Wyciek oleju przekładniowego to zdradliwa awaria. Nie każdy wie, jak go rozpoznać, jak zdiagnozować i jak sobie w takiej sytuacji radzić. Brutalna prawda jest taka, że nie każdy też pamięta o tym, że w jego skrzyni biegów w ogóle jest jakiś olej. A ten nie tylko jest, ale też czasem lubi wyciekać. Dlaczego?

Z jakich powodów może dochodzić do wycieku oleju ze skrzyni biegów?

Dodatek do oleju przekładniowego LIQUI MOLY Stop wyciekom oleju przekładniowego 50ml
Dodatek do oleju przekładniowego LIQUI MOLY Stop wyciekom oleju przekładniowego 50ml

Skoro dotarliście do tego poradnika, zapewne w Waszym samochodzie doszło do wycieku, który może być wyciekiem ze skrzyni biegów. Może być, to bo jeszcze nic pewnego, ale o tym później. Teraz zajmiemy się możliwymi przyczynami takiego wycieku. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ w zależności od przyczyn wycieku oleju przekładniowego, czekają Was inne naprawy i wymiany, a więc i inne koszty. Co więc może być powodem tego, że olej z Waszej skrzyni biegów szuka sobie drogi na zewnątrz? Najczęściej bywa to:

  • uszkodzony uszczleniacz – pierwszym podejrzanym w przypadku wycieku ze skrzyni biegów zawsze jest uszczelniacz. Skrzynie biegów posiadają różne uszczelnienia i nawet drobne uszkodzenie tych uszczelnień może prowadzić do wycieku;
  • niewłaściwy poziom oleju – a tak dokładniej to zbyt duża ilość oleju w skrzyni biegów, co może zwiększyć ciśnienie wewnątrz do poziomu, przy którym dochodzi do wycieku. Takie „przelanie” skrzyni biegów zwykle ma miejsce, gdy ktoś uzupełnia olej przekładniowy w niewłaściwych warunkach lub w nieodpowiedni sposób. Z drugiej jednak strony pamiętajcie, że zbyt niski poziom oleju może prowadzić do nieprawidłowej pracy skrzyni biegów i potencjalnie uszkodzić jej elementy;
  • uszkodzenie lub pęknięcie obudowy – fizyczne uszkodzenia obudowy skrzyni biegów mogą spowodować wyciek oleju, ponieważ olej przekładniowy będzie się mógł łatwo wydostać przez pęknięcia lub otwory;
  • wibracje i niewłaściwy montaż – tu już wchodzimy w sferę ciekawostek, ale nadal spotykanych zaskakująco często. Niewłaściwy montaż skrzyni biegów, niedbałe naprawy połączonych z nią elementów lub nadmierne wibracje podczas jazdy mogą powodować luźne połączenia bądź uszkodzenia, które prowadzą następnie wprost do wycieku oleju.

Oprócz wymienionych wyżej przyczyn, warto również wspomnieć o wodzie gromadzącej się w niektórych przekładniach czy o ich nadmiernym obciążaniu. Żaden podzespół nie lubi być nadmiernie obciążany, a w przypadki skrzyni biegów może to się skończyć wyciekiem.

Po czym można rozpoznać, że wycieka olej przekładniowy, a nie inny płyn samochodowy?

Z rozpoznaniem, że mamy do czynienia z wyciekiem oleju przekładniowego, a nie np. oleju silnikowego, również bywa problem. Różni specjaliści różnie próbują sobie z tym radzić. Jedni zaczynają od znalezienia miejsca wycieku i na podstawie tego wywnioskować, co poszło nie tak. Inni dodają do tego organoleptyczne badanie tłustych plam i próbują określić, z jakim środkiem smarnym mamy do czynienia (a może z płynem hamulcowym?). Z całą pewnością w ostatnim czasie przeważają dwie, często połączone ze sobą metody, czyli:

  • sprawdzanie poziomu oleju w układzie – a sprawdza się to zwyczajnie, na bagnecie olejowym. Jeśli dostrzeżecie, że któregoś oleju jest wyraźnie mniej niż powinno, z reguły to właśnie ten olej cieknie;
  • użycie testerów olejowych – testery olejowe to stosunkowo nowy wynalazek pozwalający w zasadzie w 100% określić nie tylko, z jakim olejem mamy do czynienia (silnikowym czy przekładniowym), ale także jaki jest jego stan i stopień zużycia smarowanego podzespołu.

Pamiętajcie przy tym, że poleganie na samym tylko poziomie oleju w układzie bywa zwodnicze. Zdarzają się sytuacje, w których metoda ta potrafi wprowadzić w błąd nawet doświadczonego mechanika.

W jaki sposób można sobie radzić z wyciekiem oleju ze skrzyni biegów? Na jak długo to wystarczy?

A jeśli już wiecie, że wyciek nastąpił z pewnością ze skrzyni biegów i bez wątpienia cieknie olej przekładniowy? Co należy zrobić dalej? Dalej to już zależy przede wszystkim od:

  • stopnia wycieku – jak mocno cieknie z Waszej skrzyni biegów;
  • przyczyny wycieku – czyli, mówiąc krótko, co się zepsuło;
  • poziomu Waszych chęci do usunięcia awarii – czy zależy Wam na dokładnym usunięciu awarii, nawet jeśli będzie to dość kosztowne, czy nie bardzo.

Jeśli z przekładni cieknie wyraźnie, nie możecie tego zlekceważyć. W momencie, w którym wycieknie z niej zbyt wiele oleju, skrzynia biegów się zwyczajnie zatrze i będzie koniec dalszej jazdy. Przynajmniej już na tej przekładni. W zależności od przyczyn wycieku czeka Was wymiana uszczelniacza czy czegoś więcej – na to pytanie najlepiej odpowie już Wasz mechaniki. Oczywiście, tak czy inaczej przy tej okazji powinniście wymienić sam olej przekładniowy. Tak powinno się postępować zgodnie ze sztuką.

A co, jeśli wyciek jest stosunkowo niewielki, auto stare, a Wy nie macie czasu teraz się tym zajmować? W naszym sklepie – iParts.pl – wśród ponad 4 mln produktów możecie znaleźć m.in. dodatek do oleju przekładniowego LIQUI MOLY „Stop wyciekom oleju przekładniowego” pozwalający zatamować niewielkie wycieki oleju ze skrzyni biegów. Preparat ten jest niezwykle łatwy w aplikacji i wystarczająco skuteczny, by móc odwlec wszelkie naprawy na dość długo. Na jak długo? Odpowiedź na to pytanie znają chyba wyłącznie Wasze uszczelniacze.