Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Klimatyzacja w Twoim aucie nagle po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów przestaje działać? Zobacz, co może być przyczyną

Jedną z ciekawszych i bardziej tajemniczych usterek klimatyzacji samochodowej jest nagłe wyłączanie się całego układu w dłuższej trasie. Zwykle po 30-40 min. jazdy z nieprzerwanie działającą klimatyzacją, ta nagle przestaje działać, a wnętrze auta zaczyna wypełniać zaduch. Co może być przyczynę tego problemu? Jak uchronić się przed podobnymi awariami klimatyzacji?

Wyłączająca się klimatyzacja w czasie dłuższej jazdy. Na co zwrócić uwagę?

Jaką funkcję w układzie klimatyzacji pełni parownik?

Opisany problem być może nie zdarza się szczególnie często, za to gdy się już pojawi, sprawia wielu z Was spore kłopoty. I nie chodzi tu już nawet o to, że jazda bez klimatyzacji w dłuższych trasach jest mało komfortowa, ale o trudności ze zdiagnozowaniem przyczyn usterki. Na forach samochodowych regularnie pojawiają się pytania i prośby o podpowiedzi, jednak nawet prawdziwi znawcy bywają bezradni. Zapewne w dużej mierze wynika to z faktu, że taka wyłączająca się samoistnie „klima” nie jest częstym zjawiskiem i może mieć kilka praprzyczyn, jednak zwykle wszystkie tropy prowadzą do jednego elementu układu – do parownika.

Parownik klimatyzacji – wyjaśnia nasz niezawodny ekspert z iParts.pl, odpowiedzialny za ofertę części klimatyzacji samochodowej – jest jednym z dwóch elementów układu, w którym zachodzi proces wymiany ciepła. To właśnie parownik w głównej mierze odpowiada za to, że do kabiny naszego auta wpada przyjemnie chłodne powietrze. Dochodzi w nim do rozprężenia sprężonego przez kompresor czynnika chłodniczego, co skutkuje nagłym spadkiem jego temperatury. Proces ten ochładza sam parownik, jak i powietrze w kanałach wentylacyjnych.

Dlaczego parownik czasem zamarza?

Niska temperatura panująca w parowniku może powodować czasem efekt szronienia, a w niektórych przypadkach nawet zamarzania tego elementu. Cechą charakterystyczną tego zjawiska jest to, iż dochodzi do niego zwykle po około 30-40 minutach nieprzerwanej pracy klimatyzacji. Mniej więcej po tym czasie klimatyzacja przestaje działać, a w kabinie auta zaczyna robić się coraz mniej przyjemnie. Kierowcy, którzy mieli podobne problemy, wskazują, że problem znikał zawsze samoistnie po dłuższym postoju (przy wyłączonej klimatyzacji). Oznacza to, że parownik zwyczajnie się rozmroził i mógł znów zacząć działać normalnie, aż do momentu kolejnego zamarznięcia.

Sama wiedza o tym, gdzie szukać przyczyn problemów z wyłączającą się nagle „klimą” to jednak nie wszystko. Prawdziwym wyzwaniem będzie dopiero określenie, co powoduje zamarzanie parownika.

Co może powodować zamarzanie parownika klimatyzacji?

Dużym problemem z zamarzającym regularnie parownikiem jest to, iż zjawisko to może być wywołane przez co najmniej kilka różnych czynników. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można jednak założyć, iż winę za wszystko ponosi:

  • zbyt duża ilość czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji – zwykle oznacza to, że proces napełniania układu chłodziwem został przeprowadzony nieprawidłowo czy wręcz niedbale;
  • zawilgocenie czynnika chłodniczego – duża procentowa zawartość wody w chłodziwie;
  • zatkane przewody obiegu,
  • zbyt niskie ciśnienie gazu.

