Kompresory klimatyzacji – specyfikacja

    

Układ klimatyzacji w samochodzie, jeszcze do niedawna był czymś rzadko spotykanym. Klimatyzacja była synonimem luksusu i pojawiała się w samochodach klasy premium, a nie w przeciętnych pojazdach, którymi mieli możliwość poruszać się jedynie ludzie klasy średniej. Jednak czasy się zmieniają. Pojawiło się wiele innowacyjnych rozwiązań, które zmieniły oblicze motoryzacji. Klimatyzacja to obecnie standard wyposażenia każdego pojazdu.

Sprężarka zwana inaczej kompresorem w układzie klimatyzacji przemieszcza czynnik chłodniczy oraz zwiększa jego ciśnienie i temperaturę. Napęd skierowany do sprężarki pochodzi zwykle od silnika samochodu za pomocą paska. Do napędu sprężarki klimatyzacji potrzeba średnio od 7kW do 11kW mocy silnika. Specjaliści wyróżniają trzy podstawowe rodzaje sprężarek klimatyzacji: tłokowe, łopatkowe i spiralne. Główna zasada działania sprężarki klimatyzacji polega na procesie sprężania czynnika chłodniczego w postaci pary. Pamiętajcie, że ciekły czynnik chłodniczy nie może w żadnym wypadku dostać się do sprężarki, gdyż może dojść do jej zatarcia i trwałego uszkodzenia.

Sprężarki tłokowe

Sprężarki tłokowe posiadają jeden lub więcej tłoków ułożonych rzędowo, osiowo, poziomo lub w układzie typu „V”. W cylindrach sprężarki dochodzi do zsuwu ssania oraz sprężania-tłoczenia. W takich sprężarkach tłoki przemieszczają się dzięki skośnej krzywki tarczowej, która zamocowana jest na wałku sprężarki.

Kompresory klimatyzacji tego typu można podzielić na sprężarki o stałej wydajności chłodniczej – wydajność sprężarki jest regulowana za pomocą okresowego rozłączania sprzęgła sprężarki, oraz na sprężarki o zmiennej wydajności chłodniczej, których wydajność jest regulowana przez zmianę pojemności skokowej sprężarki. Sprężarki o zmiennej pojemności skokowej pracują cały czas nawet, gdy klimatyzacja jest wyłączona. Przepływ czynnika chłodniczego jest uzależniony od zmian pojemności skokowej sprężarki i odpowiednio dobrany do warunków pracy całego układu.

Kąt nachylenia krzywki zamocowanej na wałku sprężarki jest odpowiednio regulowany przez zawór, który nim steruje. Wszelkie zmiany kąta nachylenia krzywki pozwalają dopasować ilość czynnika chłodniczego wpływającego do kompresora. Zawór sterujący, inaczej zwany regulacyjnym, kontroluje ciśnienie ssania, które ulega zmianie w zależności od temperatury parownika i prędkości sprężarki.

Sprężarki łopatkowe

Sprężarki łopatkowe to po prostu wirnik z kilkoma łopatkami i odpowiednio ukształtowana obudowa. Łopatki i obudowa tworzą odpowiednie komory, których pojemność ulega zmianie podczas obrotu wirnika sprężarki. Czynnik chłodniczy zasysany jest przez tak zwany króciec ssawny. Króciec wylotowy znajduje się z kolei w miejscu, w którym komory mają o wiele mniejszą pojemność i to właśnie tam para jest najmocniej sprężona.

Sprężarki spiralne

Sprężarki spiralne określane także kompresorami typu scroll mają dwie metalowe spirale – stałą i ruchomą, która porusza się ruchem mimośrodowym. W trakcie obrotu wałka sprężarki, ruchoma spirala poruszana jest za pomocą tulei osadzonej na wałku sprężarki, a czynnik chłodniczy jest sprężany i przepychany w stronę środka komory utworzonej między spiralami. Sprężarki spiralne charakteryzują się łagodniejszym rozruchem i spokojniejszą pracą. 

Sprzęgła sprężarek klimatyzacji

Będąc przy tematyce sprężarek klimatyzacji, nie można zapominać o roli sprzęgła sprężarki klimatyzacji. Napęd każdej sprężarki w układzie klimatyzacji przenoszony jest bowiem paskiem z wału korbowego silnika. Sprzęgło elektromagnetyczne, które występuje w większości samochodów odłącza sprężarkę od napędowego koła pasowego i załączane jest przez układ sterowania klimatyzacji. W niektórych układach sprzęgło jest włączane i wyłączane, pracując okresowo, a w innych podzespół ten jest załączany na stałe i pracuje bez przerwy.


    

Komentarze

Sprężarki
Seweryn
,
20.06.2017
Odpowiedz
Nawet nie wiedziałem, że jest aż tyle rodzajów sprężarek. Warto czytać takie artykuły aby poszerzyć swoją wiedzę i aby wiedzieć z czym się jeździ.
Odnośnie klimatyzacji
Mistrz
,
31.01.2017
Odpowiedz
Ja akurat mam sprężarkę spiralną i jestem zadowolony bo ta praca też sprężarki jest spokojniejsza.Klimatyzacja w aucie jest bardzo ważną częścią dla kierowcy i niemożna jej lekceważyć.Ważna jest odpowiednia eksploatacja klimy.
Koszt nowych
Janek
,
30.03.2016
Odpowiedz
Niestety koszt kupna nowej sprężarki nie należy do najniższych dlatego warto zwracać uwagę na ich właściwą eksploatację.
używka
Tadek
,
22.08.2016
Odpowiedz
u mnie padła miesiąc po kupnie samochodu, a cena nowej była kolosalna... na szczęście dorwałem tanio używkę :)
klimatyzacja
Angela
,
05.08.2016
Odpowiedz
Nie wyobrażam sobie jazdy w upałach bez klimatyzacji, wygoda musi być.
Skomplikowany układ
Daniel
,
25.03.2016
Odpowiedz
Ten tekst utwierdza mnie w przekonaniu, że technologia wykorzystywana w samochodach to zaawansowane rozwiązania. Niby klimatyzacja która ma proste zadanie a jednak jej budowa nie jest taka prosta.
Dobry artykuł
Paweł
,
07.03.2016
Odpowiedz
Dobry, rzeczowy artykuł o sprężarkach klimatyzacji, niektórzy myślą, że klimatyzacja to wiatraczek "robiący zimno" a takie teksty uświadamiają ludziom że ich samochody to wbrew pozorom nie są takie proste urządzenia a wręcz przeciwnie - skomplikowane technologicznie maszyny.

Dodaj swój komentarz