Wybierz markę:
Czujniki ciśnienia w oponach
Według światowych statystyk, blisko 40 proc. kierowców nie kontroluje ciśnienia w kołach własnego samochodu. To duży błąd, ponieważ nieodpowiednie dopompowanie opon wpływa na większe zużycie paliwa, szybsze zużycie ogumienia, a także na nieprawidłową trakcję samochodu podczas jazdy. Dlatego też od listopada 2014 roku wszystkie nowe auta zjeżdżające z linii produkcyjnej są wyposażone w układy kontroli ciśnienia w oponach. System TPMS natychmiast informuje kierowcę o ewentualnym spadku ciśnienia w oponach.
Pierwsze systemy kontroli ciśnienia w kołach TPMS (ang. Tire Pressure Monitoring System) powstały już ponad 20 lat temu i wyposażono w nie m.in. niektóre modele Citroena C5 oraz Peugeota 607. System ten jest odpowiedzialny za bieżące monitorowanie ciśnienia w ogumieniu i sprawdzanie, czy w oponach jest prawidłowe ciśnienie. Taka diagnostyka jest możliwa dzięki czujnikom ciśnienia znajdującym się w ogumieniu. Dzięki nim kierowca jest na bieżąco informowany o ilości powietrza w oponach swojego samochodu.
Czujniki ciśnienia w oponach można podzielić pod względem zasady działania na bezpośrednie i pośrednie. Układy bezpośrednie monitorujące ciśnienie zazwyczaj znajduje się w oponach przy samych zaworach powietrza. Każdy z tych układów posiada czujnik ciśnienia, nadajnik radiowy oraz niezależne zasilanie. Czujniki przekazują do komputera pokładowego auta aktualne informacje na temat stanu ciśnienia w oponach. Systemy pośrednie natomiast mają mało wspólnego ze standardowym układem TPMS. Ich praca jest ściśle związana z systemami ABS i ESP, które na bieżąco otrzymują informacje od własnych czujników na temat liczby obrotów wykonanych przez koła samochodu. Czujniki pośrednie odczytują te dane, licząc przy tym obroty kół. Jeżeli w pewnym momencie wykryta zostanie różnica w ciśnieniu kół, wysyłana jest informacja do kierowcy za pomocą kontrolki nieprawidłowego ciśnienia w konkretnej oponie.
Ciśnienie w ogumieniu można szybko i sprawnie sprawdzić na praktycznie każdej stacji paliw, wyposażonych w kompresory z dokładnymi manometrami wskazówkowymi lub cyfrowymi.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Zawieszenie wielowahaczowe
- Stuki w zawieszeniu. Co jest najczęstszą przyczyną ich pojawiania się? Jak możecie je sami zdiagnozować?
- Podstawowe typy zawieszenia samochodowego. Które z nich najczęściej wykorzystywane są w naszych samochodach?
- Kompleksowa obsługa zawieszenia - gdzie szukać części?
- Zawieszenie samochodu: wahacze, tuleje, sworznie i łączniki stabilizatora
- Zbieżność kół – na co wpływa, jak sprawdzić i ustawić?
- Geometria kół – jak sprawdzić i ustawić?