Klasyfikacja lepkości i jakości oleju silnikowego

    

Układ smarowania silnika samochodowego możemy porównać do krwioobiegu człowieka, czyli układu naczyniowego rozprowadzającego krew. Silnik z kolei to serce naszego pojazdu, od którego prawidłowej pracy zależy żywotność pozostałych komponentów samochodowych. Jednym ze sprzymierzeńców silnika jest dobrej jakości olej silnikowy. W dzisiejszym poradniku podpowiemy Wam jak prawidłowo dobrać olej oraz co oznacza klasyfikacja lepkości i jakości. Zapraszamy do lektury.

Olej silnikowy redukuje tarcia powstające w jednostce napędowej, dzięki czemu takie elementy jak tłoki, pierścienie, łożyska i cylindry nie są narażone na przedwczesne zużycie. Olej silnikowy chroni zatem nie tylko silnik, lecz również pozostałe podzespoły oraz schładza je, a także uszczelnia miejsca między tłokiem, pierścieniami i tuleją cylindrową. Olej zabezpiecza przed korozją wszystkie elementy, z którymi ma kontakt. Dodatkowo oprócz smarowania i chłodzenia, tłumi hałasy, drgania, uszczelnia i usuwa zanieczyszczenia.

Na rynku dostępnych jest wiele produktów, różnych olejów silnikowych – od czego zatem należy rozpocząć wybór wybór tego jednego? Oleje silnikowe dzielimy na trzy rodzaje: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Różnią się one pomiędzy sobą zarówno sposobem ich pozyskiwania, jak i ich parametrami i właściwościami.

Oleje - charakterystyka

Oleje syntetyczne mają niską lepkość, dzięki czemu precyzyjniej pokrywają powierzchnie narażone na tarcie. Oleje syntetyczne nie są zalecane do silników o dużym przebiegu, ponieważ spowodować mogą więcej szkód niż korzyści. Syntetyczny środek smarny zawiera oleje bazowe, które powstają w wyniku procesu syntezy i zawierają bardziej jednorodne cząsteczki, niż te wykorzystywane w tradycyjnych olejach mineralnych. Oleje syntetyczne zapewniają szereg korzyści, które pozwalają zachować optymalną wydajność silnika przed długie lata. Wytwarzane są w o wiele bardziej zaawansowanych procesach rafinacji, dzięki czemu mają wyższą klasę czystości i jakości niż inne oleje silnikowe.

Jeżeli silnik ma duży przebieg i zaczyna „brać” olej to warto zmienić olej syntetyczny, na półsyntetyczny. W sytuacji, gdy zmiana oleju na półsyntetyczny nie pomaga należy sięgnąć po olej mineralny. Należy pamiętać również, że w przypadku w którym dotychczasowo stosowany był olej mineralny, zamiana na olej syntetyczny może być złym krokiem. Olej syntetyczny, z uwagi na bardzo dobre właściwości myjące może spowodować rozszczelnienie silnika i wypłukanie osadów – skutkiem czego może być zatkanie kanałów olejowych i zatarcie silnika.

Zdarza się jednak, że w przypadku zakupu auta z drugiej ręki nie wiemy jaki olej dotychczasowo był stosowany w aucie. Bezpiecznie jest wówczas wykorzystać olej półsyntetyczny, który nie wnosi takich zagrożeń jak syntetyk, a jednocześnie znacznie lepiej chroni silnik niż olej mineralny. Natomiast w samochodach o dużym przebiegu zaleca się zastosowanie wysokiej jakości oleju mineralnego.

