Amortyzator skrętu

Bez układu kierowniczego prowadzenie jakiegokolwiek samochodu byłaby niemożliwa. Jest to jeden za najważniejszych i zarazem najbardziej awaryjnych układów w aucie. Negatywny wpływ na układ kierowniczy ma bez wątpienia dziurawa i nierówna nawierzchnia drogi, ekstremalna zmiana naprężeń, a nawet zmiany atmosferyczne takie, jak temperatura czy też wilgoć. W skutecznym tłumieniu wszelkich drgań pojawiających się w układzie kierowniczym pomaga amortyzator skrętu.

Standardowy układ kierowniczy składa się z trzech zasadniczych elementów, a mianowicie z kolumny, przekładni oraz mechanizmu zwrotniczego. Kolumna kierownicy łączy się w komorze silnika z przekładnią najczęściej zębatkową, nazywaną również maglownicą. Jest ona przeważnie montowana w samochodach przednionapędowych. W autach z napędem na tylną oś wykorzystywane są zazwyczaj przekładnie globoidalne, śrubowo-kulkowe lub ślimakowe. Mechanizm zwrotniczy w układzie kierowniczym łączy ze sobą koła kierowane z przekładnią.

Amortyzator układu kierowniczego to kolejny istotny element całego systemu, który odpowiada za niwelowanie pojawiania się gwałtownych ruchów kierownicy podczas jazdy oraz tłumienie jakichkolwiek drgań pojawiających się na kolumnie kierownicy. Na rynku dostępne są amortyzatory skrętne olejowe oraz olejowo-gazowe. Oba rodzaje amortyzatorów charakteryzują się zbliżonymi parametrami oraz porównywalnymi możliwościami tłumienia. Warto korzystać wyłącznie ze sprawdzonych produktów oferowanych przez renowowanych producentów tego rodzaju części, ponieważ precyzja oraz stabilne prowadzenie samochodu mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo zarówno kierującego samochodem, jak i innych uczestników ruchu drogowego.