Rolka napinacza paska klinowego wielorowkowego

Pasek wieloklinowy to zarówno element silnika benzynowego, jak i jednostki wysokoprężnej. Służy on do napędzania urządzeń pomocniczych silnika, jak np. pompa układu wspomagania, klimatyzacja, alternator czy pompa wody. Istotną rolę w całym mechanizmie odgrywają rolki napinacza paska klinowego wielorowkowego, które odpowiadają za prawidłowe prowadzenie paska oraz jego kąt opasania.

Napinacz paska w jednostce napędowej

Napinacz paska wieloklinowego to niezwykle ważny element dla całego układu napędu. To on utrzymują odpowiednie naprężenie paska rozrządu przez cały okres eksploatacji pojazdu. Napinacz pasków wielorowkowych chroni inne urządzenia pomocnicze silnika przed zbyt dużym obciążeniem oraz przedwczesną awarią. Jeżeli pasek wieloklinowy został nieodpowiednio zamontowany lub ma niewłaściwe naprężenie, wówczas zacznie ślizganie tego elementu, które w efekcie doprowadzi do powstania dużego hałasu w komorze silnika, wysokiej temperatury oraz przedwczesnego i szybkiego zniszczenia paska, a także innych urządzeń pomocniczych silnika.

Położenie napędzanych kół wymaga odpowiedniego prowadzenia paska na rolkach. Rolka napinacza paska wielorowkowego jest wykorzystywana nie tylko do właściwego prowadzenia paska, ale również do zwiększenia kąta opasania, a więc zazębienia się jak największej ilości zębów podczas przenoszenia mocy, a także do ustalania długich sekcji w napędzie. Rolka napinająca pasek wielorowkowy utrzymuje go na odpowiednim torze pracy. Im większy jest kąt opasania paska, tym możliwa jest wyższa zdolność do przenoszenia dużych obciążeń jednostki napędowej. Rolki powstają zazwyczaj ze stali lub tworzywa sztucznego (poliamidu) i w zależności od przeznaczenia oraz konstrukcji silnika mogą one być gładkie lub uzębione. We wnętrzu rolek znajdują się również jedno- lub dwurzędowe łożyska o zwiększonej ilości smaru.

Typowe awarie rolek napinaczy

Uszkodzenie jednej z rolek napinacza paska wieloklinowego, zazwyczaj na skutek dużych sił działających w układzie napędu, może doprowadzić do wciągnięcia paska do układu rozrządu i jego całkowite zablokowanie. Praca układu przenoszenia napędu jest związana z ciągłym zjawiskiem tarcia, dlatego wszystkie elementy układu ulegają stopniowemu zużyciu. Jednym z nich jest na pewno rolka napinacza paska wieloklinowego. Ulega ona wycieraniu podczas pracy, podobnie jak sam pasek czy koła pasowe.

Popularni producenci rolek napinacza

  • SKF
  • INA
  • Mapco
  • Magneti Marelli
  • BTA
  • Ruville
  • SWAG
  • Vaico

Największy wybór rolek napinacza paska klinowego wielorowkowego w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podasz wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po tanie rolki napinacza! Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną na każdym etapie zakupów, szybką obsługę, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Rolka napinacza GATES
Rolka napinacza SKF
Rolka napinacza SNR
Rolka napinacza CAFFARO
Rolka napinacza OPTIMAL
Rolka napinacza HUTCHINSON
Rolka napinacza KRAFT AUTOMOTIVE
Rolka napinacza VAICO