Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Systemy kontroli ciśnienia w oponach

Bardzo częstą przyczyną utraty powietrza w oponie jest stopniowe ulatnianie się powietrza, co zwykle pozostaje niezauważone, aż do chwili, kiedy jest za późno. Obecnie większość firm oferuje różne systemy wczesnego ostrzegania, które informują kierowcę o utracie powietrza w oponie. Oprócz tego, od 1 listopada ubiegłego roku wszedł w życie przepis o obowiązkowym wyposażeniu każdego nowego samochodu w czujniki ciśnienia powietrza w ogumieniu.

Systemy kontroli ciśnienia w oponach

Co to są czujniki TPMS i do czego służą?

System TPMS (Tire Pressure Monitoring System) odpowiada za monitorowanie ciśnienia w oponach samochodu. Zadaniem TPMS jest regularna kontrola czy w oponach znajduje się prawidłowe ciśnienie. Brak odpowiedniego ciśnienia, a głównie różnica ciśnienia w pojedynczych oponach mają bowiem bardzo istotny wpływ na komfort jazdy, a także użytkowanie samochodu w sytuacjach awaryjnych – hamowanie i gwałtowne manewry. Zbyt niskie ciśnienie negatywnie odbija się także na spalaniu, a zbyt wysokie na komforcie jazdy.

Problemem okazuje się sytuacja w której przeciętny kierowca nie jest w stanie wyczuć różnicy ciśnienia w oponach. W codziennej eksploatacji istnieje możliwość przeoczenia różnicy nawet na poziomie 1 bara. Co więcej trzeba liczyć się z ukształtowaniem podłoża, które znacznie pogarsza ocenę wzrokową. W związku z tym skonstruowano czujniki ciśnienia w ogumieniu, które na bieżąco kontrolują ciśnienie w oponach. Użytkownik może cieszyć się spokojną i przyjemną jazdą, a regularnie dostarczane informacje pozwolą zareagować mu w odpowiednim czasie.

Systemy monitorujące ciśnienie w samochodzie można podzielić na dwa rodzaje, ze względu na zasadę działania: bezpośrednie i pośrednie.

System bezpośredni (aktywny)

Urządzenie do kontroli ciśnienia jest zazwyczaj umieszczone w oponach – obok zaworu powietrza. System aktywny został wyposażony w czujnik ciśnienia, nadajnik radiowy i własne zasilanie. Umożliwia to udostępnienie dokładnej informacji komputerowi pokładowemu o wartości ciśnienia w każdej oponie, która wyświetlana jest na ekranie. Zestrojenie czujników ciśnienia z komputerem jest bardzo precyzyjne, co pozwala uzyskać niezwykle dokładne parametry. Dobrej jakości czujniki potrafią wykryć różnicę rzędu 0.2 bar. Warto zaznaczyć, że po każdej wymianie ogumienia system wymaga zresetowania i wczytania nowych danych.

Z popularnych czujników aktywnych eksperci wymieniają dwuczęściowe czujniki TSS-BERU – czujnik i zawór montowane są oddzielnie, co pozwala dopasować położenie czujnika do geometrii felgi. Bardzo popularny jest także system SIEMENS/VDO, gdzie czujnik i zawór tworzą jedną całość. Niestety, takie rozwiązanie wymaga kalibracji, co może być sporym utrudnieniem ze względu na niewielką liczbę warsztatów specjalistycznych posiadających odpowiedni sprzęt.

System pośredni (pasywny)

System pośredni to w pewnym sensie imitacja systemu TPMS. Układy ABS i ESP na bieżąco otrzymują informacje od własnych czujników o liczbie obrotów poszczególnych kół. Wyższe ciśnienie zwiększa realną średnicę koła i na odwrót. Pośredni system odczytuje informacje, liczy obroty kół i jeśli wykryje różnicę, przekazuje odpowiedni raport kierowcy samochodu w postaci kontrolki nieprawidłowego ciśnienia w oponach. System nie monitoruje jednak ciśnienia w ogumieniu, co jest zasadniczą jego wadą, a jedynie wykrywa różnicę w średnicy jednego z kół.

Pierwsze systemy opierające się tylko na informacji o liczbie obrotów kół były stosunkowo niedokładne. Ciśnienie musiało spaść o około 20-30 procent, by system mógł wykryć ewentualne nieprawidłowości. Obecnie nieco udoskonalone systemy pośrednie opierają się także na innych informacjach i są w stanie znacznie lepiej wykryć wszelkie odstępstwa od normy – są to m.in. występowanie wibracji kół czy zmiana obciążenia samochodu w trakcie gwałtownych manewrów.

Eksploatacja samochodu z czujnikami kontroli ciśnienia

Prostsze i niedoskonałe rozwiązania są zawsze tańsze, czego nie polecamy. Czujniki są podatne na uszkodzenia w trakcie demontażu opony. Ponadto system wymaga kalibracji po wymianie opon, a nie każdy warsztat posiada do tego urządzenia. Czujniki systemu bezpośredniego są podatne na awarie, a także stosunkowo szybko zużywają się ich baterie. Czujniki średnio kosztują około 200-400 zł za sztukę, co w przypadku wymiany ze względu na zużycie baterii oznacza koszt około 1000 zł. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie dwóch kompletów kół z oponami letnimi i zimowymi by uniknąć ryzyka uszkodzenia czujników w trakcie zmiany kół.

Popularne z kategorii System kontroli ciśnienia w ogumieniu

Czujnik ciśnienia w oponach BOSCH F 026 C00 466
154,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik ciśnienia w oponach BOSCH F 026 C00 467
130,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik ciśnienia w oponach SCHRADER 3023
93,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik ciśnienia w oponach BOSCH F 026 C00 468
162,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik ciśnienia w oponach BH SENS HUF 43481000
131,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik ciśnienia w oponach SKF VKRA 110035
161,00 zł
0 (0 ocen)
System kontroli ciśnienia w ogumieniu w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: System kontroli ciśnienia w ogumieniu pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: System kontroli ciśnienia w ogumieniu
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
7 komentarzy
Mam w swoim samochodzie wbudowane takie czujniki. Jak dotąd nie miałem z nimi problemów. Dobrze się sprawują. Dość dokładnie pokazują ciśnienie w oponach.
Tych czujników nie uszkodzi się w eksploatacji samochodu . Posiadam te czujniki już jakiś czas i bardzo sobie je chwale. Rzeczywiście jest to pewne udogodnienie i przede wszystkim lepsza kontrola bezpieczeństwa.
tylko dodatkowe koszty serwisu, co oni jeszcze nie wymyślą, tyle tej elektroniki w samochodach
ja tam wole standardowe koła, żadnej zbędnej elektroniki
Przydatne rozwiązanie i bardzo inteligentne, jestem kierowcom zawodowym i TMPS już nie raz uratowało mnie mi moje auto.
Ciekawe czy taki czujnik można łatwo uszkodzić w normalnej eksploatacji samochodu.
No w końcu udało mi się znaleźć trochę rzeczowych informacji na temat TPMS i teraz już wiem jak sprawdzić czy w moim aucie jest to udogodnienie.

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze