Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak wymienić łożysko koła w samochodzie przednionapędowym?

Łożysko koła to jeden z podstawowych elementów systemu zawieszenia wielu aut. Producenci części samochodowych starają się tak projektować łożyska do kół, aby mogły one bez trudu i wydajnie pracować nawet na dystansie 1 mln km (w założeniu). Niestety, łożyska kół, jak wiele innych części eksploatacyjnych samochodu, ulegają z różnych przyczyn uszkodzeniom oraz przedwczesnemu zużyciu, co negatywnie odbija się na działaniu całego układu zawieszenia. W takim wypadku jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wymiana łożyska na nowe.

Jak wymienić łożysko koła w samochodzie przednionapędowym?

Przedwczesne zużycie

O wytrzymałości łożysk w głównej mierze decydują warunki eksploatacji samochodu. Mimo tego, że producenci tych elementów deklarują bardzo długą żywotność swoich produktów, to w rzeczywistości prawidłowo zamontowane łożysko jest w stanie wytrzymać od 100 000 do 150 000 km bezawaryjnej pracy. Na przedwczesne zużycie łożyska wpływają przede wszystkim czynniki zewnętrzne.

Wymiana łożyska w kole nie należy do prostych czynności. W tym przypadku wymagana jest specjalistyczna wiedza techniczna oraz profesjonalne narzędzia. Oczywiście, wymiany podzespołu można dokonać na własną rękę, ale trzeba się liczyć z tym, że nieprawidłowy montaż łożyska natychmiast doprowadzi do jego zużycia i konieczności kolejnej wymiany tego elementu.

O czym należy pamiętać podczas wymiany łożyska?

Przystępując do wymiany łożyska pamiętajmy, że należy je zawsze wymieniać parami na jednej osi samochodu. Podczas wymiany trzeba również poddać kontroli zwrotnice oraz tarcze hamulcowe. Demontując stare łożysko koła najczęściej usuwa się je metodą niszczącą. Montaż nowego łożyska w przedniej piaście samochodu z przednim napędem polega na wprasowaniu elementu w zwrotnicę używając pierścienia opierającego się o zewnętrzną bieżnię łożyska. Odkształcenia pojawiające się na powierzchni bieżni łożyska są zazwyczaj wynikiem przyłożenia siły wciskającej do niewłaściwego pierścienia. Trzeba szczególnie uważać, aby nie uszkodzić pierścienia uszczelniającego, który zapobiega wydostawaniu się smaru z łożyska oraz chroni jego wnętrze przed wilgocią. Przed wprasowaniem nowego łożyska należy dokładnie oczyścić gniazdo w zwrotnicy, ponieważ każde nawet niewielkie zanieczyszczenie tego elementu może spowodować zbyt ciasne spasowanie łożyska, a tym samym nieprawidłowe jego działanie (np. wzrost temperatury, brak luzu roboczego, itp.). Również zbyt duży luz łożyska spowoduje, że bieżnia wewnątrz piasty będzie się swobodnie obracać, doprowadzając do szybkiej degradacji gniazda oraz łożyska.

Po wymianie łożyska w zwrotnicy i założeniu czopa przegubu, należy z odpowiednią siłą dokręcić śruby czopa oraz wyregulować w łożysku luzy za pomocą nakrętki koronowej półosi.

Podstawowe etapy wymiany łożyska:

  • demontaż koła ze zniszczonym łożyskiem,
  • deinstalacja zacisków, jarzma oraz tarczy hamulcowej,
  • odkręcenie nakrętki centralnej półosi,
  • usunięcie uszkodzonego łożyska ze zwrotnicy,
  • montaż nowego łożyska,
  • dokręcenie nakrętki centralnej półosi,
  • montaż zacisków, jarzma oraz tarczy hamulcowej.

Podczas demontażu oraz montażu łożysk kół może dojść do uszkodzenia czujnika prędkości koła. Jeżeli w samochodzie znajduje się taki czujnik, to przed przystąpieniem do wymiany łożyska warto go wcześniej zdemontować. Może zdarzyć się również tak, że mocowanie czujnika do zwrotnicy jest skorodowane. Wówczas konieczne jest wymienienie całego czujnika na nowy. Należy pamiętać, aby powierzchnie łożysk, które stykają się z innymi elementami zawieszenia nasmarować specjalną pastą zapobiegającą powstawaniu korozji, natomiast wszystkie połączenia gwintowane powinny być dokręcone za pomocą klucza dynamometrycznego, zgodnie ze wskazaniami producenta danego samochodu.

Popularne z kategorii Łożysko koła

Tarcza hamulcowa ATE 24.0125-0158.1
237,00 zł
4.8 (137 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4183
115,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4276
96,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4295
137,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF2805
64,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF2803
107,00 zł
4.9 (235 ocen)
Łożysko koła w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Łożysko koła pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Łożysko koła
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.

Powiązane artykuły

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń łożysk kół?

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń łożysk kół?

W zależności od modelu oraz konstrukcji konkretnego samochodu, obrót koła dokonuje się zazwyczaj na łożysku tocznym, które może być lub niezintegrowane z piastą. Nawet najlepsze smarowanie, minimalizujące tarcia obracających się kół, nie pozwoli w pełnym zakresie ograniczyć obciążeń osiowych oraz promieniowych, a także drgań i naprężeniu, którym jest poddawany cały układ jezdny samochodu.

czytaj więcej >

Jakie są najczęstsze oznaki oraz przyczyny zużycia łożyska koła?

Chyba każdy właściciel samochodu miał przynajmniej raz w życiu problem z łożyskiem koła, a jak wiadomo jazda z uszkodzonym łożyskiem może mieć fatalne skutki dla całego układu jezdnego. Może dojść na przykład do nagłego unieruchomienia samochodu, a tym samym do spowodowania groźnego w skutkach wypadku drogowego. Sprawdzamy, jakie są najczęstsze objawy zużycia lub uszkodzenia łożyska koła.

czytaj więcej >
Serie łożysk SKF - porównanie: SKF pierwszej, drugiej i trzeciej generacji, X-Tracker

Szwedzkie łożyska SKF. Trzy generacje łożysk oraz coś dla właścicieli samochodów sportowych i luksusowych

Bez dobrych łożysk nie ma motoryzacji. Przekonał o tym wszystkich przykład szwedzkiego przedsiębiorstwa SKF, które od 1907 roku zaopatrywało praktycznie cały świat w wysokiej klasy łożyska toczne, oprawy oraz części do łożyskowania. Dzisiaj ta sama firma jest producentem części decydujących o sile przemysłu samochodowego i nie tylko, co potwierdza popularność łożysk SKF pierwszej, drugiej oraz trzeciej generacji.

czytaj więcej >
Wymiana łożyska koła przedniego w samochodzie - kiedy i jak?

Jak wymienić łożysko koła przedniego? Kiedy możemy to zrobić samodzielnie, a kiedy warto udać się z tym do mechanika?

Teoretycznie każde łożysko koła, przedniego lub tylnego, montowane fabrycznie przez producenta, powinno mieć tę samą żywotność, co całe auto. W rzeczywistości czas eksploatacji łożysk zostaje wielokrotnie skrócony. I wówczas przychodzi pora na ich wymianę. Bo łożysk się po prostu nie naprawia.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze