W przypadku awarii napinacza paska rozrządu mogą pojawić się bardzo różne objawy. Wśród nich możemy wyróżnić m.in. głośny szum podczas pracy silnika, pisk dochodzący spod maski i oznaczający ślizganie się paska, a także duże wibracje lub nierównomierne zużywanie się samego paska. Są to alarmujące objawy, które zawsze warto dokładnie sprawdzić. Zaniedbanie tego elementu może doprowadzić do bardzo przykrych oraz kosztownych efektów w postaci uszkodzenia jednostki napędowej.
Do czego potrzebny jest napinacz paska rozrządu?
Napinacz paska rozrządu jest bardzo istotnym elementem całego układu. Pozwala on na poluzowanie paska podczas jego wymiany, dzięki czemu w łatwy sposób możemy wyjąć stary pasek i założyć w jego miejsce nowy. Pozwala również na odpowiednie wyregulowanie napięcia samego paska, który z czasem i pokonanymi kilometrami może się minimalnie naciągać i częściowo tracić swoje właściwości. Bez napinacza cały układ musiałby zostać zaprojektowany w zupełnie inny sposób.
Kiedy należy wymienić napinacz paska?
Napinacz paska rozrządu powinien być wymieniany przy każdym serwisie tego układu. Jego nominalna żywotność, którą jest w stanie osiągnąć w większości konstrukcji, to przedział od 60, do około 120 tysięcy kilometrów. Po upływie tego przebiegu znacznie wzrasta ryzyko awarii tego elementu. Nagła usterka może nawet doprowadzić do zerwania lub spadnięcia paska rozrządu, co w większości przypadków kończy się tragicznie dla naszej jednostki napędowej.
Ile kosztuje nowy napinacz paska rozrządu?
W większości samochodów osobowych montowane są stosunkowo proste w konstrukcji napinacze rozrządu. Ich cena waha się w granicach kilkudziesięciu złotych, co przy całym koszcie wymiany pozostałych elementów układu, jest znikome. Kwota zależy oczywiście od wielu parametrów, w tym modelu i wersji auta, do którego jest przeznaczona dana część, a także od samego producenta. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo dziesiątki produktów, które dostępne są w bardzo korzystnych cenach.
Czym grozi awaria napinacza paska rozrządu?
Usterka napinacza rozrządu może doprowadzić nawet do całkowitego zerwania paska, co w większości konstrukcji prowadzi do jej trwałego uszkodzenia. Awaria napinacza może objawić się nagle, a może dawać nam sygnały w postaci przeróżnych objawów, które prowadzą do ryzyka uszkodzenia paska. Jeśli tylko mamy jakiekolwiek podejrzenia na temat stanu naszego napinacza, to jak najszybciej udajmy się do serwisu, gdzie uzyskamy fachową pomoc oraz poradę.