MIKOŁAJKOWY RABAT DO -9%! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

3
3
0
0
5
5
5
5
3
3
5
5
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jakie są objawy awarii czujnika położenia wału korbowego? Czy ich pojawienie się powinno prowadzić do naprawy czy wymiany?

Czujnik położenia wału korbowego jest, obok czujnika położenia wałka, jednym z dwóch niezwykle ważnych i podobnych do siebie czujników dbających o prawidłową pracę silnika. Co się dzieje, gdy czujnik ten ulega uszkodzeniu? Jak wyglądają objawy jego awarii?

Objawy awarii czujnika położenia wału korbowego. Naprawa czy wymiana?

W starych silnikach nikt nie uświadczył czegoś takiego, jak czujnik położenia wału korbowego czy czujnik położenia wałka rozrządu. Tam wszystko było zestrojone „na oko” i to wystarczyło. Najważniejsze, że działały prawidłowo. We współczesnych silnikach nie ma już tak łatwo. To prawda, że oferują nam znacznie większe możliwości niż jednostki starego typu, jednak aby móc je zaoferować, potrzebują nie tylko innej konstrukcji, ale i całej masy osprzętu oraz oprzyrządowania – w tym gęstej sieci czujników podlegających komputerowi. Koniec z dawną prostotą, nowoczesność wymaga pewnych komplikacji. Dopóki te „komplikacje” działają prawidłowo, wszystko jest w jak najlepszym porządku. Jeśli jednak któryś z elementów decydujących o pracy silnika zaczyna szwankować, uruchamia się nieraz cała lawina problemów. I to problemów niełatwych do zdiagnozowania. Tak właśnie wygląda to w przypadku czujnika wału korbowego, którego awaria potrafi narobić niesamowitego zamieszania.

Czujnik położenia wału korbowego Blue Print

Czujnik położenia wału korbowego Blue Print

Jaką rolę pełni czujnik położenia wału korbowego. Dlaczego jest tak ważnym czujnikiem?

Za każdym razem, gdy gasicie silnik, tłoki ustawiają się w innej, losowej pozycji. Bez zaglądania do środka nie sposób ocenić, w jakiej pozycji ustawiły się tym razem. Wiedza o tym, jak ustawione są tłoki, jest w nowoczesnych jednostkach napędowych – tak benzynowych, jak i wysokoprężnych – niezbędna do prawidłowego zapłonu. Czujnik położenia wału korbowego jest tym elementem, który informację tę sczytuje i dostarcza do ECU. Na podstawie informacji od czujnika, komputer określa sposób zainicjowania startu, aby silnik ruszył płynnie i bezproblemowo. Mając wiedzę na temat położenia tłoków, jest w stanie wyliczyć, gdzie, kiedy i ile paliwa dostarczyć. Ale to nie wszystko.

Czujnik położenia wału korbowego dostarcza komputerowi informacji również podczas jazdy. Informacje o położeniu tłoków są dla ECU niezbędne do określenia momentu dostarczenia kolejnych porcji paliwa. W ten sposób komputer reguluje pracę silnika i zapobiega m.in. zjawisku znanemu jako spalanie stukowe. Wprawdzie w nowoczesnych jednostkach istnieją również specjalne czujniki spalania stukowego, jednak aby silnik był w pełni bezpieczny i pracował płynnie, niezbędny jest również czujnik położenia wału korbowego.

Co może się dziać z samochodem, w którym czujnik położenia wału uległ uszkodzeniu? Jakie są objawy awarii tego elementu?

Czujnik położenia wału korbowego FAE

Czujnik położenia wału korbowego FAE

Z roli, jaką pełni czujnik położenia wału korbowego, łatwo wysnuć, że jego ewentualna awaria nie pozostanie niezauważona. Choć nie zawsze kierowca zorientuje się od razu i nie każdy (dotyczy to również mechaników) jest w stanie szybko określić, co tak naprawdę się zepsuło. Objawy uszkodzenia czujnika położenia wału mogą być różne i powodować:

  • nierówną pracę silnika,
  • problemy ze startem zimnego silnika,
  • problemy ze startem rozgrzanego silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • nagłe gaśnięcie rozgrzanego już silnika,
  • błędy wyskakujące w komputerze pokładowym,
  • świecącą się kontrolkę check engine.

