Jak wymienić łożysko kompresora klimatyzacji?

W kategorii Kompresor klimatyzacji

Awaria łożyska kompresora klimatyzacji nie należy do częstych, ale w wyniku zaniedbania może do niej dojść. Wymiana łożyska to bez wątpienia niezły zarobek dla mechanika, nie wspominając o cenniku w serwisie ASO. Proces wymiany kompresora może przysporzyć wielu trudów, ale warto spróbować dokonać tego samodzielnie.

W niektórych modelach można dokonać wymiany bez potrzeby demontażu całej sprężarki. Dostęp do łożyska znajduje się u góry, więc nie ma potrzeby unoszenia samochodu. Przed rozpoczęciem wymiany warto zaopatrzyć się w kilka niezbędnych narzędzi, bez których nic nie zrobicie. Są to: zestaw kluczy płaskich, grzechotkę z przedłużeniem i zestawem nasadek, ściągacz do łożysk i ściągacz do sprzęgła kompresora klimatyzacji.

Prace związane z wymianą łożyska należy rozpocząć od odłączenia akumulatora, co pozwoli zapobiec powstaniu błędów w komputerze i uniknąć zwarcia podczas odpinania kabli. Następnie można demontować cały dolot z filtrem powietrza, kanał łączący kolektor z multiramem i sam multiram (czujnik temperatury i przepływomierz). Później trzeba odkręcić jeszcze  wentylator chłodnicy i zawór powietrza, co pozwoli dostać się do koła pasowego, gdzie należy wysunąć pompkę elektryczną wody z elastycznego mocowania (nie ma potrzeby jej demontażu, wystarczy samo wysunięcie). Uchwyt mocujący przewód klimatyzacji znajduje się przy aluminiowym przewodzie powietrza. Na wałku sprężarki będzie widać nakrętkę, którą trzeba będzie odkręcić, a następnie zdemontować sprzęgiełko, po którego zdjęciu ujrzycie łożysko sprężarki. Aby je wyjąć trzeba zdjąć seger zabezpieczający i pasek. Może być to utrudnione przez brud, dlatego sugerujemy najpierw oczyścić łożysko.

Niestety, wydostanie łożyska nie będzie takie łatwe i trzeba będzie skorzystać z pomocy prasy w warsztacie ślusarskim.  Koło z nowym łożyskiem należy wbijać na wałek stopniowo, najlepiej z użyciem gumowego młotka, by niczego nie uszkodzić. Po prawidłowym wbiciu łożyska i założeniu segera należy pokręcić kołem, by upewnić się, że jest równe i nie towarzyszy mu żadne bicie na boki. Jeżeli nie ma żadnych nieprawidłowości można założyć pasek i resztę elementów.