Moduł chłodzenia silnika samochodowego

Uszkodzone chłodzenie silnika w samochodzie może doprowadzić nawet do zniszczeniem jednostki napędowej. Kiedy jeden z kluczowych elementów układu zawiedzie, silnik zostaje wystawiony na niebezpieczeństwo przegrzania. Podstawowym celem układu chłodzenia jest nie tyle chłodzenie silnika, co zapewnienie mu odpowiedniej temperatury roboczej tak, aby jednostka napędowa się nie przegrzewała, ale też, żeby nie była niedogrzana. Czuwa nad tym moduł zarządzania temperaturą.

Układ chłodzenia w samochodzie

Aby silnik spalinowy mógł pracować efektywnie i niskoemisyjnie, musi w jak najkrótszym czasie osiągnąć temperaturę pracy oraz utrzymać ją w każdym stanie obciążenia. Zapewnia to układ chłodzenia silnika wyposażony w moduł zarządzania temperaturą, który równocześnie jest wykorzystywany do ogrzewania kabiny pasażerskiej auta.

Temperatury generowane podczas spalania paliwa (dochodzące do 2 000 °C) są szkodliwe dla jednostki napędowej. Dlatego chłodzenie silnika do odpowiedniej temperatury pracy jest nieodzowne. Układ chłodzenia sprawia, że jednostka napędowa pracuje we właściwej temperaturze (od 90°C do 100°C). Ponadto silnik jest chroniony zarówno przed przegrzaniem, jak i niedogrzaniem. Jednostka napędowa pracująca we wspomnianym zakresie temperatur może osiągnąć najwyższą wydajność, ograniczając przy tym spalanie do minimum.

Energia cieplna generowana przez silnik jest odbierana przez ciecz chłodzącą, a następnie zostaje oddana do otoczenia, przepływając wcześniej przez wymiennik ciepła (chłodnicę). Układ chłodzenia ma bezpośredni wpływ na ogólną eksploatację pojazdu, w tym m.in. na zużycie paliwa, odparowywanie szyb w kabinie pasażerskiej czy ogrzewanie wnętrza samochodu za pomocą nagrzewnicy, która jest jednym z elementów układu.

W momencie, gdy moduł chłodzenia, przewody oraz inne elementy układu zawodzą, wówczas stabilność termiczna silnika zostaje zachwiana, co może skutkować m.in. pogorszeniem właściwości smarnych oleju oraz licznymi usterkami podzespołów jednostki napędowej, która nie jest w stanie sprostać intensywnej i długotrwałej pracy. W ekstremalnej sytuacji taka niestabilność termiczna silnika może się zakończyć jego zatarciem.

Typowe usterki układu chłodzenia w samochodzie

Najczęstszą przyczyną awarii układu chłodzenia jest uszkodzenie mechaniczne (np. uszkodzony moduł zarządzania temperaturą) lub zużycie któregoś z jego elementów, wskutek czego dochodzi do przegrzania bądź niedogrzania silnika.

Należy czujnie obserwować wskaźnik informujący o aktualnej temperaturze płynu chłodzącego. Objawem awarii układu chłodzenia jest często wyciek płynu, a także jego duże wahania w zbiorniku wyrównawczym. W przypadku wycieku można szybko uzupełnić ubytek płynu chłodniczego stosując wodę destylowaną. Nigdy nie należy wlewać do układu zwykłej wody z kranu!

Płyn chłodniczy należy wymieniać przynajmniej co dwa lata lub rzadziej w zależności od jego rodzaju i deklaracji producenta. „Przeterminowane” medium chłodzące traci swoją stabilność chemiczną oraz swoje właściwości – przestaje chronić układ przed rdzewieniem, łatwiej zamarza i osiąga temperaturę wrzenia.

Popularni producenci modułu zarządzania temperaturą

  • Mahle Original
  • Calorstat by Vernet
  • Wahler
  • Behr Thermot-Tronik
  • Valeo
  • Febi Bilstein
  • Hella
  • Magneti Marelli
  • Thermotec
  • Gates
  • Pierburg

Moduły zarządzania temperaturą w iParts.pl w najniższej cenie rynkowej. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i cenionymi na całym świecie producentami części samochodowych. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy fachowe wsparcie techniczne oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Moduł zarządzania temperaturą MAGNETI MARELLI
Moduł zarządzania temperaturą GK
Moduł zarządzania temperaturą HEPU
Moduł zarządzania temperaturą DOLZ
Moduł zarządzania temperaturą QUINTON HAZELL
Moduł zarządzania temperaturą OPTIMAL
Moduł zarządzania temperaturą BGA
Moduł zarządzania temperaturą Saleri SIL
Moduł zarządzania temperaturą BORG & BECK