Czytaj o chłodnicach oleju

chłodnice olejuW samochodach eksploatowanych w wymagających warunkach, często stosuje się chłodnice oleju. Chłodnice te zamontowane są przede wszystkich w autach sportowych, których osiągi wyraźnie odbiegają od tradycyjnych pojazdów osobowych. Zadaniem chłodnic oleju jest schładzanie różnych rodzajów olejów – silnikowych, przekładniowych, ale także olejów układu przekładniowego oraz układu hydrauliki siłowej. Prawidłowa praca chłodnicy oleju gwarantuje zwiększenie przebiegów pomiędzy wymianami oleju, a oprócz tego wydłuża żywotność jednostki napędowej oraz jej poszczególnych elementów.

Wyróżniamy dwa rodzaje chłodnic oleju, które różnią się między sobą metodą wykorzystywaną do schładzania oleju. Chłodnice oleju, które jako czynnik chłodzący wykorzystują powietrze działają analogicznie do chłodnic wody schładzanych powietrzem. Olej przedostaje się specjalnymi przewodami do kanalików chłodnicy oleju, gdzie zostaje w naturalny sposób schładzany poprzez powietrze, a następnie (będąc w ciągłym obiegu) wraca do poszczególnych elementów wymagających smarowania. Z kolei chłodnice oleju wykorzystujące płyn chłodniczy działają nieco inaczej, gdyż wybrane oleje samochodowe w trakcie nagrzewania silnika osiągają wcześniej swoją temperaturę roboczą – dzieje się tak przez to, że oleje odbierają temperaturę płynu chłodniczego. Następnie, po osiągnięciu prawidłowej temperatury pracy przez jednostkę napędową proces ten odwraca się – to olej przekazuje ciepło płynowi chłodniczemu, przez co możliwa jest jeszcze lepsza kontrola temperatury olejów.