Skrzynia redukcyjna samochodu

Skrzynia rozdzielcza jest często zamiennie nazywana reduktorem. Nie jest to jednak to samo. Samochodowa skrzynia rozdzielcza rozdziela napęd na cztery koła, natomiast reduktor redukuje przełożenia układu napędowego. Często, zwłaszcza w pojazdach terenowych, w skrzyniach rozdzielczych znajduje się właśnie reduktor. Wówczas mamy do czynienia ze skrzynią rozdzielczo-redukcyjną.

Skrzynia rozdzielcza w samochodzie

Skrzynia rozdzielcza samochodu to, tak naprawdę, niewielkich rozmiarów przystawka do skrzyni biegów, która służy do przenoszenia napędu na drugą oś, najczęściej przednią. Dodatkowo skrzynia rozdzielcza jest pośrednikiem w przeniesieniu momentu obrotowego na tylną oś. W środku skrzyni znajduje się przekładnia (łańcuchowa lub zębata), która wyprowadza z jej wnętrza drugi wał napędowy w do przedniej osi. W przypadku, gdy samochodowa skrzynia rozdzielcza nie jest wyposażona w żadne dodatkowe mechanizmy poza przekładnią, wówczas mamy do czynienia z układem z dołączonym napędem. Jeżeli jednak w skrzyni znajduje się mechanizm różnicowy, możemy mówić o układzie ze stałym napędem na cztery koła. W sytuacji, gdy w skrzyni rozdzielczej pojawia się dodatkowe przełożenie, mamy do czynienia z reduktorem.

Decyzja pomiędzy napędem na jedną oś, a napędem na obie osie odbywa się zazwyczaj z wykorzystaniem specjalnej dźwigni lub, w najnowszych konstrukcjach, jest sterowana elektronicznie. Podobnie rzecz się ma z wyborem pomiędzy trybem jazdy normalnej a terenowej. W nowoczesnych autach elektronika steruje praktycznie wszystkim, w tym również rozdziałem napędu pomiędzy osiami napędowymi, a czas reakcji takich rozwiązań jest liczony w milisekundach.

Reduktor w samochodzie

Reduktor skrzyni biegów to w zasadzie rodzaj skrzyni rozdzielczej, a cały mechanizm powinien być określany jako skrzynia rozdzielczo-redukcyjna. Jej zadaniem nie jest tylko rozdzielanie napędu na cztery koła, lecz również redukować wszystkie przełożenia w układzie napędowym. Standardowy reduktor terenowy posiada przełożenia mniej więcej 2:1, co tłumacząc na polski język oznacza, że każdy bieg w przekładni zostaje skrócony dwukrotnie. Można spotkać również reduktory np. o przełożeniach 15:1 czy też 4:1.

Reduktor skrzyni biegów skracając przełożenia, zwiększa siłę napędową na kołach auta i jednocześnie redukuje prędkość. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie większych możliwości uciągu samochodu, a tym samym łatwiejsze poruszanie się nim w terenie. Skrzynia redukcyjna skraca przełożenia do tego stopnia, że zazwyczaj jadąc w terenie nie korzysta się w ogóle z pierwszego biegu. Jest ona niezastąpiona podczas pokonywania stromych podjazdów oraz potężnych pochyleń terenu.

Popularni producenci skrzyń rozdzielczych i redukcyjnych

  • Febi Bilstein
  • SWAG
  • Lemforder
  • Vaico
  • Corteco
  • Delphi

Sklep Iparts.pl dostarcza najlepsze rozwiązania w zakresie układów napędowych i systemów zawieszenia na polskim rynku. Jeżeli interesuje Cię skrzynia rozdzielcza samochodu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.

Tylko w iParts.pl trwała skrzynia rozdzielcza oraz wydajny reduktor skrzyni biegów w doskonałej relacji ceny do jakości. Gwarantujemy profesjonalną obsługę, najniższe ceny, fachowe wsparcie techniczne oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Przekładnia rozdzielcza CORTECO
Przekładnia rozdzielcza LEMFÖRDER
Przekładnia rozdzielcza FEBI BILSTEIN
Przekładnia rozdzielcza SWAG
Przekładnia rozdzielcza VAICO
Przekładnia rozdzielcza AISIN
Przekładnia rozdzielcza Metalcaucho
Przekładnia rozdzielcza BOGE