Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Przerdzewiały, dziurawy tłumik w samochodzie i 4 proste sposoby na to, jak go naprawić

Przerdzewiały tłumik nie jest, niestety, przypadłością jedynie 15-letnich lub starszych samochodów. Z podobnymi problemami coraz częściej zmagają się auta nawet kilkuletnie. A kiedy już do takiego przerdzewienia czy innego przedziurawienia tłumika dojdzie, całe auto zaczyna odczuwać tego konsekwencje. Wiadomo, że jedynym sposobem na to jest naprawa, tylko w jaki sposób powinno się tego rodzaju awarię naprawiać?

Przerdzewiały lub dziurawy tłumik w samochodzie - jak naprawić?

Ocena sytuacji i określenie przyczyn, z jakich doszło do uszkodzenia tłumika

Jeśli w Waszym samochodzie tłumik przerdzewiał do tego stopnia, że pojawiła się w nim dziura, przede wszystkim powinniście zacząć od szczerego rachunku sumienia i określenia przyczyny, dla której doszło do podobnej sytuacji. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ prawidłowo postawiona diagnoza pozwoli Wam być może uniknąć powtórzenia się tego samego problemu w tym samym lub w nowym już aucie.

Przyczynami, z powodu których najczęściej dochodzi do przerdzewienia tłumika, są:

  • długa eksploatacja bez prawidłowej konserwacji,
  • słaba jakość oryginalnego tłumika lub jego zamiennika,
  • nieprawidłowo przeprowadzona naprawa wykonana z użyciem złej jakości elementów i części zamiennych.

Oprócz ustalenia powodu, ważna jest również prawidłowa ocena sytuacji. To właśnie głównie od niej zależy, w jaki sposób uszkodzony tłumik może być naprawiany, a w jaki w żadnym razie naprawiany być nie powinien. Jeśli bowiem przerdzewiały i dziurawy tłumik to problem pojawiający się w aucie, które „stoi już na ostatnich kołach”, przeżywa właśnie swoje ostatnie chwile (a przynajmniej lata) i z którym nie wiążecie już żadnych nadziei, możliwe jest naprawianie go w najprostszy i jednocześnie najmniej kosztowny sposób. Jeśli jednak problem dotknął wydechu w samochodzie w miarę nowym, na żadne półśrodki nie ma tutaj miejsca.

Wybór metody naprawy dziurawego lub przerdzewiałego tłumika

Każdy kierowca, w którego aucie tłumik przerdzewieje do tego stopnia, że pojawią się w nim dziury, ma do wyboru jeden z 4 sposobów naprawy:

  • Sposób 1. „Drutowanie”

Pojęcie „druciarstwa” znane jest zapewne każdemu kierowcy w Polsce. Według tej „ideologii” można próbować napraw praktycznie każdej części, podzespołu czy całego układu samochodowego. W przypadku przerdzewiałych i dziurawych tłumików, „drutowanie” to będzie polegało np. na użyciu specjalnej taśmy uszczelniającej, którą można tymczasowo uszczelnić wydech. Można też sięgnąć po tzw. cement do uszczelniania tłumika – trwalsze i bardziej pracochłonne rozwiązanie, nadal jednak zalecane wyłącznie w przypadku aut, których naprawiać już się nie opłaca.

  • Sposób 2. Łatanie

Łatanie tłumika polega dosłownie na łataniu powstałych w nim dziur za pomocą przyspawanych do niego łat. Zaletą tej metody jest większa trwałość niż w przypadku zwykłego „drutowania”, jednak nadal trudno nazwać to naprawą. Tłumik, który w choć jednym miejscu przerdzewiał na wylot, cały zapewne przypomina w swojej trwałości cienką kartkę papieru.

  • Sposób 3. Wycinanie uszkodzonych elementów

Na pewno lepszą i pewniejszą metodą naprawy przerdzewiałych lub z innego powodu przedziurawionych tłumików jest – w porównaniu z „drutowaniem” i łataniem – wycinanie uszkodzonych elementów i wstawianie w to miejsce nowych. Metoda ta zdaje egzamin jedynie wówczas, gdy wykonująca ją osoba naprawdę zna się na rzeczy i potrafi całość prac wykonać solidnie oraz z zachowaniem zasad. Liczy się odpowiedni dobór rury (wraz z jej średnicą) oraz samego tłumika. Użycie niewłaściwych materiałów może skutkować szybkim powrotem korozji lub nawet obniżeniem dynamiki pojazdu.

  • Sposób 4. Wymiana

Często najprostszym i najlepszym rozwiązaniem jest po prostu wymiana uszkodzonej części. Często taka wymiana okazuje się też najrozsądniejszym wyjściem z czysto ekonomicznego punktu widzenia. W przypadku tłumików obowiązuje bowiem jedna prosta zasada – naprawiamy tylko wówczas, gdy zamienniki nie są lub są bardzo trudno dostępne, a także w przypadku aut, z którymi nie wiążemy żadnej przyszłości. Naprawa dziurawych tłumików w zdecydowanej większości aut nowych, a także kilku- lub nawet kilkunastoletnich (jeśli naprawdę Wam na nich zależy) zwyczajnie mija się z celem. Jedynym rozsądnym wyjściem jest wymiana uszkodzonej części na nową.

