Rozrząd. Jak działa? Jak o niego dbać? O czym pamiętać podczas jego wymiany?

Data:
W kategorii Sterowanie Silnikiem

Układ rozrządu stanowi element niezbędny do prawidłowego funkcjonowania praktycznie każdej współczesnej jednostki napędowej. Jest to mechanizmem bardzo złożony, który podczas eksploatacji poddawany jest bardzo dużym obciążeniom. Właśnie dlatego wszelkie błędy związane z jego konserwacją mogą okazać się naprawdę kosztowne. Jak więc prawidłowo dbać o rozrząd?

Jak działa i jaką rolę w samochodzie pełni rozrząd?

Układ rozrządu – wyjaśnia ekspert iParts.pl odpowiedzialny za ofertę części rozrządu i całych zestawów do jego wymiany – odpowiada za synchronizację zaworów dolotowych oraz wylotowych z układem korbowo-tłokowym silnika. Rolą zaworów dolotowych jest doprowadzanie powietrza do komory spalania, a z kolei zawory wylotowe transportują spaliny do układu wydechowego. To właśnie od szybkości oraz precyzji, z jaką działają wszystkie te elementy zależy, jaki będzie stopień niezawodności silnika oraz jakie będą jego osiągi.

Jak widać, znaczenie rozrządu jest naprawdę niemałe, a jego sprawne funkcjonowanie, wpływając bezpośrednio na pracę jednostki napędowej, pośrednio wpływa na cały samochód. W zdecydowanej większości aut mamy do czynienia z jednym z dwóch typów rozrządu:

  • rozrząd z paskiem rozrządu,
  • rozrząd z łańcuchem rozrządu.

Dyskusje o tym, które rozwiązanie jest lepsze, nie mają większego sensu. Dlaczego? Ponieważ każde z nich ma inne wady i zalety, za to wszystkie do prawidłowego funkcjonowania wymagają odpowiedniej konserwacji.

Jak dbać o rozrząd? Co jest najważniejsze w konserwacji tego układu?

W konserwacji i serwisowaniu rozrządu najważniejsze jest jedno – profilaktyka! Jeśli chcecie mieć spokój z rozrządem i pewność, że nie zaskoczy Was niemile zerwaniem paska czy przeskoczeniem łańcucha, musicie przede wszystkim pilnować terminów jego wymiany.

Wymiana rozrządu to w zasadzie jedyna i najważniejsza czynność związana z konserwacją i serwisowaniem tego układu. Kluczem jest zachowanie odpowiedniego interwału wymian, ściśle zgodnego z zaleceniami producenta. Jeśli więc producent zaleca wymianę rozrządu z interwałem określonego przebiegu lub czasu (producenci zawsze podają obie te wartości, np. co 160 tys. km lub co 6 lat), to wymieniajcie go zaraz po tym, jak czas ten upłynie lub gdy pokonacie podaną przez producenta ilość kilometrów.

Dlaczego wymiana rozrządu jest taka ważna?

Ze względu na wspomniane obciążenia, jakim poddawany jest układ rozrządu w trakcie pracy, wszystkie jego elementy ulegają zużyciu. Zużycie to może doprowadzić do awarii, która niemal zawsze okazuje się niezwykle bolesna dla właściciela. Zwykle kierowcy skupiają się na samym stanie paska, którego zerwanie kończy się zderzeniem tłoków z zaworami – zderzenie to stanowi dla każdego silnika prawdziwą katastrofę, której efekty często bywają po prostu zbyt kosztowne do usunięcia. Musicie jednak pamiętać, że w większości przypadków to nie sam pasek jest winny, a nadmierne wyeksploatowanie pozostałych części rozrządu, takich jak:

  • pompa wody,
  • napinacze,
  • rolki.

Czasem do zerwania paska rozrządu dochodzi również ze względu na nieprawidłowe założenie tego elementu.

Jakie zestawy rozrządu warto wybierać?

Przede wszystkim pamiętajcie o tym, aby starać się wybierać całe, kompletne zestawy rozrządu. Sztukowanie kompletnego układu rozrządu z części pochodzących od różnych producentów bywa zawsze ryzykowne. Mając gotowy zestaw, macie też pewność, że wszystkie wchodzące w jego skład elementy będą ze sobą właściwie współgrały.

Przygotowując się do wymiany rozrządu, pamiętajcie również o tym, aby wybrany przez Was zestaw łańcucha rozrządu czy zestaw paska rozrządu pochodził od renomowanego producenta i sprawdzonego dostawcy. Na rozrządzie nie powinno się oszczędzać i z całą pewnością nie wolno na nim eksperymentować. Dlaczego?

Cena kompletnego zestawu od dobrego producenta to zwykle kilkaset złotych, koszty remontu silnika uszkodzonego przez awarię słabej jakości rozrządu sięgają od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Czy potrzebujecie jeszcze jakiegoś argumentu?


Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny zestawów paska rozrządu w naszej ofercie!

Komentarze

wymiana rozryadu vw touareg 2011
Jarek
,
19.07.2020
Odpowiedz
witam mam vw touareg 3,0 tdi 2011 rok kiedy powinienem wymienic rozrzad w tym aucie mam juz przejechane 217t.km.
Audi A6 C6 3.0TDI Quattro Tiptronic 2005r.
MK
,
05.04.2020
Odpowiedz
Pieprzysz pan jak potłuczony. Jest pełna instrukcja do tego, jest elsawin która zaawiera wszelkie objaśnienia. Jedyną bolączką jest to że trzeba albo skrzynię zrzucać albo cały silnik wyciągać. Ale jeżeli wymieniasz w zakładzie olej i od czasu do czasu wulkanizacje zrobisz to nie nazywaj się mechanikiem
Rozrząd
Yurii
,
05.03.2020
Odpowiedz
Artykuł rewelacyjny, szkoda tylko że nie trafiłem na niego jakieś tydzień temu, możne by mi przyszło do głowy wtedy pojechać na wymianę mojego rozrządu. A tak to wczoraj bach i strzelił na rondzie. Na szczęście stare fiaty mają rozrząd bezkolizyjny i mogę dalej jeździć po zmianie. Osobiście proszę o więcej takich ciekawostek, o co warto dbać i dlaczego, gdyż jestem dużym laikiem jeśli chodzi o samochody.
Audi A6
DJ
,
06.02.2020
Odpowiedz
Powodzenia z wymianą rozrządu w Audi A6 z 3.0 TDI. Rozrząd w tym samochodzie to jakaś masakra, nie polecam samodzielnej wymiany. zwłaszcza jeśli nie ma się doktoratu z mechaniki stosowanej. Poza głównym łańcuszkiem są jeszcze dodatkowe łańcuszki osprzętu wszystko na ślizgaczach które można kupić tylko w ASO....
dbanie o rozrząd
Arek
,
14.01.2020
Odpowiedz
Bardzo dobry artykuł i świetna puenta na końcu. To prawda, że warto dbać o rozrząd bo inaczej mogą czekać nas powazne konsekwencje. Mój znajomy na skutek swej bierności w tym temacie doprowadził do poważnych konsekwencji, uszkodzenia silnika. Warto uczyć się na błędach innych i samemu ich nie popełniać

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.