Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej

Przekładnia kierownicza daje możliwość zamiany obrotu kolumny na ruch przekładni kierowniczej do przodu. Innymi słowy, rola całego mechanizmu ogranicza się do zapewnienia ​​zwojom kierownicy możliwości zamieniania się w niezbędne ruchy prętów oraz kół. Przekładnia kierownicza stanowi istotny element w budowie każdego współczesnego auta, który pozwala utrzymać wskazany kierunek poruszania się auta. Narażony jest on jednak na uszkodzenia mechaniczne, a chroni go przed tym najczęściej gumowa osłona przekładni kierowniczej.  

Przekładnia kierownicza w samochodzie

W dzisiejszej motoryzacji stosuje się kilka rodzajów przekładni kierowniczych. Najczęściej są to przekładnie zębatkowe (tzw. maglownice), przekładnie śrubowo-kulowe, przekładnie ślimakowe oraz przekładnie ze ślimakiem globoidalnym. Każda przekładnia kierownicza musi charakteryzować się odpowiednią niezawodnością, a jej konstrukcja powinna zapewniać możliwość regulacji jej luzów powstających podczas normalnej eksploatacji.

Najpopularniejszą przekładnią stosowaną we współczesnych samochodach jest maglownica, czyli przekładnia zębatkowa, składająca się z wałka kolumny kierowniczej (zębnik) i listwy zębatej. Oba elementy zostały połączone kinematycznie. W momencie wykonania ruchu obrotowego wałka, następuje również ruch postępowy zębatki. Maglownica precyzyjnie „przekazuje informacje” z kierownicy na koła i odwrotnie. Jeśli chodzi o uszczelki przekładni kierowniczej tego typu to stosuje się elementy wykonane z termoplastu lub gumy, czyli ze specjalnych tworzyw sztucznych.

W przypadku przekładni ślimakowej mechanizm wyposażony jest w tzw. ślimak nacięty w krańcowym miejscu kolumny, który jest zazębiony z kołem ślimakowym. Zaletą tego rozwiązania jest przede wszystkim wysoki komfort prowadzenia auta, jednak w porównaniu do maglownicy nie zapewnia ono aż tak dobrej precyzji. Przekładnia ślimakowa stasowana jest najczęściej w pojazdach ciężarowych. Trzeci rodzaj przekładni stosowanej między innymi w ciągnikach, to przekładnia śrubowa. Działa ona na podobnej zasadzie co przekładnia ślimakowa z tą różnicą, że tutaj kolumna kierownicza jest połączona z tzw. nakrętką z naciętym gwintem. Oczywiście wszystkie wymienione wyżej mechanizmy posiadają odpowiednie osłony przekładni kierowniczej, które chronią je przed „światem zewnętrznym”.

Uszczelki przekładni kierowniczej

Osłona przekładni kierowniczej to prosty i najczęściej gumowy element, który zabezpiecza całą przekładnię przed otarciami, uszkodzeniami mechanicznymi, wpływem temperatury i oddziaływaniem zewnętrznych czynników atmosferycznych.

Uszczelniacz przekładni kierowniczej zapewnia dłuższą żywotność całego układu. Aby jednak mógł on spełnić swoją funkcję, powinien być utrzymywany w idealnym stanie technicznym. Każda oznaka uszkodzenia, pęknięcia czy przetarcia to powód do wymiany elementu na nowy, inaczej istnieje duże ryzyko pojawienia się wycieków środka smarnego, a w rezultacie poszczególne elementy układu zostaną narażone na szybkie zniszczenie. Odpowiednio serwisowana i eksploatowana osłona elastyczna przekładni kierowniczej przeważnie zużywa się bardzo wolno, jednak aby tak było, warto kupować wyłącznie produkty sprawdzonych marek.

Popularni producenci osłony przekładni kierowniczej

  • Lemforder
  • Febi Bilstein
  • TRW
  • SKF
  • Metzger
  • Pascal
  • Autofren Seinsa
  • Original Imperium
  • SWAG

Tylko w iParts.pl uniwersalna osłona przekładni kierowniczej w przystępnej cenie rynkowej do każdego modelu auta. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po osłony przekładni kierowniczej dostarczane przez renomowanych producentów układów kierowniczych i systemów wspomagania kierownicy. Gwarantujemy najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizacje zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej ORIGINAL IMPERIUM
Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej SPIDAN
Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej HEPU
Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej IPD
Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej OCAP
Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej AKRON-MALÒ
Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej AUTOFREN SEINSA
Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej ERT
Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej BORG & BECK