W usuwaniu omawianego problemu kluczowe jest poprawne zdiagnozowanie przyczyn jego wystąpienia. Bez tego pozostaje jedynie metoda prób i błędów. Jeśli problem tkwi (i to dosłownie) w zatkanych przewodach, musicie wymienić je na nowe. Z kolei gdy okaże się, że przyczyną jest zbyt duża ilość czynnika chłodniczego lub jego niskie ciśnienie, pomocna okaże się wizyta w dobrym serwisie klimatyzacji. A co jeśli zamarzanie parownika to efekt dużego zawilgocenia chłodziwa? W takim przypadku powinniście przede wszystkim wymienić w końcu osuszacz i pamiętać o jego wymianie przeprowadzanej zgodnie z zaleceniami wszystkich producentów aut, tj. co ok. 2 lata oraz za każdym razem, gdy dochodzi do otwarcia układu klimatyzacji (np. podczas wymiany kondensatora czy awarii sprężarki).

Popularne z kategorii Klimatyzacja

Kompresor klimatyzacji DENSO DCP32045
716,00 zł
5.0 (6 ocen)
Kompresor klimatyzacji DELPHI TSP0155997
721,00 zł
5.0 (7 ocen)
Chłodnica klimatyzacji - skraplacz NRF 35520
235,00 zł
5.0 (20 ocen)
Kompresor klimatyzacji NISSENS 890761
703,00 zł
4.1 (7 ocen)

Wyprzedaż

Przekaźnik HELLA 4RA 933 332-451
24,00 zł
13,59 zł
0 (0 ocen)
Chłodnica klimatyzacji - skraplacz NISSENS 940043
387,00 zł
4.9 (52 ocen)
Klimatyzacja w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Klimatyzacja pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Klimatyzacja
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
11 komentarzy
Witam.widze ze.nikt tu nie odpowiada.ale zapytam.nadal birykam sie z zamarzajaca klima.zauwazylem ze przy wyzszym biegu dmuchawy ona niezamarza.wieje caly czas.a jak ustawie nizszyxbieg dmuchawy lub auto to cisnienie czynnika spada nawet do 6.sprawdzane w menu serwisowym climatronika.wtedy wlasnie zamarza.co moze byc?
Dzień dobry, mam dwa problemy które tak co jakiś czas się pojawiają, a mianowicie 1} co jakiś czas po skończeniu jazdy wyłączeniu auta na drugi dzień ni stąd ni z owąd po odpaleniu auta nie ma widocznej AC załączonej na wyświetlaczu i nawet gdy ją włączę i pojawi się na wyświetlaczu napis AC to i tak nie działa klimatyzacja już miałam tak parę razy wtedy jedzie się do elektryka i co jakiś czas na komputerze naprawia i działa ale nikt nie wie jak długo. 2} też co jakiś czas przy zapalaniu auta przyciskiem START/ STOP auto mówiąc potocznie łechta {długo się odpala} czasami za 2-3 razem się odpali nie zalewa się silnik przy tym benzyną to tak wygląda jakby przy tym odcinała się pompa paliwa{ podawanie paliwa }. Jeżeli można to proszę o pomoc w naprowadzeniu mnie na błędy które się pojawiają abym mogła je usunąć Dziękuję i proszę o odpowiedź
Wiyam.a co jak jest zbyt niskie cisnienie gazu??mam nowa sprezarke.czy ona moze byc wadliwa.co jeszcze ewentualnie moze byc rozyczyna zamarzana tego parownika.
A co jesli okaze sie zbyt niskie cisnienie gazu?
A co jesli okaze sie zbyt niskie cisnienie gazu?
A co jesli okaze sie zbyt niskie cisnienie gazu??w moim vw golf Blad VCDS 00229 - Cisnienie srodka chlodniczego.dolna wartosc skrajna przekroczona.sporadyczny. Wspomne jeszcze o bledach klapek temperatury lewy i prawy.ale to chyba nierobie najwiekszego problemu.nadmienie ze mam wstawiona nowa sprezarke.pozdrawiam i czekam na odpowiedz.
A co jesli okaze sie zbyt niskie cisnienie gazu??w moim vw golf Blad VCDS 00229 - Cisnienie srodka chlodniczego.dolna wartosc skrajna przekroczona.sporadyczny. Wspomne jeszcze o bledach klapek temperatury lewy i prawy.ale to chyba nierobie najwiekszego problemu.nadmienie jeszcze ze mam nowa sprezarke.
Witam.mam pytanie odnosnie nadmuchu.czy zwolnienie nadmuchu moze bardziej jego brak (bo slychac jak dmuchawa daje ale jakby w proznie gdzies albo zakmniete klapy do kratek) jak wspomniana utrata klimy po przejechaniu kilkudziesieciu km moze byc rowniez skutkiem wyzej wymienionego artykulu??dodam ze mam bledy na klimie silniczk8 nastwcze temp lewy prawy i cisnieni3 srodka chlodniczego
Panie Piotrze co może być przyczyną, spreżarka po regeneracji sp. dwukrotnir chłodnicz nowa z osuszaczem zawór rozpreżny podmieniany a mimo wszystko rurka na niskim ciśnieniu zamarza
U mnie z kolei winny był zbyt niski poziom czynnika w układzie. Pierwszym symptomem w Toyocie jest różnica w temperaturach z nawiewów. Od strony kierowcy temperatura była wyższa. Po uzupełnieniu czynnika wszystko wróciło do normy
Też miałem problemy z klimatyzacją i po wizycie u mechanika też okazało się, że awarii uległ parownik. Na szczęście naprawa nie kosztowała dużo, a teraz już wszystko działa jak należy. Bardzo ciekawy artykuł, w razie czego dobrze wiedzieć co mogło być przyczyną ;)

