Wybierz markę:
Ramię napinacza paska klinowego wielorowkowego
Pasek klinowy wielorowkowy to element wykorzystywany do napędzania osprzętu jednostki napędowej. Powoli zastępuje on na rynku stosowane zwłaszcza w starszych pojazdach proste paski klinowe. Pasek jest często błędnie uznawany za mało istotny element silnika. Jednak to on odgrywa kluczową rolę w pracy urządzeń pomocniczych silnika, a jakiekolwiek uszkodzenie np. ramienia napinacza paska wielorowkowego może być przyczyna wielu kosztownych problemów.
Pasek wielorowkowy w samochodzie
Paski napędzające urządzenia pomocnicze silnika dzielimy na klinowe oraz wieloklinowe, nazywane równie wielorowkowymi. Paski klinowe to elementy montowane dawniej, spotykane obecnie w starszych modelach aut. Ich kształt w przekroju poprzecznym przypomina klin, który wchodzi w koło pasowe. Z kolei pasek klinowy wielorowkowy jest szerszy i składa się z kilku połączonych ze sobą klinów. Taka budowa zapewnia większa zdolność do przenoszenia momentu obrotowego, a także pozwala eliminować wszelkie poślizgi oraz zwiększa wytrzymałość samego elementu. Tego rodzaju paski są również cieńsze od standardowych pasków klinowych, dzięki czemu generują mniejsze naprężenia w swojej strukturze, są bardziej elastyczne i mogą pracować przy licznych załamaniach konstrukcji silnika.
Napinacz paska wielorowkowego
Napinacz, a w zasadzie ramię napinacza paska klinowego wielorowkowego to niezwykle ważne elementy dla zapewnienia prawidłowej pracy układu napędu. Odpowiada ono za utrzymanie właściwego naprężenia paska, a także zabezpiecza inne podzespoły pomocnicze silnika przed nadmiernym obciążeniem, a tym samym przedwczesną awarią. Nieprawidłowo napięty pasek lub żle działające ramię napinacza paska wielorowkowego spowoduje ślizganie się tego elementu, co z kolei doprowadzi do generowania przez pasek dużego hałasu, powstania wysokiej temperatury, a także szybszego uszkodzenia paska wieloklinowego oraz innych współpracujących z nim elementów układu napędowego samochodu.
Typowe usterki pasków wieloklinowych w samochodzie
Pasek klinowy wielorowkowy pracuje obecnie najczęściej na kołach z tłumikami drgań skrętnych. Niestety, te ostatnie potrafią często ulec zniszczeniu, a na ich kondycję techniczną ma wpływ właśnie praca paska wieloklinowego. Zerwany pasek lub uszkodzone ramię napinacza paska wieloklinowego może uszkodzić napęd rozrządu lub jedno z urządzeń silnika.
Jedną z typowych przyczyn awarii paska wielorowkowego jest niewłaściwe ustawienie kół pasowych. Może dojść na przykład do ustawienia jednego lub więcej kół pod skosem, albo ustawienia kół w osi, w jednej płaszczyźnie. Powoduje to ścieranie się zewnętrznych krawędzi paska, a nawet zrywanie całych fragmentów z zewnętrznych klinów. Dodatkowym, negatywnym skutkiem takiej sytuacji jest podwyższony hałas pracy całego napędu.
Innym częstym powodem problemów z przenoszeniem napędu jest zanieczyszczenie olejem paska wieloklinowego, który w ten sposób traci dużą część swoich właściwości, a z czasem może ulec zerwaniu. Zaoliwiony pasek klinowy wielorowkowy musi zostać jak najszybciej wymieniony, nie zapominając również o wyeliminowaniu przyczyny samego wycieku oleju.
Popularni producenci ramienia napinacza paska wielorowkowego
- Bosch
- SKF
- Gates
- Lemforder
- INA
- Febi Bilstein
- Contitech
- BTA
- Metzger
Sklep iParts.pl to największy w Polsce wybór elementów rozrządu samochodowego. Jeżeli interesuje Cię tanie ramię napinacza, które jednocześnie gwarantuje najwyższą jakość wykonania oraz wymaganą wytrzymałość, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Zapraszamy do iParts.pl po najlepsze ramię napinacza paska wielorowkowego na rynku. Oferowane części to najniższa cena za najlepszą jakość wykonania.