Kiedy należy wymienać olej do skrzyni biegów? Jak często? Co może się stać, jeśli tej wymiany nie przeprowadzicie?

Data:
W kategorii

Każda skrzynia biegów, czy to manualna, czy automatyczna, chroniona jest przez olej przekładniowy lub specjalny płyn hydrauliczny. Olej ten, jak każdy inny płyn eksploatacyjny w Waszym samochodzie, ma ograniczoną żywotność. Czy oznacza to, że należy go wymieniać? A jeśli tak, to jak często?

To, z czym mamy obecnie do czynienia w przypadku oleju do skrzyni biegów, może stanowić podstawę dla solidnej teorii spiskowej. Jak to bowiem możliwe, że w przypadku wybranej losowo skrzyni biegów, jej producent zaleca wymianę oleju przekładniowego np. co 60 tys. km, a już producent samochodu, w którym skrzynia ta została zamontowana, o wymianie oleju przekładniowego milczy lub twierdzi wręcz, że wymiany takiej w ogóle nie trzeba przeprowadzać? I jak to możliwe, że w przypadku dokładnie tego samego modelu auta, zalecenia odnośnie do wymiany oleju w skrzyni biegów różnią się w zależności od tego, na jaki rynek samochód ten ma trafić? Jeśli jest to rynek amerykański, w instrukcji obsługi pojazdu znajdzie się informacja, że olej przekładniowy należy wymieniać co wspominane 60 tys. km. Jeśli jednak dokładnie ten sam samochód, w dokładnie tej samej konfiguracji i z tym samym wyposażeniem ma być sprzedany w Europie, nagle, w cudowny sposób, użyty fabrycznie olej przekładniowy (ten sam, co w modelu przeznaczonym na rynek amerykański), staje się olejem niezniszczalnym i niewymienialnym. O tym, dlaczego tak się dzieje, dowiecie się zapewne z jednego z kolejnych poradników iParts. Obecnie zajmiemy się wyłącznie tym, jak dziać się powinno.

Czy należy wymieniać olej w skrzyni biegów? A jeśli tak, to jak często powinniście to robić?

Olej przekładniowy z całą pewnością należy wymieniać. Nie ważne, czy chodzi o przekładnię automatyczną, czy manualną – wypełniający ją płyn w różnym tempie i pod wpływem różnych okoliczności traci swoje właściwości smarne, chłodzące i czyszczące, co momentalnie odbija się na trwałości skrzyni biegów.

A jak często należy ten olej wymieniać? Tu odpowiedź zależy od bardzo wielu czynników. I tak:

  1. W skrzyniach automatycznych, gdzie stosowane są dwa rodzaje wymiany oleju przekładniowego, interwał jego wymiany powinien wynosić:
    • 20-30 tys. km – jeśli wymieniacie olej metodą statyczną (więcej o metodach wymiany oleju przeczytacie poniżej),
    • 60-80 tys. km – jeśli wymieniacie olej metodą dynamiczną.
  2. W skrzyniach manualnych olej przekładniowy wymieniany metodą statyczną należy wymieniać przy najmniej co 60-80 tys. km.

Jedną z ciekawszych praktyk w przypadku skrzyń automatycznych jest też wprowadzenie pierwszej wymiany po 10 tys. km i dalej stosowanie się już do opisanego interwału.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny olejów do skrzyń biegów w naszej ofercie!

Jakie efekty przynosi brak zmiany oleju w skrzyni biegów? Na jakie objawy powinniście zwracać uwagę?

Efekt braku wymiany oleju w skrzyni biegów może być dwojaki. Przekładania, w której nie wymieniano oleju może:

  • ulec uszkodzeniu wymagającemu bardzo kosztownego remontu (przeciętny koszt takiej naprawy to ok. 7-8 tys. zł),
  • kwalifikować się jedynie do zezłomowania – nie każde uszkodzenie da się naprawić, a jeśli nawet się da, to koszt remontu może śmiało przekroczyć wartość samochodu.

Objawy, jakie daje skrzynia biegów zużywająca się w wyniku braku wymiany oleju, są trudne do jednoznacznego zdiagnozowania. Często za kluczowy objaw uważa się tu szarpanie samochodu podczas zmiany biegów. Jeśli dochodzi do tego zjawiska na skutek zużywania się niechronionych przez olej elementów, następnych objawów już nie będzie. Następny będzie remont albo złom.

W jaki sposób wymienia się olej w skrzyni biegów? Od czego zależy dobór konkretnego rozwiązania?

Ogólnie rzecz biorąc istnieją dwie metody wymiany oleju w skrzyni biegów, czyli:

  • wymiana statyczna – zwykła wymiana oleju polegająca na spuszczeniu zużytego oleju i wlaniu do przekładni nowego (metoda stosowana w przekładniach manualnych i automatycznych),
  • wymiana dynamiczna – wymagająca zaangażowania specjalistycznego sprzętu do wymiany oleju przekładniowego (metoda stosowana w przekładniach automatycznych).

Wymianę statyczną możecie przeprowadzić samodzielnie, w warunkach garażowych. Wszystko, czego do tego potrzebujecie, to nowy olej przekładniowy – olej do skrzyń automatycznych lub olej do skrzyń manualnych – podstawowe narzędzia i nieco czasu. Oczywiście, przyda Wam się również pewna znajomość mechaniki pojazdowej lub przynajmniej dobra instrukcja takiej wymiany.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.