DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

9
9
2
2
3
3
8
8
1
1
0
0
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Kompresory klimatyzacji – specyfikacja

Układ klimatyzacji w samochodzie, jeszcze do niedawna był czymś rzadko spotykanym. Klimatyzacja była synonimem luksusu i pojawiała się w samochodach klasy premium, a nie w przeciętnych pojazdach, którymi mieli możliwość poruszać się jedynie ludzie klasy średniej. Jednak czasy się zmieniają. Pojawiło się wiele innowacyjnych rozwiązań, które zmieniły oblicze motoryzacji. Klimatyzacja to obecnie standard wyposażenia każdego pojazdu.

Kompresory klimatyzacji – specyfikacja

Sprężarka zwana inaczej kompresorem w układzie klimatyzacji przemieszcza czynnik chłodniczy oraz zwiększa jego ciśnienie i temperaturę. Napęd skierowany do sprężarki pochodzi zwykle od silnika samochodu za pomocą paska. Do napędu sprężarki klimatyzacji potrzeba średnio od 7kW do 11kW mocy silnika. Specjaliści wyróżniają trzy podstawowe rodzaje sprężarek klimatyzacji: tłokowe, łopatkowe i spiralne. Główna zasada działania sprężarki klimatyzacji polega na procesie sprężania czynnika chłodniczego w postaci pary. Pamiętajcie, że ciekły czynnik chłodniczy nie może w żadnym wypadku dostać się do sprężarki, gdyż może dojść do jej zatarcia i trwałego uszkodzenia.

Sprężarki tłokowe

Sprężarki tłokowe posiadają jeden lub więcej tłoków ułożonych rzędowo, osiowo, poziomo lub w układzie typu „V”. W cylindrach sprężarki dochodzi do zsuwu ssania oraz sprężania-tłoczenia. W takich sprężarkach tłoki przemieszczają się dzięki skośnej krzywki tarczowej, która zamocowana jest na wałku sprężarki.

Kompresory klimatyzacji tego typu można podzielić na sprężarki o stałej wydajności chłodniczej – wydajność sprężarki jest regulowana za pomocą okresowego rozłączania sprzęgła sprężarki, oraz na sprężarki o zmiennej wydajności chłodniczej, których wydajność jest regulowana przez zmianę pojemności skokowej sprężarki. Sprężarki o zmiennej pojemności skokowej pracują cały czas nawet, gdy klimatyzacja jest wyłączona. Przepływ czynnika chłodniczego jest uzależniony od zmian pojemności skokowej sprężarki i odpowiednio dobrany do warunków pracy całego układu.

Kąt nachylenia krzywki zamocowanej na wałku sprężarki jest odpowiednio regulowany przez zawór, który nim steruje. Wszelkie zmiany kąta nachylenia krzywki pozwalają dopasować ilość czynnika chłodniczego wpływającego do kompresora. Zawór sterujący, inaczej zwany regulacyjnym, kontroluje ciśnienie ssania, które ulega zmianie w zależności od temperatury parownika i prędkości sprężarki.

Sprężarki łopatkowe

Sprężarki łopatkowe to po prostu wirnik z kilkoma łopatkami i odpowiednio ukształtowana obudowa. Łopatki i obudowa tworzą odpowiednie komory, których pojemność ulega zmianie podczas obrotu wirnika sprężarki. Czynnik chłodniczy zasysany jest przez tak zwany króciec ssawny. Króciec wylotowy znajduje się z kolei w miejscu, w którym komory mają o wiele mniejszą pojemność i to właśnie tam para jest najmocniej sprężona.

Sprężarki spiralne

Sprężarki spiralne określane także kompresorami typu scroll mają dwie metalowe spirale – stałą i ruchomą, która porusza się ruchem mimośrodowym. W trakcie obrotu wałka sprężarki, ruchoma spirala poruszana jest za pomocą tulei osadzonej na wałku sprężarki, a czynnik chłodniczy jest sprężany i przepychany w stronę środka komory utworzonej między spiralami. Sprężarki spiralne charakteryzują się łagodniejszym rozruchem i spokojniejszą pracą. 

Sprzęgła sprężarek klimatyzacji

Będąc przy tematyce sprężarek klimatyzacji, nie można zapominać o roli sprzęgła sprężarki klimatyzacji. Napęd każdej sprężarki w układzie klimatyzacji przenoszony jest bowiem paskiem z wału korbowego silnika. Sprzęgło elektromagnetyczne, które występuje w większości samochodów odłącza sprężarkę od napędowego koła pasowego i załączane jest przez układ sterowania klimatyzacji. W niektórych układach sprzęgło jest włączane i wyłączane, pracując okresowo, a w innych podzespół ten jest załączany na stałe i pracuje bez przerwy.

