnie i tylko wtedy, gdy płyn chłodzący nie ma wysokiej temperatury. Po odłączeniu przewodów można przystąpić do wyjęcia zbiorniczka, który często montowany jest śrubą lub kilkoma śrubami do nadwozia naszego samochodu.
By zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego spełniał swoją rolę w odpowiedni sposób powinniśmy go właściwie dobrać. Należy tutaj zwrócić szczególną uwagę na rozmieszczenie otworów montażowych, króćców na które nakłada się węże stanowiące część układu chłodzenia, a także jego pojemność. Źle dopasowany zbiorniczek wyrównawczy może doprowadzić do nieprawidłowej pracy całego układu. Zbiornik wyrównawczy najlepiej dobrać z uwzględnieniem numeru VIN samochodu lub konkretnej wersji silnikowej oraz rocznika pojazdu.
W takim przypadku konieczna jest jego wymiana. Nieszczelność zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia może doprowadzić do znacznych ubytków płynu, co natomiast doprowadzi do jego zapowietrzenia i spadku wydajności. Może się to odbić na rosnącej temperaturze silnika podczas jazdy, a w efekcie doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej. Ze względu na warunki panujące w układzie chłodzenia naszego samochodu nie należy próbować naprawiać tego elementu przez klejenie czy uzupełnianie ubytków.
Jeśli chcemy usunąć brud oraz osad zbierający się na ściankach naszego zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego musimy zacząć od jego wyjęcia. Ze względu na warunki panujące w układzie chłodzenia tylko mechaniczne czyszczenie będzie wystarczająco skuteczne. Podczas takiego zabiegu warto również zadbać o wymianę płynu chłodzącego w naszym układzie na nowy oraz staranne oczyszczenie układu, np. za pomocą płukanki do samochodowych układów chłodzenia.