Powiązane artykuły

Dwa proste sposoby na samodzielne oczyszczenie układu klimatyzacji samochodowej

Dwa proste sposoby na samodzielne oczyszczenie układu klimatyzacji samochodowej

Układ klimatyzacji w samochodzie pracuje przez cały rok. Zimą podnosi temperaturę w kabinie, latem zapewnia komfort w szczególnie ciepłe dni. Jeśli jednak nie zadbamy o naszą klimatyzację odpowiednio, zamiast komfortu otrzymamy nieprzyjemny zapach, powtarzający się katar czy łzawienie z oczu. A wystarczy jedna wizyta w sklepie motoryzacyjnym i kilkanaście minut poświęconych na jego oczyszczenie.

czytaj więcej >
Klimatyzacja w Twoim aucie - wszystko co muisz wiedzieć

Klimatyzacja w Twoim aucie - wszystko co muisz wiedzieć

W dzisiejszych czasach układy klimatyzacyjne stały się standardem w większości samochodów. Nawet najtańsze i najbardziej ekonomiczne pojazdy są wyposażone w klimatyzację, dlatego dzisiaj postaramy się pokrótce opisać budowę układu klimatyzacji, czynności serwisowe a także najczęstsze usterki.

czytaj więcej >
Dezynfekcja klimatyzacji przez kratki nawiewu. Czy warto i jak to zrobić dobrze?

W jaki sposób możecie przeprowadzić dezynfekcję klimatyzacji samochodowej przez kratki nawiewu? Jakich metod używać?

Samodzielna dezynfekcja klimatyzacji, przeprowadzana z wnętrza samochodu, przez kratki nawiewu, to opcja o wiele tańsza, niż czyszczenie układu w serwisie. Czy jednak zawsze taka dezynfekcja przeprowadzana jest prawidłowo i – przede wszystkim – skutecznie?

czytaj więcej >
Jak zrobić klimatyzowany schowek w swoim samochodzie?

Jak zrobić klimatyzowany schowek w swoim samochodzie?

O zaletach klimatyzacji samochodowej chyba nikogo nie trzeba już przekonywać. Układ ten stał się obecnie już tak popularny, że posiada go praktycznie każdy produkowany współcześnie pojazd. Nadal jednak nie każdy samochód z klimatyzacją posiada coś takiego, jak klimatyzowany schowek. Na szczęście doposażenie auta w podobne rozwiązanie to jedna z najprostszych możliwych przeróbek, którą wykonać można całkowicie samodzielnie.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze