Zawory EGR samochodowe

Zawór EGR jest stosowany w jednostkach napędowych od kilkudziesięciu lat i, niestety, jest to nadal jedno z urządzeń najczęściej ulegających uszkodzeniom w całej konstrukcji samochodowej. Zawór EGR jest jednak niezwykle istotny pod względem emisji toksycznych związków powstających w wyniku spalania. W iParts.pl znajdziesz najwyższej jakości zawory EGR znanych i renomowanych producentów, które zapewnią prawidłową pracę całego układu wydechowego w Twoim aucie.

Zawór EGR w samochodzie

Zawór EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation), czyli zawór recyrkulacji spalin po raz pierwszy pojawił się w samochodach przeznaczonych na rynek amerykański. Było to podyktowane tamtejszymi rygorystycznymi przepisami dotyczącymi emisji toksycznych związków z rur wydechowych samochodów. Pierwsze zawory EGR stosowano już w latach siedemdziesiątych XX wieku. Początkowo były to dość prymitywne pod względem konstrukcyjnym urządzenia, które przysparzały wiele problemów dla prawidłowej pracy jednostek napędowych. Dopiero w 1973 roku udało się koncernowi Chrysler zbudować dość sprawnie działający układ, który wszedł do masowej produkcji.

Sposób działania zaworu EGR

Zawór EGR, czyli zawór recyrkulacji spalin, którego funkcją jest regulowanie przepływu spalin. Zaawansowane technologicznie zawory posiadają specjalny czujnik temperatury oraz układy ustalające ich stopień otwarcia. Dzięki odpowiedniemu dawkowaniu przez zawór EGR, system recyrkulacji spalin ma szansę funkcjonować prawidłowo, tj. przyspieszać odparowywanie paliwa, obniżać temperaturę spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej, a także utleniać pozostałe w spalinach niespalone węglowodory. Skutkuje to obniżeniem emisji tlenków azotu, zwłaszcza tzw. tlenków NOX, które są najbardziej toksycznymi składnikami smogu fotochemicznego, pojawiającego się często w wielu aglomeracjach miejskich.

Zawór EGR nie pracuje cały czas w samochodzie. Mogłoby to spowodować problemy w działaniu jednostki napędowej, np. podczas uruchamiania silnika, przy dużym jego obciążeniu czy też podczas pracy na biegu jałowym. Zawór recyrkulacji spalin załącza się tylko wówczas, gdy jednostka napędowa pracuje w optymalnych warunkach, a więc w średnim zakresie obrotów. Wówczas zawór EGR jest w stanie odzyskać od 5 do 35 proc. spalin z kolektora wylotowego, przepuścić je przez chłodnicę (wymiennik ciepła z kanalikami) i przekierować z powrotem do kanału wylotowego. Najnowsze urządzenia EGR są sterowane elektromagnetycznie, przez co otwierają się płynnie, w dowolnym zakresie, umożliwiając dokładną regulację ilości spalin dostarczanych do komory spalania.

Typowe usterki zaworu EGR

Najczęstszą przyczyną awarii zaworu cyrkulacji spalin jest jego zanieczyszczenie. Prowadzi ono do zachwiania prawidłowej pracy elementów sterujących zaworu, z czasem do ich przeciążenia, a finalnie do uszkodzenia i awarii całego systemu. Grożne dla zaworu EGR są również same spaliny i ich agresywne oddziaływanie na poszczególne elementy układu. Może to spowodować wypalenie materiału znajdującego się wewnątrz zaworu. Jeśli zawór EGR jest uszkodzony, wówczas najczęściej zapala się kontrolka check engine na desce rozdzielczej. Jeżeli zawór recyrkulacji spalin zablokuje się w pozycji otwartej, wiąże się to zazwyczaj z nierówną pracą silnika na biegu jałowym, problemami z przyspieszaniem oraz utrudnieniami podczas rozruchu zimnej jednostki napędowej.

Popularni producenci zaworów EGR

  • Pierburg
  • ERA
  • Hella
  • Delphi
  • Wahler
  • Bosch
  • Meat&Doria
  • Denso
  • SWAG

Specjaliści zalecają wybieranie takich zaworów EGR, które charakteryzują się wysoką jakością i wytrzymałością. Zapewnią Ci to zawory EGR w iParts.pl. Wszystkie zawory recyrkulacji spalin w naszej ofercie są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).

Powiązane kategorie produktowe

Zawór EGR w Twoim aucie odmówił posłuszeństwa i musisz go wymienić? Jeśli tak, wybierz markę samochodu z powyższej listy, następnie podaj model, rocznik oraz wersję silnikową samochodu. Nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz. Gwarantujemy najwyższą jakość wszystkich produktów, najniższe rynkowe ceny, błyskawiczną realizację zamówienia oraz darmową przesyłkę przy wartości zakupów na min. 399 zł brutto.

Najpopularniejsi producenci

Zawór EGR - recyrkulacji spalin SIDAT
Zawór EGR - recyrkulacji spalin MEAT & DORIA
Zawór EGR - recyrkulacji spalin HOFFER
Zawór EGR - recyrkulacji spalin VEMO
Zawór EGR - recyrkulacji spalin ELSTOCK
Zawór EGR - recyrkulacji spalin IPD
Zawór EGR - recyrkulacji spalin DRI
Zawór EGR - recyrkulacji spalin LUCAS
Zawór EGR - recyrkulacji spalin LUCAS ELECTRICAL

FAQ

Gdzie znajdę EGR w moim samochodzie?

EGR przeważnie znajduje się w okolicach pokrywy zaworów, czyli na górze silnika. Przeważnie jest on w miejscu widocznym i łatwo dostępnym więc znalezienie go nie powinno stanowić żadnego problemu.

Czy można wyrzucić zawór EGR? Jak to zrobić prawidłowo?

Usuwanie z samochodu takich elementów jak zawór EGR nie jest zgodne z prawem. Jeśli mimo wszystko postanowiliśmy to zrobić, to warto pamiętać o tym, by zawór EGR usunąć nie tylko fizycznie, ale i programowo. W innym wypadku samochód może zachować się tak jak w wypadku awarii danej części.

Jakie są objawy awarii zaworu EGR?

Do podstawowych objawów usterki zaworu EGR należą przede wszystkim nierówna praca silnika, gęsty dym wydobywający się rury wydechowej, utrata mocy oraz sygnalizowanie problemu przez zaświecenie się kontrolki check engine.

Jak zaślepić zawór EGR w swoich samochodzie? Czy będzie to miało wpływ na pracę silnika?

Dostępne są specjalne zestawy zaślepek, które są dopasowane do danego modelu samochodu oraz wersji zaworu EGR. Należy również pamiętać o programowym wyłączeniu zaworu, w innym wypadku samochód potraktuje jego zaślepienie jako awarię i wyświetli błędy.

Check engine, utrata mocy oraz czarny dym z rury wydechowej. Czy to problem z EGR?

Tak. Objawy te bardzo jednoznacznie wskazują na problem z zaworem EGR. W takim wypadku powinniśmy jak najszybciej wymienić go na nowy, sprawny zawór.

Jaka jest cena zaworu EGR – recyrkulacji spalin?

Zawór EGR – recyrkulacji spalin kosztuje od kilkudziesięciu do nawet 750 zł. Tak duża różnica w cenie wynika ze sposobu budowy różnych zaworów dla różnych silników. Najprostsze rozwiązania wykorzystywane w starszych modelach są znacznie tańsze niż nowoczesne, skomplikowane rozwiązania.