Klasyfikacja lepkości oleju SAE

Klasyfikacja lepkości i jakości oleju silnikowego
Każdy olej opisywany jest przez kilka parametrów, w tym klasę lepkości. Lepkość oleju jest miarą tarcia wewnętrznego, powodującego opór przy przemieszczaniu się warstw oleju względem siebie. Z lepkością oleju wiąże się kwestia oznaczeń, które widnieją przy jego nazwie – przykładowo 5W-30 lub 15W-40. Oznaczenia te biorą się z klasyfikacji SAE (Society of Automotive Engineers), opracowanych i rozdzielonych na 11 klas – w tym 6 klas przeznaczonych do smarowania silników w okresie zimowym i oznaczonych symbolami liczbowymi, przy których umieszczono literę W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W oraz 5 klas lepkości, które określają lepkości wysokotemperaturowe, oznaczone i badane w inny sposób, w temperaturze 100°C: SAE 20, 30, 40, 50, 60.

W dzisiejszych czasach praktycznie nie spotyka się olejów sezonowych czyli takich, które trzeba wymieniać w zależności od pory roku. Olej silnikowy, który posiada zarówno cechy oleju zimowego jak i letniego, nazywany jest olejem wielosezonowym. Oznakowany jest podwójną symboliką np. 15W-40W, która łączy w sobie cechy oleju zimowego i letniego. Z uwagi na warunki klimatyczne w Polsce najczęściej stosowanych olejem jest 15W-40. Pierwsze cyfry znajdujące się przed literą „W” są oznaczeniem płynności w niskiej temperaturze. W naszych warunkach klimatycznych dobrze jak ta liczba jest niska bowiem oznacza to, że niska może również temperatura otoczenia, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych. Oleje o symbolach odpowiednio 0W, 5W 10W przyczyniają się do łatwego rozruchu jednostki napędowej oraz płynnego i sprawnego przedostania się smaru do wszystkich zakamarków silnika.

Odwrotnie jest w przypadku cyfr znajdujących się po myślniku. Oznaczają one lepkość w wysokiej temperaturze. Zastosowano tutaj podobną zasadę im większa jest cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, w jakiej olej powinien być stosowany. Oleje o symbolach 40, 50 i 60 zapewniają doskonałe smarowanie silnika w odpowiednio wyższych temperaturach otoczenia.

Zwracając uwagę na specyfikację podaną na opakowaniu, możemy dowiedzieć się czy dany olej jest syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny:

  • Olej mineralny o oznaczeniu: 15W-40, 15W-50
  • Olej półsyntetyczny o oznaczeniu: 10W-40
  • Olej syntetyczny o oznaczeniu: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-60

Klasyfikacja jakościowa oleju ACEA

Kolejną klasyfikacją, którą stosuje się w oznaczaniu olejów silnikowych jest klasyfikacja jakościowa. Klasyfikacja jakościowa opracowana przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Silników (ACEA) dzieli oleje silnikowe na te przeznaczone do silników benzynowych (S) i do motorów wysokoprężnych, czyli diesli (C). Oznaczenie klasyfikacji jakościowej ACEA składa się z dwóch znaków: litery S lub C oraz drugiej litery, która im wyżej w alfabecie, tym wyższa jest jakość oleju. W stosunku do silników benzynowych stosowane są oznaczenia SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL oraz SM, a w przypadku dieseli CA, CB, CC, CD, CE i CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4 i CJ-4.

Wybór oleju – który warto wybrać?

Czy można jednoznacznie stwierdzić, który rodzaj oleju jest najlepszy? Niestety nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi, gdyż wszystko uzależnione jest od stanu silnika i przebiegu naszego auta. Oczywiście z punktu widzenia technologicznego najlepszym olejem jest olej syntetyczny. Jest on najbardziej wydajny i lepiej chroni silnik oraz jego komponenty, jednak nieodpowiednio zastosowany może spowodować kosztowne szkody. Poza tym olej syntetyczny lepiej rozszczepia cząstki stałe powstające w wyniku spalania, dzięki czemu stają się prostsze do wychwycenia przez filtry.

