Najczęstsze przyczyny uszkodzeń łożysk kół?

W kategorii Łożysko koła

W zależności od modelu oraz konstrukcji konkretnego samochodu, obrót koła dokonuje się zazwyczaj na łożysku tocznym, które może być lub niezintegrowane z piastą. Nawet najlepsze smarowanie, minimalizujące tarcia obracających się kół, nie pozwoli w pełnym zakresie ograniczyć obciążeń osiowych oraz promieniowych, a także drgań i naprężeniu, którym jest poddawany cały układ jezdny samochodu. Dużą rolę w utrzymaniu prawidłowej trakcji, a tym samym bezpieczeństwa prowadzenia samochodu odgrywają bezsprzecznie łożyska kół, które jako elementy eksploatacyjne ulegają często uszkodzeniu. Sprawdzamy, jakie są najczęstsze tego przyczyny.

Złowrogi efekt akustyczny

Bez wątpienia, uszkodzone lub zużyte łożyska kół słychać od razu. Piski, szumy czy dudnienie to odgłosy zdecydowanie niepożądane z punktu widzenia sprawności układu jezdnego i łożysk kół. Niestety, warunki drogowe w naszym kraju zupełnie nie służą częściom systemu zawieszenia w samochodzie, a sól drogowa oraz błoto sprzyjają częstemu zanieczyszczeniu bieżni łożysk. Jednak to nie jedyne przyczyny uszkodzeń tych elementów.

Korozja, brud i człowiek

Częstą przyczyną defektów łożysk kół jest po prostu czynnik ludzki, a w tym przypadku nieprofesjonalny montaż łożysk, zwłaszcza tych niezintegrowanych z piastą. Ten układ posiada przeważnie dwa łożyska stożkowe, które wymagają idealnego dopasowania oraz ustawienia optymalnego luzu roboczego. Nieumiejętne, a w bardzo wielu przypadkach siłowe podejście do tematu, powoduje najczęściej wyłamanie fragmentu podzespołu lub powstanie wgnieceń na bieżni łożyska.

Równie złą opcją jest niewłaściwy dobór łożysk oraz piast kół do konkretnego modelu samochodu. Używanie często niskiej jakości zamienników o, jak nam się wydaje, podobnych do oryginału wymiarach może być przyczyną powstawania nadmiernych naprężeń w pierścieniu łożyska, co może z kolei doprowadzić do jego pęknięcia.

Kolejny niszczycielski czynnik to korozja. W przypadku nieszczelnego zabezpieczenia wnętrza łożyska, jego wady konstrukcyjnej lub niewłaściwego obchodzenia się z elementem podczas montażu ogniska rdzy pojawią się w przeciągu zaledwie kilku dni. Podobnie jest w przypadku zanieczyszczeń, które dostają się do łożyska w wyniku złego uszczelnienia, niefachowego montażu lub brudnego smaru.

Na uszkodzenie łożyska koła duży wpływ ma także zbyt wysoka temperatura pojawiająca się podczas pracy koła w wyniku zbyt dużego tarcia łożyska. Może to być spowodowane m.in. zbyt ciasnym montażem elementu, zbyt słabym smarowaniem, pojawieniem się odkształceń na oprawie czy też nieprawidłowo działającym układem hamulcowym. Prawidłowa temperatura powinna wynosić 70 stopni Celsjusza.

Łożyska mogą ulec defektowi również w wyniku niewyważenia felg wraz z kołami. Podczas jazdy powstaje efekt tzw. bicia koła, który wywołuje drgania całego pojazdu przenoszone następnie na piastę oraz łożysko. W wyniku tego łożysko ulega uszkodzeniu.