Wnioski i podsumowanie

Bez względu na to, którą metodę wybierzecie, nie będziecie mieć żadnych trudności z jej przeprowadzeniem. Wszelkiego typu „druciarskie” środki znajdziecie na popularnych portalach aukcyjnych, o łaty i elementy do wymiany zadba niemal każdy warsztat, a po nowe, oryginalne części lub dobrej klasy zamienniki możecie zgłosić się do nas – do iParts.pl. Nasi eksperci doradzą Wam w razie jakichkolwiek problemów z doborem i dopasowaniem części do konkretnego modelu auta, a zamówiony towar możecie dostać nawet jeszcze tego samego dnia.

Wybór zależy wyłącznie od Was.

Popularne z kategorii Tłumik

Tłumik środkowy ASMET 13.014
218,00 zł
4.8 (6 ocen)
Tłumik końcowy BOSAL 282-911
519,00 zł
4.4 (12 ocen)
Tłumik końcowy ASMET 13.016
203,00 zł
4.8 (6 ocen)
Tłumik środkowy POLMO 30.233
90,00 zł
4.0 (14 ocen)
Tłumik końcowy ASMET 05.180
228,00 zł
4.8 (6 ocen)
Tłumik końcowy WALKER 23939
195,00 zł
4.6 (12 ocen)
Tłumik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Tłumik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Tłumik
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
4 komentarze
gdybym miał naprawiać... Wymiana na nowy to chyba nie jest naprawa 🤔?
Ekstra, że w jednym miejscu są wypisane wskazówki, podane filmiki instruktażowe i sklep z konkretnymi częściami. SUper strona!
Nie jestem zwolennikiem wszelkiego „druciarstwa” samochodowego. O ile można jeszcze połatać tłumik czy błotnik w samochodzie na chwile, by przetrwać np. zimę i wymienić na nową część w trakcie wiosny, tak nie wiem jak można jeździć rok czy dwa na pospawanych z byle czego czy posklejanych taśmą elementach. Nawet w przypadku starego samochodu, wolałbym chyba wybrać się na okoliczny szrot i poszukać zamiennika :)
Tak przeczytałem o tych pierwszych trzech sposobach i zastanawiałem się kto to pisał... Dopiero przy czwartym punkcie okazało się, że pierwsze trzy można stosować w skrajnych przypadkach. Gdybym miał naprawiać dziurawy tłumik to tylko i wyłącznie wymieniając na nowy. Nic innego nie wchodzi w grę.

Powiązane artykuły

Wymiana tłumika końcowego. Jak wymienić prawidłowo i czy warto?

Jak samodzielnie przeprowadzić wymianę tłumika końcowego. Czy i kiedy warto się tego podejmować?

Wymiana końcowej część układu wydechowego możliwa jest do przeprowadzenia przez średniozaawansowanego mechanika-amatora. Nie znaczy to jednak, że przeprowadzić można ją w dowolnych warunkach i bez odpowiedniego przygotowania. Czego będziecie do tego potrzebować?

czytaj więcej >
Tłumik końcowy - rodzaje, jak dobrać do samochodu?

Samochodowy tłumik końcowy. Czym jest, do czego służy i czym należy kierować się przy wyborze nowego?

Wydech w samochodzie to układ zaskakująco skomplikowany i bardzo mocno wpływający tak na działanie samochodu, jak i na komfort jazdy uzyskiwany przez kierowcę. Jednym z elementów tego układu jest tłumik końcowy. Ta zazwyczaj niepozorna puszka pełni ważną rolę w całym układzie, a przy tym ma znaczenie dla estetyki samochodu.

czytaj więcej >
Tłumik sportowy samochodowy - cechy, co daje, ile może kosztować?

Czy warto inwestować w sportowy tłumik do samochodu? Co faktycznie zyskacie dzięki założeniu go i ile taka przyjemność kosztuje?

Odkąd wybuchła moda na tuning, jednym z układów najczęściej tuningowi poddawanemu był i jest nadal układ wydechowy. Szczególnie dużą popularnością od zawsze cieszyły się tłumiki sportowe, które montuje się w miejsce tłumików standardowych. Czy jednak taki sportowy tłumik faktycznie wpływa na osiągi samochodu? Jakie korzyści przynosi podobna wymiana i ile może to kosztować? Sprawdźmy!

czytaj więcej >
Osłona termiczna tłumika samochodowego - czy jest niezbędna, co zrobić jak odpadnie?

Osłona termiczna tłumika. Czemu służy, jaką pełni funkcję i co należy zrobić, jeśli odpadnie?

Każdy samochód to zbiór setek, a nawet tysięcy części posiadających konkretne przeznaczenie, lecz różny stopień wpływu na funkcjonowanie całego mechanizmu. Oprócz części, które są zwyczajnie niezbędne, mamy też do czynienia z elementami, bez których poruszanie się po drogach nadal jest możliwe. Jedną z takich części jest osłona termiczna tłumika. Czy jazda bez osłony termicznej tłumika jest bezpieczna? W jaki sposób jej utrata wpłynie na samochód?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze