Wybierz markę:
Osłony i uszczelki przekładni kierowniczej
Przekładnia kierownicza daje możliwość zamiany obrotu kolumny na ruch przekładni kierowniczej do przodu. Innymi słowy, rola całego mechanizmu ogranicza się do zapewnienia zwojom kierownicy możliwości zamieniania się w niezbędne ruchy prętów oraz kół. Przekładnia kierownicza stanowi istotny element w budowie każdego współczesnego auta, który pozwala utrzymać wskazany kierunek poruszania się auta. Narażony jest on jednak na uszkodzenia mechaniczne, a chroni go przed tym najczęściej gumowa osłona przekładni kierowniczej.
Przekładnia kierownicza w samochodzie
W dzisiejszej motoryzacji stosuje się kilka rodzajów przekładni kierowniczych. Najczęściej są to przekładnie zębatkowe (tzw. maglownice), przekładnie śrubowo-kulowe, przekładnie ślimakowe oraz przekładnie ze ślimakiem globoidalnym. Każda przekładnia kierownicza musi charakteryzować się odpowiednią niezawodnością, a jej konstrukcja powinna zapewniać możliwość regulacji jej luzów powstających podczas normalnej eksploatacji.
Najpopularniejszą przekładnią stosowaną we współczesnych samochodach jest maglownica, czyli przekładnia zębatkowa, składająca się z wałka kolumny kierowniczej (zębnik) i listwy zębatej. Oba elementy zostały połączone kinematycznie. W momencie wykonania ruchu obrotowego wałka, następuje również ruch postępowy zębatki. Maglownica precyzyjnie „przekazuje informacje” z kierownicy na koła i odwrotnie. Jeśli chodzi o uszczelki przekładni kierowniczej tego typu to stosuje się elementy wykonane z termoplastu lub gumy, czyli ze specjalnych tworzyw sztucznych.
W przypadku przekładni ślimakowej mechanizm wyposażony jest w tzw. ślimak nacięty w krańcowym miejscu kolumny, który jest zazębiony z kołem ślimakowym. Zaletą tego rozwiązania jest przede wszystkim wysoki komfort prowadzenia auta, jednak w porównaniu do maglownicy nie zapewnia ono aż tak dobrej precyzji. Przekładnia ślimakowa stasowana jest najczęściej w pojazdach ciężarowych. Trzeci rodzaj przekładni stosowanej między innymi w ciągnikach, to przekładnia śrubowa. Działa ona na podobnej zasadzie co przekładnia ślimakowa z tą różnicą, że tutaj kolumna kierownicza jest połączona z tzw. nakrętką z naciętym gwintem. Oczywiście wszystkie wymienione wyżej mechanizmy posiadają odpowiednie osłony przekładni kierowniczej, które chronią je przed „światem zewnętrznym”.
Uszczelki przekładni kierowniczej
Osłona przekładni kierowniczej to prosty i najczęściej gumowy element, który zabezpiecza całą przekładnię przed otarciami, uszkodzeniami mechanicznymi, wpływem temperatury i oddziaływaniem zewnętrznych czynników atmosferycznych.
Uszczelniacz przekładni kierowniczej zapewnia dłuższą żywotność całego układu. Aby jednak mógł on spełnić swoją funkcję, powinien być utrzymywany w idealnym stanie technicznym. Każda oznaka uszkodzenia, pęknięcia czy przetarcia to powód do wymiany elementu na nowy, inaczej istnieje duże ryzyko pojawienia się wycieków środka smarnego, a w rezultacie poszczególne elementy układu zostaną narażone na szybkie zniszczenie. Odpowiednio serwisowana i eksploatowana osłona elastyczna przekładni kierowniczej przeważnie zużywa się bardzo wolno, jednak aby tak było, warto kupować wyłącznie produkty sprawdzonych marek.
Popularni producenci osłony przekładni kierowniczej
- Lemforder
- Febi Bilstein
- TRW
- SKF
- Metzger
- Pascal
- Autofren Seinsa
- Original Imperium
- SWAG
Tylko w iParts.pl uniwersalna osłona przekładni kierowniczej w przystępnej cenie rynkowej do każdego modelu auta. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Zapraszamy do iParts.pl po osłony przekładni kierowniczej dostarczane przez renomowanych producentów układów kierowniczych i systemów wspomagania kierownicy. Gwarantujemy najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizacje zamówienia.