Rolka napinacza paska wielorowkowego

Pasek wieloklinowy to zarówno element silnika benzynowego, jak i jednostki wysokoprężnej. Służy on do napędzania urządzeń pomocniczych silnika, jak np. pompa układu wspomagania, klimatyzacja, alternator czy pompa wody. Istotną rolę w całym mechanizmie odgrywają rolki napinacza paska klinowego wielorowkowego, które odpowiadają za prawidłowe prowadzenie paska oraz jego kąt opasania.

Napinacz paska w jednostce napędowej

Napinacz paska wieloklinowego to niezwykle ważny element dla całego układu napędu. To on utrzymują odpowiednie naprężenie paska rozrządu przez cały okres eksploatacji pojazdu. Napinacz pasków wielorowkowych chroni inne urządzenia pomocnicze silnika przed zbyt dużym obciążeniem oraz przedwczesną awarią. Jeżeli pasek wieloklinowy został nieodpowiednio zamontowany lub ma niewłaściwe naprężenie, wówczas zacznie ślizganie tego elementu, które w efekcie doprowadzi do powstania dużego hałasu w komorze silnika, wysokiej temperatury oraz przedwczesnego i szybkiego zniszczenia paska, a także innych urządzeń pomocniczych silnika.

Położenie napędzanych kół wymaga odpowiedniego prowadzenia paska na rolkach. Rolka napinacza paska wielorowkowego jest wykorzystywana nie tylko do właściwego prowadzenia paska, ale również do zwiększenia kąta opasania, a więc zazębienia się jak największej ilości zębów podczas przenoszenia mocy, a także do ustalania długich sekcji w napędzie. Rolka napinająca pasek wielorowkowy utrzymuje go na odpowiednim torze pracy. Im większy jest kąt opasania paska, tym możliwa jest wyższa zdolność do przenoszenia dużych obciążeń jednostki napędowej. Rolki powstają zazwyczaj ze stali lub tworzywa sztucznego (poliamidu) i w zależności od przeznaczenia oraz konstrukcji silnika mogą one być gładkie lub uzębione. We wnętrzu rolek znajdują się również jedno- lub dwurzędowe łożyska o zwiększonej ilości smaru.

Typowe awarie rolek napinaczy paska wielorowkowego

Uszkodzenie jednej z rolek napinacza paska wieloklinowego, zazwyczaj na skutek dużych sił działających w układzie napędu, może doprowadzić do wciągnięcia paska do układu rozrządu i jego całkowite zablokowanie. Praca układu przenoszenia napędu jest związana z ciągłym zjawiskiem tarcia, dlatego wszystkie elementy układu ulegają stopniowemu zużyciu. Jednym z nich jest na pewno rolka napinacza paska wieloklinowego. Ulega ona wycieraniu podczas pracy, podobnie jak sam pasek czy koła pasowe.

Popularni producenci rolek napinacza

  • SKF
  • INA
  • Mapco
  • Magneti Marelli
  • BTA
  • Ruville
  • SWAG
  • Vaico

Największy wybór rolek napinacza paska klinowego wielorowkowego w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podasz wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po tanie rolki napinacza! Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną na każdym etapie zakupów, szybką obsługę, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Rolka napinacza CAFFARO
Rolka napinacza GATES
Rolka napinacza SKF
Rolka napinacza SNR
Rolka napinacza MAXGEAR
Rolka napinacza OPTIMAL
Rolka napinacza HUTCHINSON
Rolka napinacza STELLOX
Rolka napinacza KRAFT AUTOMOTIVE

FAQ

Jakie objawy daje awaria rolki napinacza przy pasku wielorowkowym?

Wczesne wykrycie zużycia rolek napinacza jest niezbędne dla prawidłowej pracy całego pojazdu. Przede wszystkim, żeby odpowiednio szybko zareagować, warto dokładnie wsłuchać się w to, jak auto działa. W sytuacji, kiedy samochód wydaje nietypowe dźwięki – spod maski wydobywają się odgłosy piszczenia, lub zgrzytania, powodem może być poluzowanie, albo zatarcie łożyska w rolce. Z kolei dźwięki przypominające bardziej chrzęst mogą oznaczać, że rolka napinacza jest zatarta lub obluzowana.

Jak sprawdzić, czy rolka napinacza nadaje się do wymiany?

Nawet, jeśli nie zauważamy żadnych objawów, a praca samochodu nie daje jednoznacznych powodów do podejrzeń, warto od czasu do czasu skontrolować stan rolek. Taka kontrola może się odbyć podczas przeglądu lub można też samemu sprawdzić, czy rolki nie są uszkodzone. Na co zwrócić uwagę przy samodzielnej kontroli? Przede wszystkim sprawdź powierzchnię rolki – jeśli jest skorodowana, może negatywnie wpływać na zużycie paska. Zakręć rolką – duża ilość obrotów lub ich brak to również sygnał ostrzegawczy.

Czym grozi awaria rolki?

Zły stan rolki może prowadzić do przedwczesnego zużycia kolejnych elementów. Z kolei awaria rolki każdorazowo powoduje szereg potencjalnych problemów w prawidłowym działaniu innych części i sprawia, że nie spełniają one swoich funkcji prawidłowo. Zepsuta rolka napinacza przyczynia się do nieodpowiedniego napięcia paska, w związku z czym każde urządzenie, które jest przy jego pomocy uruchamiane działa na za niskich obrotach – to z kolei wpływa na możliwości akumulatora, przez co np. nie można uruchomić auta.

Jak montować rolkę napinacza paska wielorowkowego

Niestety zarówno rolka napinacza, jak i inne elementy rozrządu są często dokręcane zbyt mocno, co przekłada się na ich nieprawidłową pracę, a w efekcie na szybsze zużycie lub awarię. Przy prawidłowym montażu podstawę stanowią odpowiednie narzędzia, w przypadku wymiany rolki napinacza szczególną rolę odgrywa dobranie odpowiedniego klucza. Jeżeli natomiast nie jesteś do końca pewny, jak przeprowadzić demontaż i wymianę rolki lub nie masz zaplecza w postaci sprzętu - warto skorzystać z usług fachowca.

Ile kosztuje rolka napinacza paska wieloklinowego?

Ceny rolek napinacza są oczywiście uzależnione od producenta, a także od parametrów technicznych – szczególną rolę odgrywa tu materiał, z którego wykonana jest rolka. Koszt rolki może być też różny w zależności od rodzaju pojazdu – czy jest to samochód osobowy, czy np. ciężarowy. W ramach naszej oferty znajdziesz warianty odpowiednie dla aut osobowych, terenowych, sportowych i dostawczych, zarówno w niższych, jak i wyższych cenach, produkowanych przez bardziej i mniej znane marki. Ceny najpopularniejszych rolek wahają się od około 11 zł do około 200 zł.