Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jakie są zalety i wady sprężyn zawieszenia?

Samochody od bardzo dawna wyposażane są w resory, które na samym początku były po prostu sprężystymi płaskownikami, a następnie elementami pneumatycznymi i hydropneumatycznymi. Bez wątpienia najczęściej stosowanym rozwiązaniem pozostaje jednak sprężyna śrubowa.

Jakie są zalety i wady sprężyn zawieszenia?

Metalowe elementy sprężyste można podzielić na sprężyny śrubowe, resory piórowe i drążki skrętne. Resory montowane są obecnie wyłącznie w samochodach o dużej ładowności. Drążki słyną z możliwości obrócenia w mocowaniu, regulując wysokość i sztywność zawieszenia. Jednak ich montaż w układzie zawieszenia nieco komplikuje konstrukcję. Zdecydowanie najbardziej oryginalnym rozwiązaniem jest natomiast zastosowanie sprężyn śrubowych. Jakie są ich zalety i wady?

Główną rolą sprężyn jest przede wszystkim tłumienie wstrząsów, które zostały wywołane przez ruch mas nieresorowych po nierównym podłożu. Pozwala to uzyskać kierowcy większy komfort jazdy i zabezpiecza samochód przed nieprzewidzianymi uszkodzeniami. Niezwykle kompaktowa budowa i prostota to z pewnością dwie największe zalety sprężyn śrubowych. To niezastąpiony element w kolumnie typu McPherson. Zawieszenie ze sprężynami jest obecnie najczęściej stosowanym układem zawieszenia w motoryzacji, które gwarantuje dużo większą elastyczność od resorów piórowych, m.in. ze względu na poprawę trakcji. Ponadto sprężyny pozwalają także na dłuższy czas kontaktu kół z nawierzchnią w przypadku występowania nierówności. Ma to istotny wpływ na miękką charakterystykę pracy. Niestety takie rozwiązanie ma także swoje wady. Wahacz w konstrukcji zawieszenia to niezbędny element ze względu na zamocowanie sprężyny w dwóch miejscach. Ze względu na to, nie może ona przenosić sił bocznych. Sprężyny zawieszenia po prostu nie amortyzują tak skutecznie i nie przenoszą tak dużych sił jak resory i dlatego wymagają obecności amortyzatorów.

Popularne z kategorii Sprężyny zawieszenia

Sprężyna talerzowa BORSEHUNG B11365
13,00 zł
0 (0 ocen)
Sprężyna talerzowa TEDGUM 00504084
17,00 zł
0 (0 ocen)
Sprężyna talerzowa FEBEST OPSI-ASHRL
27,00 zł
0 (0 ocen)
Osprzęt sprężyny / resora MEYLE 100 512 0028
15,00 zł
0 (0 ocen)
Osprzęt sprężyny / resora MEYLE 014 032 0014
18,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw zawieszenia - sprężyny śrubowe EIBACH E20-85-014-02-22
717,00 zł
5.0 (2 ocen)
Sprężyny zawieszenia w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Sprężyny zawieszenia pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Sprężyny zawieszenia
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.

Powiązane artykuły

Jak wymienić sprężyny zawieszenia?

Jak wymienić sprężyny zawieszenia?

Proces wymiany sprężyn zawieszenia nie należy do czynności skomplikowanych, jednak wymaga doświadczenia warsztatowego. Niezbędne będą także specjalistyczne narzędzia, które nie każdy posiada w swoim garażu; wymiana wymaga bowiem stosowania odpowiednich narzędzi ściskających. Jeżeli nie posiadacie takich urządzeń, wymianę sprężyn sugerujemy powierzyć mechanikowi.

czytaj więcej >
Jakie są typowe uszkodzenia sprężyn zawieszenia?

Jakie są typowe uszkodzenia sprężyn zawieszenia?

Sprężyny zawieszenia to zwykle pierwsze elementy, które poddaje się oględzinom podczas regularnej kontroli układu zawieszenia. Jako ruchome elementy zawieszenia są szczególnie narażone na uszkodzenia, bo nie dość, że muszą się zmagać ze zniszczonymi drogami, to jeszcze często są wystawione na działanie fatalnych warunków atmosferycznych. Jakie są typowe uszkodzenia sprężyn zawieszenia?

czytaj więcej >
Jak rozpoznać zużycie sprężyn zawieszenia?

Jak rozpoznać zużycie sprężyn zawieszenia?

Kierowcy bardzo często zapominają, że w układzie zawieszenia znajdują się nie tylko amortyzatory, a także inne istotne podzespoły. Zawieszenie składa się także m.in. ze sprężyn, które są typową częścią eksploatacyjną i z czasem ulegają zużyciu. Wielu użytkowników jest tego nieświadoma, a usterki wynikające ze zużycia sprężyn okazują się ogromnym zaskoczeniem. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy je wymienić?

czytaj więcej >
Czy warto wymieniać sprężyny okresowo?

Czy warto wymieniać sprężyny okresowo?

W zasadzie niemal każdy kierowca reaguje na to pytanie ze zdziwieniem. Faktem jest jednak, że sprężyna zawieszenia po przebiegu 200 tys. km straci całkiem sporo ze swojej pierwotnej charakterystyki. Dalszy kilometraż będzie jedynie pogarszał jej właściwości i stan, aż sprężyna zupełnie się zużyje. Wymianę sprężyn warto zaplanować po dużym przebiegu, gdy macie zamiar zamontować nowe amortyzatory.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze