Dysze spryskiwaczy szyby przedniej i tylnej

W celu poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu podróżowania samochodem wiele lat temu opracowano specjalny system spryskiwaczy szyb i reflektorów pojazdów. W jego skład wchodzą zbiornik na płyn, pompka tłocząca, czujnik poziomu płynu, przewody oraz dysze spryskiwaczy. Wszystkie te elementy tworzą jeden system umożliwiający efektywne umycie szyb oraz reflektorów samochodowych podczas jazdy w niekorzystnych warunkach atmosferycznych.

Dysze spryskiwaczy szyby przedniej i tylnej to zazwyczaj bardzo niewielkich rozmiarów zraszacze, które kończą się cienkim, delikatnym otworkiem. Pełnią one jedną istotną funkcję, a mianowicie mają za zadanie spryskać szybę mocnym, cienkim strumyczkiem płynu myjącego. Dysze spryskiwaczy mogą być zarówno mocowane na zatrzaski lub śrubki, jak i mogą być wkręcane. Niestety, dysze są jednymi z najbardziej awaryjnych elementów całego systemu myjącego. Najczęściej dochodzi do ich zatkania, na przykład w wyniku osadzania się kamienia lub dostania się do ich środka różnorodnych zanieczyszczeń.

W przypadku awarii dysz spryskiwacza, której nie da się naprawić, koszt wymiany takich elementów nie jest zbyt wysoki i waha się w granicach od kilku do maksymalnie kilkudziesięciu złotych za parę, w zależności od modelu samochodu. Dostępne są również na rynku podgrzewane dysze spryskiwaczy, które były montowane w popularnych modelach aut już 10 lat temu. Takie rozwiązanie pozwalało uniknąć zamarznięcia płynu myjącego w dyszach.

Najpopularniejsi producenci

Dysza spryskiwacza METZGER
Dysza spryskiwacza SEIM
Dysza spryskiwacza vika
Dysza spryskiwacza VEMO
Dysza spryskiwacza TOPRAN
Dysza spryskiwacza NTY
Dysza spryskiwacza BUGIAD
Dysza spryskiwacza MAXGEAR
Dysza spryskiwacza Metalcaucho

FAQ

Jakie są rodzaje dysz do spryskiwaczy?

Warto wiedzieć, że obecnie dostępne są różne dysze spryskiwaczy. Najbardziej popularne rodzaje to dysze strumieniowe, mgłowe i podgrzewane. Wersje strumieniowe to klasyczne i najpopularniejsze rozwiązanie – na szybę kierowany jest jeden lub więcej strumieni płynu. Dysze mgłowe rozprowadzają płyn równomiernie na całej powierzchni szyby przy mniejszym zużyciu płynu. Dysze podgrzewane gwarantują, że płyn nie zamarza w temperaturze poniżej 0°C, płyn jest podgrzewany, więc usunięcie lodu lub szronu z szyby jest znacznie szybsze.

Jak wyregulować dysze do spryskiwaczy?

Dysze spryskiwaczy bardzo często nie są ustawione odpowiednio, zarówno w przypadku aut fabrycznie nowych, jak i używanych. Błędne ustawienie przekłada się na większe zużycie płynu oraz niewłaściwe spryskiwanie szyby. Warto wiedzieć, że wycieraczki, które przez źle ustawione dysze muszą pracować na częściowo suchej szybie, zużywają się szybciej, a nawet mogą doprowadzić do powstania rys na jej powierzchni. Najlepszym ustawieniem dysz jest takie, w którym strumień pada kilka centymetrów powyżej każdej wycieraczki. W przypadku pojedynczej wycieraczki jedna z dysz powinna być skierowana na prawo od środka, a druga trochę nad wycieraczkę, w połowie jej długości.

Jak dbać o dysze spryskiwaczy?

Dysze spryskiwaczy to niepozorne elementy, których rola jest często niesłusznie bagatelizowana. Jednak to one, wraz z wycieraczkami zapewniają kierowcom odpowiednią widoczność, warto więc odpowiednio o nie dbać i czuwać nad ich sprawnością. Najczęstszym problemem związanym z dyszami jest ich niedrożność. Czyszczenie dysz należy przeprowadzać bardzo ostrożnie, są to bowiem dosyć delikatne elementy. Po wyciągnięciu dysz warto przepłukać je wodą, a następnie spryskać środkiem wypierającym wodę (np. WD-40). Następnym krokiem jest czyszczenie ręczne za pomocą wykałaczki i szczoteczki, na koniec warto przedmuchać dysze sprężonym powietrzem.

Jak wymienić dysze spryskiwaczy?

Wymiana dyszy spryskiwaczy nie jest skomplikowana, można ją przeprowadzić szybko i sprawnie. Spryskiwacze tylnej i przedniej szyby najczęściej znajdują się na podszybiu lub na masce. Do wypięcia starych dysz może przydać się śrubokręt, należy robić to delikatnie, by nie uszkodzić innych elementów. Nowe dysze należy następnie włożyć w miejsce starych i ostrożnie docisnąć, by umieścić ją w specjalnych zatrzaskach. Na koniec warto skontrolować regulację dysz, by płyn nie trafiał ani zbyt wysoko, ani zbyt nisko.

Jakie są ceny dysz do spryskiwaczy?

Koszty dysz do spryskiwaczy są zróżnicowane, ceny uzależnione są zarówno od danej marki, jak i wykorzystanego materiału i oczywiście również od rodzaju dysz. W ramach naszej oferty przygotowaliśmy szeroki wybór dysz do spryskiwaczy sprawdzonych producentów, dzięki czemu możesz liczyć na najbardziej zadowalający stosunek jakości do ceny. Koszt dostępnych w sklepie iParts.pl dysz do spryskiwaczy najczęściej waha się w granicach od około 15zł do 70zł za sztukę.