Decydując się na wybór oleju silnikowego powinniśmy przede wszystkim stosować się do zaleceń producenta. Jeżeli kupujemy nowe auto prosto z salonu problem na wstępie zostaje wyeliminowany, gdyż wszelkie potrzebne informacje zawarte są w instrukcji producenta. Problem pojawia się w chwili, gdy decydujemy się na zakup z drugiej ręki. Jeśli posiadamy informację o tym, z jakiego rodzaju oleju korzystał poprzedni właściciel, w większości przypadków powinniśmy wykorzystać olej o takiej samej specyfikacji. Jeżeli jednak nie mamy nawet takiej informacji, to przypadku aut średniego wieku stosuje się olej półsyntetyczny, który ma lepsze właściwości niż mineralny, a jest mniej inwazyjny niż wspomniany syntetyk.

>Pełną gamę olejów silnikowych do wszystkich marek i modeli aut znajdziesz na iParts.pl. W naszym sklepie znajdują się oleje silnikowe najlepszych światowych producentów – przekonaj się sam!

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci:


    

Komentarze

Kupno oleju
Miki
,
23.06.2017
Odpowiedz
Najlepszym sposobem na dobór oleju jest stosowanie tego co był przy nowości. Ja tak robię i samochód jeździ ponad 200 tysięcy kilometrów.
Trochę nieprawdziwych informacji
Bartek
,
03.04.2017
Odpowiedz
Lepkość oleju nie oznacza bazy olejowej - 10w40 też może być syntetyczny np. AMSOIL 10W40 Premium Protection Motor Oil. Dla silnika ważna jest lepkość oleju, można więc wymienić olej półsyntetyczny na syntetyczny o ile mają tę samą lepkość. Osadów i szlamów w silniku nie należy pięlęgnować tylko się ich pozbywać (a najlepiej ich nie gromadzić stosując od początku olej syntetyczny) - jak się ich za dużo nazbiera to w końcu i tak zatkają przewody olejowe czy doprowadzą do zapieczenia pierścieni i w konsekwencji do zwiększenia zużycia oleju. Oleje mineralne są gęste tylko w niskich temperaturach (i to za gęste zwiększając zużycie silnika przy "zimnym" starcie) a w temperaturze 100%, czyli przy normalnej pracy i tak mają lepkość taką jak półsyntetyk bo to określa klasa lepkości, a nie baza olejowa - jak ma za literką W np 40, to ma tyle niezależnie czy mineralny czy syntetyczny.
Oleje silnikowy
mati
,
03.02.2017
Odpowiedz
Mój samochód już ma przekroczone 300 tysięcy kilometrów także nie stosuję już oleju syntetycznego tylko mineralny. Wiem o tym bo podpowiedział mi kiedyś mój znajomy. Ważne jest aby kontrolować stan oleju w samochodzie.
jaki olej
grzegorz
,
16.08.2016
Odpowiedz
zawsze sprawdzajmy jaki olej był wlany wcześniej, żeby specyfikacja się zgadzała :)
wiedza
maniuśka
,
04.08.2016
Odpowiedz
Nigdy wcześniej nie interesowało mnie co mam wlewane w aucie, zawoziłam do mechanika, ale teraz przynajmniej będę wiedziała na czym jeżdżę, przydatny artykuł :)
różnica
Pynio
,
02.05.2016
Odpowiedz
nigdy nie rozróżniałem tych olei 10w czy 15w, czy jakiś inny. dla mnie olej to olej i już :-) ale teraz już będę wiedział o co z tym chodzi
zmiana oleju
mateo30
,
25.04.2016
Odpowiedz
ja podziwiam ludzi którzy co chwilę zmieniają olej na inny a później się dziwią że coś nie chodzi jak trzeba w silniku
olej
olejowy
,
18.04.2016
Odpowiedz
świetny artykuł zdecydowanie przyda się każdemu przed wymiana oleju
Wiem więcej
Paweł
,
14.04.2016
Odpowiedz
Przyznam szczerze że nigdy mnie to jakoś nie interesowało, ale teraz po przeczytaniu tego artykułu wiem zdecydowanie więcej o olejach samochodowych.

Dodaj swój komentarz