Jakie są objawy awarii czujnika położenia wału korbowego? Czy ich pojawienie się powinno prowadzić do naprawy czy wymiany?

Data:
W kategorii Wał korbowy

Czujnik położenia wału korbowego jest, obok czujnika położenia wałka, jednym z dwóch niezwykle ważnych i podobnych do siebie czujników dbających o prawidłową pracę silnika. Co się dzieje, gdy czujnik ten ulega uszkodzeniu? Jak wyglądają objawy jego awarii?

W starych silnikach nikt nie uświadczył czegoś takiego, jak czujnik położenia wału korbowego czy czujnik położenia wałka rozrządu. Tam wszystko było zestrojone „na oko” i to wystarczyło. Najważniejsze, że działały prawidłowo. We współczesnych silnikach nie ma już tak łatwo. To prawda, że oferują nam znacznie większe możliwości niż jednostki starego typu, jednak aby móc je zaoferować, potrzebują nie tylko innej konstrukcji, ale i całej masy osprzętu oraz oprzyrządowania – w tym gęstej sieci czujników podlegających komputerowi. Koniec z dawną prostotą, nowoczesność wymaga pewnych komplikacji. Dopóki te „komplikacje” działają prawidłowo, wszystko jest w jak najlepszym porządku. Jeśli jednak któryś z elementów decydujących o pracy silnika zaczyna szwankować, uruchamia się nieraz cała lawina problemów. I to problemów niełatwych do zdiagnozowania. Tak właśnie wygląda to w przypadku czujnika wału korbowego, którego awaria potrafi narobić niesamowitego zamieszania.

Czujnik położenia wału korbowego Blue Print

Jaką rolę pełni czujnik położenia wału korbowego. Dlaczego jest tak ważnym czujnikiem?

Za każdym razem, gdy gasicie silnik, tłoki ustawiają się w innej, losowej pozycji. Bez zaglądania do środka nie sposób ocenić, w jakiej pozycji ustawiły się tym razem. Wiedza o tym, jak ustawione są tłoki, jest w nowoczesnych jednostkach napędowych – tak benzynowych, jak i wysokoprężnych – niezbędna do prawidłowego zapłonu. Czujnik położenia wału korbowego jest tym elementem, który informację tę sczytuje i dostarcza do ECU. Na podstawie informacji od czujnika, komputer określa sposób zainicjowania startu, aby silnik ruszył płynnie i bezproblemowo. Mając wiedzę na temat położenia tłoków, jest w stanie wyliczyć, gdzie, kiedy i ile paliwa dostarczyć. Ale to nie wszystko.

Czujnik położenia wału korbowego dostarcza komputerowi informacji również podczas jazdy. Informacje o położeniu tłoków są dla ECU niezbędne do określenia momentu dostarczenia kolejnych porcji paliwa. W ten sposób komputer reguluje pracę silnika i zapobiega m.in. zjawisku znanemu jako spalanie stukowe. Wprawdzie w nowoczesnych jednostkach istnieją również specjalne czujniki spalania stukowego, jednak aby silnik był w pełni bezpieczny i pracował płynnie, niezbędny jest również czujnik położenia wału korbowego.

Co może się dziać z samochodem, w którym czujnik położenia wału uległ uszkodzeniu? Jakie są objawy awarii tego elementu?

Czujnik położenia wału korbowego FAE

Z roli, jaką pełni czujnik położenia wału korbowego, łatwo wysnuć, że jego ewentualna awaria nie pozostanie niezauważona. Choć nie zawsze kierowca zorientuje się od razu i nie każdy (dotyczy to również mechaników) jest w stanie szybko określić, co tak naprawdę się zepsuło. Objawy uszkodzenia czujnika położenia wału mogą być różne i powodować:

  • nierówną pracę silnika,
  • problemy ze startem zimnego silnika,
  • problemy ze startem rozgrzanego silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • nagłe gaśnięcie rozgrzanego już silnika,
  • błędy wyskakujące w komputerze pokładowym,
  • świecącą się kontrolkę check engine.

Wszystkie to objawy mogą, ale wcale nie muszą się pojawić. Uszkodzony czujnik położenia wału może sprawiać, że problemy z silnikiem będą narastać powoli, sugerując np. awarię pompy paliwa, lub też może doprowadzić do natychmiastowej utraty możliwości dalszej jazdy. Bardzo często spotykaną sytuacją jest to, że nagle, podczas spokojnej jazdy, bez żadnych oznak ze strony komputera czy kontrolek, silnik przechodzi w stan awaryjny. Wraca do ustawień podstawowych, umożliwiających kierowcy co najwyżej dotarcie do domu lub do najbliższego warsztatu.

Najczarniejszym chyba scenariuszem uszkodzenia czujnika położenia wału jest ten, w którym komputer pozbawiony informacji z jego strony momentalnie wyłącza pompę paliwa w celu zapobieżeniu ewentualnym uszkodzeniom silnika. Silnik gaśnie, auto staje i żadna siła (poza lawetą) nie ruszy go z miejsca. Dzieje się tak właśnie dlatego, że ECU do zapewnienia prawidłowej pracy i bezpieczeństwa silnika musi mieć pełne informacje od czujnika położenia wału. Co więcej, informacje te muszą być również zgodne z informacjami właśnie ze wspominanego już czujnika położenia wałka rozrządu. Brak lub niezgodność tych informacji odczytuje jako stan zagrożenia dla silnika i albo przechodzi w tryb awaryjny (najczęściej), albo zupełnie uniemożliwia jego pracę.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny części mechanizmu korbowego w naszej ofercie!

Co należy zrobić, gdy czujnik położenia wału korbowego został uszkodzony? Jak można go samodzielnie zdiagnozować?

Czujnik położenia wału korbowego Bosch

Czujnik położenia wału korbowego możecie zdiagnozować samodzielnie, bez pomocy mechanika, poprzez:

  • dokładne obejrzenie go – czy przewód nie jest przetarty, czy wtyczka nie jest zaśniedziała, a sam czujnik w widoczny sposób uszkodzony;
  • zbadanie jego zdolności magnetycznych – czujnik ten działa na zasadzie magnesu, a więc powinien mieć pewną zdolność przyciągania metalu;
  • miernik uniwersalny (tzw. multimetr) – wystarczy podpiąć czujnik pod multimetr i zbadać jego oporność w warunkach zmieniającej się temperatury czy w kontakcie z metalową powierzchnią.

Jeśli czujnik nie reaguje lub jest w widoczny sposób uszkodzony, to znak, że przyszła pora na wymianę. Ale uwaga! Kupując nowy czujnik, musicie pamiętać, że słabej jakości czujniki mogą być uszkodzone od nowości lub po prostu nie działać prawidłowo. Zawsze warto to sprawdzić przed montażem lub po prostu wybierać jedynie sprawdzone, markowe czujniki.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.