Oleje sportowe – zastosowanie i funkcje

    

Na polskich drogach coraz częściej spotkać można pojazdy o dużej pojemności silnika. Ich konstrukcja różni się od konwencjonalnych silników. Charakteryzuje je precyzja wykonania oraz wysoka jakość wszystkich elementów składowych. Silniki tego typu zasługują na szczególną ochronę, nawet w ekstremalnych warunkach. Idealne smarowanie zapewniają im specjalne oleje sportowe. Co je charakteryzuje i czy warto je stosować?

Wymagania dotyczące środków smarnych uzależnione są od konstrukcji silnika. Podwyższona moc silnika uzyskiwana jest głównie przez zwiększenie stopnia sprężenia i podniesienie prędkości obrotowej. Nie dzieje się to jednak od tak, po prostu. Zwiększając moc silnika konstruktorzy muszą liczyć się z faktem, że znacząco podnosi się również temperatura jego pracy, siła tarcia i bezwładności działającej na ruchome części silnika. Wszystko to przyczynia się jednak do zwiększenia oporów ruchu przy jednoczesnym szybszym zużywaniu części. Właśnie z tego powodu w jednostkach napędowych o dużej mocy stosować należy sportowe oleje silnikowe.

O lepkości oleju mówi nam druga liczba w oznaczeniu klasy oleju, czyli przykładowo 5W50. Liczba 50 jest jednak jedynie wskazówką, ponieważ określa nam klasę lepkości mierzoną w 100 °C. Silniki sportowe osiągają jednak większą temperaturę, nawet 200 °C. Dodatkowo oleje sportowe występują w różnych wersjach – o podwyższonej lub obniżonej lepkości. 

Oleje o podwyższonej i obniżonej lepkości – które wybrać?

W silnikach ekstremalnie wysokoobrotowych takich jak samochody Formuły 1 stosowane są oleje o lepkości z bardzo niskim wskaźnikiem HTHS, czyli lepkości wysokotemperaturowej. Oleje te wymagają bardzo wydajnych pomp, ciasnego spasowania silnika i utrzymania bardzo wysokiego ciśnienia w układzie smarowania. Ich zaletą jest fakt, że zapewniają małe opory wewnętrzne pracy silnika przy jednoczesnym uzyskaniu możliwie dużej mocy.

Oleje sportowe
W innych silnikach doskonale sprawdzą się oleje o wysokiej lepkości. Oleje te nie mają właściwości energooszczędnych, jednak umożliwiają kompensację różnic w pasowaniu silników. Podwyższona lepkość olejów sportowych pozwala na precyzyjne doszczelnienie pasowań elementów silnika, które są mniej obciążone termicznie i luźniej spasowane oraz tych bardzo obciążonych np. tłoków. Rozgrzany tłok zwiększa swoje rozmiary, a pasowanie w tulei zwęża się do minimum./p>

W silniku, który z założenia ma mieć mniejszą trwałość, a najważniejsza staje się jego moc z reguły stosowane są oleje o niskiej lepkości. Pozwala to zmniejszyć opory pracy silnika i uzyskać kilka koni mechanicznych więcej. Stosowanie tego typu olejów wymaga jednak od silnika wysokiej jakości części składowych, gdyż olej o niskiej lepkości skraca żywotność jednostki napędowej.

Stosowanie olejów o podwyższonej lepkości ma wiele zalet w kompensacji zmiennych pasowań silnika. Oleje sportowe o podwyższonej lepkości nie pozwalają na zrywanie ochronnej warstwy filmu olejowego, czyli bardzo cienkiej warstwie odkładanej między innymi na tłokach, gładzi cylindrów, pierścieniach i elementach turbosprężarki. Stabilność termiczna pozwala zatem na wysoki stopień ochrony przez długo czas eksploatacji. Wybór oleju do samochodów sportowych uzależniony jest zatem od efektu, który chcemy uzyskać. 

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci:


    

Komentarze

spokojna jazda
Melman
,
23.06.2017
Odpowiedz
Raczej staram się jeździć spokojnie i nie przekraczać 3 tys. obrotów /minutę i stosuję zwykły olej jaki był zalecany do mojego silnika, ale kiedyś będę musiał zalać olej sportowy i przetestować go na wyższych obrotach. :)
olej sportowy
Mustang
,
03.02.2017
Odpowiedz
Słyszałem że ten olej jest bardzo dobry ale to chyba się sprawdza przy silnikach które są dobrze rozgrzewane i ktoś lubi trochę poszaleć a nie przy zwykłej spokojnej jeździe jaką ja stosuję. Cena takich olejów tez nie jest niska.
różnica
Danielek
,
16.08.2016
Odpowiedz
Jest różnica, sprawdziłem to u siebie i już nigdy nie zmienię na zwykły olej :)
dluższa żywotność silnika
zbinio
,
03.08.2016
Odpowiedz
na pewno takie oleje wydłużają żywotność silnika, ale jak dla mnie za droga sprawa, może kiedyś wleję na próbę
wysokie obroty
methiu
,
29.04.2016
Odpowiedz
ja stosuje w swoim bolidzie olej o podwyższonej lepkości, ponieważ wkręcanie silnika na obroty rzędu 8-9 tysięcy jednak nie jest zbyt zdrowe dla niego i wymaga dobrego smarowania
motul vs seria
Jelonek
,
25.04.2016
Odpowiedz
co najlepsze kiedyś z ciekawości kupiłem na próbe taki właśnie olej i zalałem do swojego auta który ma aż 55 koni :-) o dziwo silnik się wyciszył i równiej pracował, więc te oleje są nie tylko do sportu
Motul
boguś
,
19.04.2016
Odpowiedz
Motul super olej, nie tylko sportowy, ale także i zwykły.
sportowy
Miłosz
,
14.04.2016
Odpowiedz
nie korzystałem, ale jak będę miał możliwość kiedyś pobawienia się sportowym wozem to przyda się ten artykuł

Dodaj swój komentarz