Popularne z kategorii Kompresor klimatyzacji

Kompresor klimatyzacji DENSO DCP32045
680,00 zł
5.0 (6 ocen)
Kompresor klimatyzacji DELPHI TSP0155997
715,00 zł
5.0 (7 ocen)
Kompresor klimatyzacji NISSENS 890761
677,00 zł
4.1 (7 ocen)
Kompresor klimatyzacji AIRSTAL 10-0711
1191,00 zł
5.0 (1 ocen)
Kompresor klimatyzacji DELPHI TSP0155449
805,00 zł
5.0 (7 ocen)
Kompresor klimatyzacji DELPHI TSP0155831
889,00 zł
5.0 (7 ocen)
Kompresor klimatyzacji w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Kompresor klimatyzacji pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Kompresor klimatyzacji
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
7 komentarzy
Nawet nie wiedziałem, że jest aż tyle rodzajów sprężarek. Warto czytać takie artykuły aby poszerzyć swoją wiedzę i aby wiedzieć z czym się jeździ.
Ja akurat mam sprężarkę spiralną i jestem zadowolony bo ta praca też sprężarki jest spokojniejsza.Klimatyzacja w aucie jest bardzo ważną częścią dla kierowcy i niemożna jej lekceważyć.Ważna jest odpowiednia eksploatacja klimy.
u mnie padła miesiąc po kupnie samochodu, a cena nowej była kolosalna... na szczęście dorwałem tanio używkę :)
Nie wyobrażam sobie jazdy w upałach bez klimatyzacji, wygoda musi być.
Niestety koszt kupna nowej sprężarki nie należy do najniższych dlatego warto zwracać uwagę na ich właściwą eksploatację.
Ten tekst utwierdza mnie w przekonaniu, że technologia wykorzystywana w samochodach to zaawansowane rozwiązania. Niby klimatyzacja która ma proste zadanie a jednak jej budowa nie jest taka prosta.
Dobry, rzeczowy artykuł o sprężarkach klimatyzacji, niektórzy myślą, że klimatyzacja to wiatraczek "robiący zimno" a takie teksty uświadamiają ludziom że ich samochody to wbrew pozorom nie są takie proste urządzenia a wręcz przeciwnie - skomplikowane technologicznie maszyny.

Powiązane artykuły

Jakie są typowe usterki kompresora klimatyzacji?

Jakie są typowe usterki kompresora klimatyzacji?

Kompresor to niejako serce klimatyzacji. Jako kluczowy element całego systemu, narażony jest na liczne usterki, które zwykle wynikają z nieprawidłowo serwisowanej klimatyzacji. Sprężarka często ulega całkowitemu zatarciu i nie pozostaje nic innego, jak wymiana. Jakie są typowe usterki kompresora i do jakich błędów dochodzi najczęściej, gdy mowa o obsłudze sprężarki?

czytaj więcej >
Jak wymienić łożysko kompresora klimatyzacji?

Jak wymienić łożysko kompresora klimatyzacji?

Awaria łożyska kompresora klimatyzacji nie należy do częstych, ale w wyniku zaniedbania może do niej dojść. Wymiana łożyska to bez wątpienia niezły zarobek dla mechanika, nie wspominając o cenniku w serwisie ASO. Proces wymiany kompresora może przysporzyć wielu trudów, ale warto spróbować dokonać tego samodzielnie.

czytaj więcej >
Jak wymienić kompresor klimatyzacji?

Jak wymienić kompresor klimatyzacji?

Proces wymiany kompresora klimatyzacji w warsztacie może być dosyć kosztowny, a samodzielna wymiana natomiast nie należy do łatwych, przede wszystkim ze względu na słabą dostępność kompresorów. Jeżeli mowa o czynnościach manualnych związanych z tym procesem, to wymiany może dokonać niemal każdy.

czytaj więcej >
Czy warto regenerować sprężarkę klimatyzacji?

Czy warto regenerować sprężarkę klimatyzacji?

Dla wielu użytkowników regeneracja oznacza najlepszy sposób na naprawę podzespołów w bardzo atrakcyjnej cenie. Warto jednak wiedzieć, które elementy warto regenerować, a których nie. Czy kompresor klimatyzacji opłaca się regenerować?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze