Opony całoroczne Continental AllSeasonContact miały swoją premierę stosunkowo niedawno, ale już dały się poznać jako doskonały przykład „wielosezonówek” klasy premium o bardzo konkretnym charakterze. O jaki charakter tu chodzi?

W  branży oponiarskiej zdarzają się wprawdzie przypadki, kiedy to opony całoroczne są projektowane całkowicie od nowa, bez bazowania na jakimkolwiek pomyśle czy rozwiązaniu, jednak znacznie częściej będziecie mieli okazję zetknąć się z oponami wielosezonowymi, których projekty powstały na jakiejś konkretnej bazie. Nieprzypadkowo eksperci mówią o oponach całorocznych o charakterze:

  • opony zimowej,
  • opony przejściowej,
  • opony letniej.

Dobrym przykładem takiej opony całorocznej o charakterze przejściowym jest model Bridgestone Wether Control A005 Evo, zaś oponą wielosezonową powstała na bazie opony letniej jest model Michelin CrossClimate+. A co z oponami powstałymi na bazie klasycznych „zimówek”? Przykładem – i to nie byle jakim – takiego rozwiązania są opony Continental AllSeasonContact. Co warto o nich wiedzieć?

Opony wielosezonowe Continental AllSeasonContact powstały na bazie typowej „zimówki”. Jaki efekt to przyniosło?

Dzięki temu, że producenci opon wielosezonowych Continental AllSeasonContact oparli konstrukcję tego modelu na oponie zimowej, otrzymaliśmy jedną z absolutnie najlepszych „zimówek” wśród opon całorocznych. Niektórzy mówią nawet, że Continental AllSeasonContact to opona zimowa z możliwością użytkowania jej również latem. I faktycznie, pod względem radzenia sobie ze śniegiem i lodem Continental AllSeasonContact to absolutny TOP. Ta opona klasy premium dosłownie wgryza się w zalegający drogę śnieg, zapewniając Waszemu autu przyczepność na poziomie naprawdę solidnych „zimówek”. Z uwagi na zmniejszoną gęstość rozkładu lameli trudno oczekiwać od tego modelu, że poradzi sobie równie dobrze w warunkach arktycznych czy nawet subarktycznych, jednak opony całoroczne to po prostu jeden wielki kompromis. W przypadku Continental AllSeasonContact jest to kompromis z naciskiem na wysoką efektywność podczas każdej typowo europejskiej zimy.

Sekretem opon całorocznych Continental AllSeasonContact jest użyta do ich produkcji mieszanka gumowa. Co jest w niej takiego wyjątkowego?

Opona całoroczna ma za zadanie radzić sobie podczas każdej z czterech pór roku, a więc zarówno przy niskich, jak i wysokich temperaturach. Tymczasem wiemy przecież doskonale, że guma zupełnie inaczej zachowuje się zimą i latem. Latem, przy wysokich temperaturach mięknie, zimą twardnieje. Właśnie dlatego „zimówki” wykonywane są z miękkiej mieszanki gumowej, a opony letnie z twardej. A co z oponami wielosezonowymi? Zwykle ich producenci i tu szukają kompromisu, tworząc mieszanki o twardości gdzieś pomiędzy typowymi gumami na zimę i lato. Inaczej do sprawy podeszli inżynierowie marki Continental w procesie opracowywania modelu AllSeasonContact. Mieszanka gumowa użyta do produkcji tej opony nie jest ani twarda, ani miękka, ani nawet mieszana – jest to nowoczesna mieszanka z bardzo dużym dodatkiem krzemionki, reagująca na zmianę temperatury i dostosowująca się do aktualnych warunków. Mieszanka ta zastyga latem, a robi się miękka zimą. Być może nadal nie jest to jeszcze ten poziom miękkości czy twardości, jak w oponach sezonowych, jednak sam pomysł jest naprawdę genialny. Czekamy na jego dopracowanie.

Bieżnik opony Continental AllSeasonContact to kompromis pomiędzy oponą letnią a zimową. W czym się to przejawia?

Opona osobowa wielosezonowa CONTINENTAL AllSeasonContact 195/65 R15 91T

Opona osobowa wielosezonowa CONTINENTAL AllSeasonContact 195/65 R15 91T

Jak wiele innych modeli opon całorocznych klasy premium – chociażby wspominane wyżej modele Bridgestone Wether Control A005 Evo oraz Michelin CrossClimate Plus – opony Continental AllSeasonContact posiadają bieżnik kierunkowy, przy czym ten konkretny bieżnik można uznać za wyjątkowo zimowy głównie ze względu na obecność lameli. A są to dość szczególne lamele, inne niż te, do jakich przywykliśmy w zwykłych „zimówkach”. Producent musiał natomiast ograniczyć gęstość ich ułożenia na bieżniku, ponieważ – jak wszyscy zapewne dobrze wiecie – gęsta sieć lameli na oponie użytkowanej w warunkach doskonałej przyczepności (a z taką mamy np. do czynienia latem) i przy wysokiej temperaturze powietrza sprawia, że opona ta zaczyna po prostu „płynąć”. Zjawisko takie byłoby w przypadku „wielosezonówek” nie tyle niedopuszczalne, co wręcz niebezpieczne. Musiano więc ograniczyć ilość lameli i wzmocnić bieżnik grubymi kostkami zapewniającymi przyczepność na suchej nawierzchni. Efektem tego zabiegu jest ciekawy kompromis pozwalający użytkować opony Continental AllSeasonContact przez cały rok, przy czym nadal to właśnie zimą opony te są w stanie pokazać najlepiej pełnię swojej wartości.

Kto i kiedy powinien zdecydować się na opony całoroczne Continental AllSeasonContact? Do jakich warunków zostały przeznaczone?

Mimo wyraźnie zimowego charakteru, model Continental AllSeasonContact to naprawdę doskonałej klasy opona całoroczna przeznaczona dla kierowców, którzy:

  • nie przemierzają rocznie więcej niż te 15-20 tys. km;
  • poruszają się głównie po terenie miejskim lub podmiejskim;
  • poszukują opony dającej im pewność w starciu z nagłym atakiem zimy;
  • cenią sobie komfort jazdy, w tym również umiarkowany poziom głośności.

Opona Continental AllSeasonContact to klasyczny przykład tzw. opony turystycznej, w tym jednak przypadku warto byłoby użyć określenia „zbilansowanej”. Oczywiście, bilans ten nadal wychodzi na plus dla typowo zimowej charakterystyki, jednak decydując się na wybór omawianego przez nas modelu, możecie mieć pewność, że nie zawiedzie Was również latem.

Inne modele opon Continental:

Continental ContiSportContact, Continental PremiumContact