W przemyśle samochodowym mamy do czynienia z co najmniej kilkoma technologiami nierozerwalnie związanymi z marką Bosch. Jedną z nich są świece zapłonowe, których powstanie zawdzięczamy założycielowi tej niemieckiej firmy i których wprowadzenie do użytku na stałe zmieniło światową motoryzację. Jak wygląda oferta świec zapłonowych Bosch dzisiaj – ponad 100 lat od wprowadzanie ich do sprzedaży? Na co mogą liczyć ich współcześni użytkownicy?

Świece zapłonowe Bosch – od unikalnego wynalazku do setek milionów świec rocznie

Niewiele firm na świecie może poszczycić się taką historią i takim założycielem, jak Bosch. To właśnie jej twórca – Robert Bosch, uznawany dziś za wizjonera i genialnego przedsiębiorcę, stawiany w jednym szeregu z Henrym Fordem czy Steve’em Jobsem – stał za wynalezieniem w 1901 roku w swoim stuttgarckim warsztacie pierwszego wysokonapięciowego iskrownika magnetycznego. Rok później uzyskał on patent na układ zapłonowy z iskrownikiem magnetycznym i świecą zapłonową. Aż trudno w to uwierzyć, ale do tego czasu samochodowe układy zapłonowe opierały się na stosowanych w nich rurach żarowych lub nawet otwartych płomieniach. Świece zapłonowe Boscha stanowiły więc niewiarygodny wręcz przeskok technologiczny, nie tylko podnosząc wydajność układu zapłonowego auta, ale też ogromnie podnosząc bezpieczeństwo zwykłej, codziennej eksploatacji.

Obecnie firma Bosch to niewątpliwy lider w produkcji świec zapłonowych. Rocznie wytwarza ich ponad 350 mln sztuk. Niestety, tak duża produkcja oznaczała również konieczność przeniesienia jej części poza rodzime, niemieckie fabryki, do krajów takich jak Brazylia, Chiny czy Rosja. Niestety, ponieważ tego typu rozwiązanie nigdy nie jest mile widziane przez kierowców, trzeba jednak przyznać, że bez względu na miejsce ich produkcji, trafiające na rynek świece zapłonowe Bosch muszą spełniać te same, opracowane w Niemczech standardy.

Świece Bosch niklowe – standardowe rozwiązanie dla aut starych i nowych

Niklowe świece zapłonowe to standard obowiązujący aż do lat 90. Wszystkie samochody wyprodukowane do tego czasu korzystały z takich właśnie świec, stąd też i znaleźć je można w ofercie marki Bosch. Istnieją jednak dwie dość ważne różnice pomiędzy zwykłymi, niklowymi świecami zapłonowymi, a świecami niklowymi marki Bosch:

  1. Jakość – niklowe świece zapłonowe firmy Bosch z elektrodami ze stopu niklowo-itrowego zawsze pozostają optymalnie dopasowane do jednostki napędowej, dla której zostały opracowane. Odznaczają się również niezłą efektywnością, zapewniają odpowiednio niskie zużycie paliwa i całkiem dobrą żywotność.
  2. Dopasowanie do napędu LPG – w ofercie marki Bosch znajdują się również świece niklowe o parametrach dostosowanych do aut z napędem LPG. Od standardowych świec zapłonowych różnią się:
  • obniżoną wartością cieplną,
  • zmniejszonych odstępem elektrod.

Świece Bosch Iridium (irydowe) – wyjątkowa trwałość i odporność

Każdy z szanujących się producentów świec zapłonowych ma obecnie w swojej ofercie świece irydowe. Nie każdy jednak przywiązuje do procesu ich wytwarzania równie dużą sumienność, jak Bosch. Świece irydowe traktowane są powszechnie jako alternatywa dla świec platynowych, głównie ze względu na ich trwałość i wytrzymałość gwarantowaną przez zastosowanie irydu – metalu o wyjątkowej twardości.

W ofercie marki Bosch znajdują się:

  • standardowe, irydowe świece zapłonowe,
  • irydowe świece zapłonowe przystosowane do silników LPG.

Cechą wspólną wszystkich świec irydowych Bosch jest wydłużony – w stosunku do świec niklowych – okres ich eksploatacji. W przypadku świec do LPG jest to żywotność wydłużona o 100%, z zakładanych 15 tys. km do 30 tys. km.

Świece Bosch Platinium (platynowe) – żywotność wydłużona metalem szlachetnym

Ten typ świec zapłonowych zdaje się być szczególnie dobrze opracowany przez markę Bosch. Jej świece patynowe odznaczają się następującymi cechami:

  • jakość części OE,
  • wysoka odporność na erozję elektryczną,
  • bardzo duża żywotność (nawet 100 tys. km).

Wysoka jakość świec platynowych Bosch sprawia, iż często montowane są jako części fabryczne w nowoczesnych samochodach z napędem benzynowym i bezpośrednim wtryskiem.

W zależności od modelu świecy, stop szlachetnej platyny wykorzystywany jest do budowy elektrody środkowej lub w wersji podwójnej (tzw. podwójna platyna) – na elektrodzie środkowej i masowej.