Resory piórowe i tuleje

Niektórzy nazywają je reliktem przeszłości czy też wynalazkiem sprzed naszej ery. Jednak resory piórowe nadal mają się świetnie i do dziś są z powodzeniem wykorzystywane nie tylko w samochodach użytkowych, ale i osobowych. Zawieszenie resora piórowego to wciąż świetne rozwiązanie sprężynujące i amortyzujące zwłaszcza na tylnej osi.

Resory piórowe w samochodzie

Zawieszenie resora piórowego znalazło swoje pierwsze zastosowanie już w XIX wieku. Początkowo wykorzystywano je w powozach konnych, później natomiast trafiły do samochodów, spełniając w nich swoją funkcję aż do dzisiaj. Szybko zyskały uznanie jako duże udogodnienie oraz doskonały sposób amortyzacji podczas jazdy po nierównościach. Niestety, z biegiem czasu producenci motoryzacyjni dostrzegali coraz większe możliwości w sprężynach śrubowych, rezygnując w dużym stopniu z używania resorów piórowych.

Budowa resora piórowego

Resory piórowe, a właściwie jeden resor składa się z kilku blach nazywanych piórami. Blachy te wykonywane są najczęściej ze stali sprężynowej poddanej obróbce cieplnej, aby nadać jej odpowiednich właściwości. Każde z piór jest odpowiednio mniejsze od poprzedniego oraz wygięte, nadając całemu elementowi kształt łuku. Blachy są ze sobą łączone za pomocą śrub ustalających oraz stalowych opasek, których zadaniem jest zapobiegać przesuwaniu się piór względem siebie. Na każdym z dwóch zakończeń całego elementu znajduje się tuleja resora piórowego, która pozwala na mocowanie zawieszenie do konstrukcji pojazdu. Resory mogą być montowane poprzecznie do osi samochodu, pełniąc wówczas rolę stabilizatora, lub wzdłużnie. Zawieszenie resora piórowego ma to do siebie, że można dostosować jego twardość do wymogów kierowcy czy właściwości terenu, po jakim będzie się samochód poruszał. Uzyskuje się to poprzez zdjęcie odpowiedniej ilości piór. Im mniej blach w tego typu zawieszeniu, tym jest ono miększe.

Zalety zawieszenia piórowego

Główną wadą sprężyn śrubowych w najnowszych układach zawieszenia jest ich mała wytrzymałość na bardzo duże obciążenia. I tutaj pojawia się pole do popisu dla resorów piórowych, które zwłaszcza w pojazdach dostawczych i ciężarowych znajdują szerokie zastosowanie. Wszędzie tam, gdzie przewidziana jest duża masa ładunku, stosowane są resory piórowe pozwalające na większą możliwość obciążenia pionowego. Dzięki nim całe obciążenie ładunku rozkłada się wzdłuż całej długości ich piór, a nie jednostkowo jak to ma miejsce w przypadku sprężyn śrubowych.

Zawieszenie resora piórowego to rozwiązanie niezwykle proste w swej konstrukcji, a przy tym wyjątkowo wytrzymałe i długotrwałe. Nie ma jednak róży bez kolca. Wadą resorów piórowych jest ich słaba jakość dostrojenia oraz dopasowania, a także mniejszy komfort użytkowy w porównaniu do sprężyn śrubowych.

Popularni producenci zawieszenia resora piórowego

  • Febi Bilstein
  • Kilen
  • Triscan
  • SWAG
  • Diederichs
  • Johns

Tanie resory piórowe w iParts.pl to gwarancja solidności i wytrzymałości nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. Wszystkie elementy pochodzą od sprawdzonych i godnych polecenia producentów elementów zawieszenia samochodowego, którzy obejmują swoje produkty gwarancją jakości i bezpieczeństwa użytkowania.

Zawieszenie resora piórowego w iParts.pl to sprawdzona konstrukcja na ekstremalne przeciążenia. Gwarantujemy najniższe rynkowe ceny, fachową pomoc techniczną i natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Zawieszenie resora piórowego CS Germany
Zawieszenie resora piórowego NPS
Zawieszenie resora piórowego LESJÖFORS
Zawieszenie resora piórowego KILEN
Zawieszenie resora piórowego GSP
Zawieszenie resora piórowego Magnum Technology
Zawieszenie resora piórowego TRISCAN
Zawieszenie resora piórowego TEDGUM
Zawieszenie resora piórowego FEBI BILSTEIN