Produkcję Seata Leona rozpoczęto w roku 1999. Pierwsza generacja tego modelu w rzeczywistości stanowiła sportową odmianę Seata Toledo oferowaną w wersji nadwoziowej typu hatchback. Ten sportowy styl stał się wyróżnikiem całej hiszpańskiej marki należącej już wówczas do niemieckiego koncernu Volkswagen AG, a przede wszystkim samego modelu Leon. Volkswagen, mając w swoim portfolio mnóstwo klasycznych modeli stworzonych z myślą o odbiorcach szukających solidnego, niezwodnego, ale i niezbyt ekstrawaganckiego samochodu, postanowił całą fantazję przelać na markę Seat. Seat Leon miał być (i w rzeczywistości takim się stał) flagowym modelem tejże marki, uosabiając wszystkie najlepsze cechy auta solidnego i trwałego, ale też posiadającego wyraźnie sportowy charakter i pewną nutkę stylistycznego szaleństwa.
Za projekt pierwszej generacji Seata Leon odpowiedzialny jest włoski, bardzo uznany projektant Giorgetto Giurgio, który stworzył również Seata Ibizę II. Bardzo charakterystycznym elementem wizualnym Leona I jest wysoko podniesiony, masywny tył. W połączeniu z wyraźnym spłaszczeniem w kierunku maski, stworzono samochód o sylwetce odwróconej kropli, która miała zapewnić dobrą aerodynamikę i dobre trzymanie się podłoża nawet przy dużych prędkościach. A prędkości te w Secie Leon I mogą być naprawdę spore, gdyż (jak w we wszystkich Seatach) konstruktorzy postarali się o wyposażenie go w mocne jednostki napędowe. Rok po premierze Leona I w modelu tym zaczęto montować najmocniejszy wówczas silnik VR6 o pojemności 2.8 l i mocy 204 KM. Moc tę zwiększono jeszcze bardziej za sprawą silnika 1.8 l o mocy nawet 225 KM (silnik ten montowano w wyjątkowo sportowej wersji Seata Leon I, oferowanej pod nazwą Seat Cupra R).
Posiadamy także ofertę do innych modeli Seata Leon. Sprawdź części do Seata Leon.