Przerdzewiały, dziurawy tłumik w samochodzie i 4 proste sposoby na to, jak go naprawić

Data:
W kategorii Tłumik

Przerdzewiały tłumik nie jest, niestety, przypadłością jedynie 15-letnich lub starszych samochodów. Z podobnymi problemami coraz częściej zmagają się auta nawet kilkuletnie. A kiedy już do takiego przerdzewienia czy innego przedziurawienia tłumika dojdzie, całe auto zaczyna odczuwać tego konsekwencje. Wiadomo, że jedynym sposobem na to jest naprawa, tylko w jaki sposób powinno się tego rodzaju awarię naprawiać?

Ocena sytuacji i określenie przyczyn, z jakich doszło do uszkodzenia tłumika

Jeśli w Waszym samochodzie tłumik przerdzewiał do tego stopnia, że pojawiła się w nim dziura, przede wszystkim powinniście zacząć od szczerego rachunku sumienia i określenia przyczyny, dla której doszło do podobnej sytuacji. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ prawidłowo postawiona diagnoza pozwoli Wam być może uniknąć powtórzenia się tego samego problemu w tym samym lub w nowym już aucie.

Przyczynami, z powodu których najczęściej dochodzi do przerdzewienia tłumika, są:

  • długa eksploatacja bez prawidłowej konserwacji,
  • słaba jakość oryginalnego tłumika lub jego zamiennika,
  • nieprawidłowo przeprowadzona naprawa wykonana z użyciem złej jakości elementów i części zamiennych.

Oprócz ustalenia powodu, ważna jest również prawidłowa ocena sytuacji. To właśnie głównie od niej zależy, w jaki sposób uszkodzony tłumik może być naprawiany, a w jaki w żadnym razie naprawiany być nie powinien. Jeśli bowiem przerdzewiały i dziurawy tłumik to problem pojawiający się w aucie, które „stoi już na ostatnich kołach”, przeżywa właśnie swoje ostatnie chwile (a przynajmniej lata) i z którym nie wiążecie już żadnych nadziei, możliwe jest naprawianie go w najprostszy i jednocześnie najmniej kosztowny sposób. Jeśli jednak problem dotknął wydechu w samochodzie w miarę nowym, na żadne półśrodki nie ma tutaj miejsca.

Wybór metody naprawy dziurawego lub przerdzewiałego tłumika

Każdy kierowca, w którego aucie tłumik przerdzewieje do tego stopnia, że pojawią się w nim dziury, ma do wyboru jeden z 4 sposobów naprawy:

  • Sposób 1. „Drutowanie”

Pojęcie „druciarstwa” znane jest zapewne każdemu kierowcy w Polsce. Według tej „ideologii” można próbować napraw praktycznie każdej części, podzespołu czy całego układu samochodowego. W przypadku przerdzewiałych i dziurawych tłumików, „drutowanie” to będzie polegało np. na użyciu specjalnej taśmy uszczelniającej, którą można tymczasowo uszczelnić wydech. Można też sięgnąć po tzw. cement do uszczelniania tłumika – trwalsze i bardziej pracochłonne rozwiązanie, nadal jednak zalecane wyłącznie w przypadku aut, których naprawiać już się nie opłaca.

  • Sposób 2. Łatanie

Łatanie tłumika polega dosłownie na łataniu powstałych w nim dziur za pomocą przyspawanych do niego łat. Zaletą tej metody jest większa trwałość niż w przypadku zwykłego „drutowania”, jednak nadal trudno nazwać to naprawą. Tłumik, który w choć jednym miejscu przerdzewiał na wylot, cały zapewne przypomina w swojej trwałości cienką kartkę papieru.

  • Sposób 3. Wycinanie uszkodzonych elementów

Na pewno lepszą i pewniejszą metodą naprawy przerdzewiałych lub z innego powodu przedziurawionych tłumików jest – w porównaniu z „drutowaniem” i łataniem – wycinanie uszkodzonych elementów i wstawianie w to miejsce nowych. Metoda ta zdaje egzamin jedynie wówczas, gdy wykonująca ją osoba naprawdę zna się na rzeczy i potrafi całość prac wykonać solidnie oraz z zachowaniem zasad. Liczy się odpowiedni dobór rury (wraz z jej średnicą) oraz samego tłumika. Użycie niewłaściwych materiałów może skutkować szybkim powrotem korozji lub nawet obniżeniem dynamiki pojazdu.

  • Sposób 4. Wymiana

Często najprostszym i najlepszym rozwiązaniem jest po prostu wymiana uszkodzonej części. Często taka wymiana okazuje się też najrozsądniejszym wyjściem z czysto ekonomicznego punktu widzenia. W przypadku tłumików obowiązuje bowiem jedna prosta zasada – naprawiamy tylko wówczas, gdy zamienniki nie są lub są bardzo trudno dostępne, a także w przypadku aut, z którymi nie wiążemy żadnej przyszłości. Naprawa dziurawych tłumików w zdecydowanej większości aut nowych, a także kilku- lub nawet kilkunastoletnich (jeśli naprawdę Wam na nich zależy) zwyczajnie mija się z celem. Jedynym rozsądnym wyjściem jest wymiana uszkodzonej części na nową.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny tłumików samochodowych w naszej ofercie!

Wnioski i podsumowanie

Bez względu na to, którą metodę wybierzecie, nie będziecie mieć żadnych trudności z jej przeprowadzeniem. Wszelkiego typu „druciarskie” środki znajdziecie na popularnych portalach aukcyjnych, o łaty i elementy do wymiany zadba niemal każdy warsztat, a po nowe, oryginalne części lub dobrej klasy zamienniki możecie zgłosić się do nas – do iParts.pl. Nasi eksperci doradzą Wam w razie jakichkolwiek problemów z doborem i dopasowaniem części do konkretnego modelu auta, a zamówiony towar możecie dostać nawet jeszcze tego samego dnia.

Wybór zależy wyłącznie od Was.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.