Wszystkie to objawy mogą, ale wcale nie muszą się pojawić. Uszkodzony czujnik położenia wału może sprawiać, że problemy z silnikiem będą narastać powoli, sugerując np. awarię pompy paliwa, lub też może doprowadzić do natychmiastowej utraty możliwości dalszej jazdy. Bardzo często spotykaną sytuacją jest to, że nagle, podczas spokojnej jazdy, bez żadnych oznak ze strony komputera czy kontrolek, silnik przechodzi w stan awaryjny. Wraca do ustawień podstawowych, umożliwiających kierowcy co najwyżej dotarcie do domu lub do najbliższego warsztatu.

Najczarniejszym chyba scenariuszem uszkodzenia czujnika położenia wału jest ten, w którym komputer pozbawiony informacji z jego strony momentalnie wyłącza pompę paliwa w celu zapobieżeniu ewentualnym uszkodzeniom silnika. Silnik gaśnie, auto staje i żadna siła (poza lawetą) nie ruszy go z miejsca. Dzieje się tak właśnie dlatego, że ECU do zapewnienia prawidłowej pracy i bezpieczeństwa silnika musi mieć pełne informacje od czujnika położenia wału. Co więcej, informacje te muszą być również zgodne z informacjami właśnie ze wspominanego już czujnika położenia wałka rozrządu. Brak lub niezgodność tych informacji odczytuje jako stan zagrożenia dla silnika i albo przechodzi w tryb awaryjny (najczęściej), albo zupełnie uniemożliwia jego pracę.

Co należy zrobić, gdy czujnik położenia wału korbowego został uszkodzony? Jak można go samodzielnie zdiagnozować?

Czujnik położenia wału korbowego Bosch

Czujnik położenia wału korbowego Bosch

Czujnik położenia wału korbowego możecie zdiagnozować samodzielnie, bez pomocy mechanika, poprzez:

  • dokładne obejrzenie go – czy przewód nie jest przetarty, czy wtyczka nie jest zaśniedziała, a sam czujnik w widoczny sposób uszkodzony;
  • zbadanie jego zdolności magnetycznych – czujnik ten działa na zasadzie magnesu, a więc powinien mieć pewną zdolność przyciągania metalu;
  • miernik uniwersalny (tzw. multimetr) – wystarczy podpiąć czujnik pod multimetr i zbadać jego oporność w warunkach zmieniającej się temperatury czy w kontakcie z metalową powierzchnią.

Jeśli czujnik nie reaguje lub jest w widoczny sposób uszkodzony, to znak, że przyszła pora na wymianę. Ale uwaga! Kupując nowy czujnik, musicie pamiętać, że słabej jakości czujniki mogą być uszkodzone od nowości lub po prostu nie działać prawidłowo. Zawsze warto to sprawdzić przed montażem lub po prostu wybierać jedynie sprawdzone, markowe czujniki.

Popularne z kategorii Wał korbowy

Śruba koła pasowego TOPRAN 723 933
31,00 zł
0 (0 ocen)
Panewki wału korbowego KOLBENSCHMIDT 78635600
47,00 zł
0 (0 ocen)
Panewki wału korbowego MAHLE 029 AS 20868 000
56,00 zł
0 (0 ocen)
Śruba koła pasowego FEBI BILSTEIN 23042
13,00 zł
0 (0 ocen)
Panewki wału korbowego KOLBENSCHMIDT 79221600
26,00 zł
0 (0 ocen)
Panewki wału korbowego KOLBENSCHMIDT 78662610
43,00 zł
0 (0 ocen)
Wał korbowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Wał korbowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Wał korbowy
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Przyczyny i objawy awarii wału korbowego. Najczęstsze usterki i uszkodzenia

Jakie są przyczyny i objawy uszkodzenia wału korbowego?

Mogłoby się wydawać, że tak solidny kawał „żelaza”, jak wał korbowy, nie ma prawa ulec jakimkolwiek uszkodzeniom. A jednak wał korbowy wcale nie pozostaje wolny od awarii. Jakiego typu uszkodzenia mogą mu się przytrafić? Jakie objawy dają te uszkodzenia?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze