Czy wymiana świecy żarowej musi oznaczać problemy? Nie musi, a mimo tego często oznacza. Dlaczego? Przyczyn jest kilka, przy czym nie na wszystkie mamy realny wpływ. A na co ten wpływ mamy? Jak należy wymieniać i sprawdzać świece żarowe?

Mechanicy na ogół do wymiany czy samego tylko sprawdzenia świec żarowych podchodząc co najmniej bez entuzjazmu. Niejeden kierowca, po tym, jak poprosił o wymianę świecy żarowej w swoim aucie, usłyszał od mechanika ostrzeżenie, iż świeca ta może się w trakcie wymiany zwyczajnie urwać. A co wówczas? Wówczas zwykle należy dzwonić po ekipę specjalistów, którzy podchodzą (a przynajmniej powinni podejść) do tematu tak bardzo profesjonalnie, jak tylko można. Z pomocą specjalistycznych narzędzi usuną zerwaną świecę z gniazda i naprawią samo gniazdo, a wszystko bez ściągania głowicy. O ile wszystko pójdzie dobrze. A co, jeśli nie pójdzie dobrze?

Odrdzewiacz MoS2 MOJE AUTO, 250ml

Odrdzewiacz MoS2 MOJE AUTO, 250ml

Jeśli pójdzie niedobrze i nie obejdzie się bez ściągania głowicy, wymiana świecy, która nawet z komplikacjami (zerwanie świecy żarowej) będzie nas kosztować przykładowe kilkaset złotych, zamieni się w naprawę, której koszty liczone są już w tysiącach. Czy można tego jakoś uniknąć? Jak zminimalizować zerwanie się świecy żarowej podczas jej wymiany? I jak rozpoznać, że wymiana ta jest konieczna?

Dlaczego świece żarowe się urywają? W którym miejscu najczęściej dochodzi do ich zerwania?

Można zaryzykować stwierdzenie, że z punktu widzenia zagrożenia zerwaniem świecy, im nowocześniejsza świeca, tym gorzej. Świece żarowe starego typu – świece dwufazowe – są konstrukcjami mniejszymi, krótszymi i mniej delikatnymi, a przy tym wyraźnie mniej sprawnymi. Temperaturę 750℃ osiągają w ok. 8 sekund. Świece nowoczesne, czyli świece trójfazowe, są dużo dłuższe, smuklejsze i dużo sprawniejsze, rozgrzewając grot aż do 1350℃ w czasie nawet 2 sekund. Przeskok jest ogromny, ale ma to też swoją cenę. Zakładając nawet, że oba typy świec żarowych pracują w takich samych warunkach, to świece trójfazowe są bardziej narażone na zerwanie. A co to za warunki?

  • Bardzo wysoka temperatura,
  • Wysokie ciśnienie,
  • Ciągły kontakt z sadzą i osiadającym na nich nagarem, który to nagar zawiera mnóstwo agresywnych związków chemicznych.

Ale to nie wszystko. Do listy przyczyn, dla których świece żarowe się urywają, należy doliczyć zaniedbane przeglądy i wymiany, a także wymiany przeprowadzone w sposób niedbały i niezgodny z zaleceniami producenta. Wystarczy, że dokręcicie nową świecę żarową bez pomocy odpowiednio czułego klucza dynamometrycznego, a nieszczęście gotowe. W końcu gwint takiej nowoczesnej świecy jest bardzo „gęsty”, ale przez to i bardzo delikatny.

Klucz dynamometryczny YATO, 3/8”, 10-60 nm

Klucz dynamometryczny YATO, 3/8”, 10-60 nm

W jaki sposób należy wykręcać świece żarowe? Od czego powinna się zaczynać instrukcja ich wymiany?

W niektórych konstrukcjach wymiana świec żarowych to prawdziwy koszmar, wcale nie ze względu na to, że trudno je wykręcić, ale że nie sposób się do nich dostać. Załóżmy jednak, że w Waszym przypadku nie trzeba wcale wyciągać silnika lub wiercić grodzi, żeby dostać się do świec. Jak zabrać się za ich wykręcanie?

Ostrożnie. Bardzo ostrożnie! Możecie zacząć od dobrego odrdzewiacza lub preparatu wielofunkcyjnego. Nanieście go nieco na wystającą część i wokół niej, a następnie pozostawcie na jakiś czas. Co dalej? Najtrudniejszy moment, czyli wykręcanie. Z kluczami ręcznymi ostrożnie, bo świeca się zerwie. Jeśli macie dostęp, użyjcie specjalnych pistoletów pneumatycznych przeznaczonych do wykręcania takich rzeczy. Pistolet taki kręci z małą siłą, wprawiając dodatkowo świecę żarową w drgania.

Jeśli świeca żarowa wyszła cała, jest sukces. Jeśli nie, jest problem i potrzeba wzywania specjalistów.

Jak sprawdzić, czy świece żarowe działają prawidłowo? Jak takie sprawdzenie wygląda w domowych warunkach?

Świece żarowe w warunkach domowych lub – jeszcze lepiej – garażowych, możecie sami sprawdzić na dwa sposoby:

  1. Podpinając świece żarowe do akumulatora – wkręcacie świecę w imadło lub zabezpieczacie ją w inny sposób, do nasady podpinacie plus, minus zaś (za pośrednictwem poprowadzonego od akumulatora przewodu) do jej korpusu gdzieś na wysokości gwintu. Prawidłowo działająca świeca po zetknięciu z przewodem minusowym będzie się nagrzewać w przewidzianym dla siebie tempie. Świeca uszkodzona lub kompletnie niedziałająca, będzie się nagrzewać dużo wolniej lub wcale
  2. Mierząc opór świec żarowych za pomocą multimetru – zamocowane odpowiednio świece badacie za pomocą miernika uniwersalnego, badając ich opór podawany w omach. Brak jakichkolwiek odczytów na multimetrze oznacza, że świeca jest „martwa”, wysoki opór oznacza, że świeca działa, ale jest uszkodzona i nadaje się już do wymiany. Minimalny opór na świecy żarowej (na poziomie 00.6 oma) to znak, że jest to świece w pełni sprawna.

Jak powinien wyglądać prawidłowy montaż świec żarowych? Czy i czym należy smarować ich gwint przed wkręceniem do gniazda?

W przypadku montażu świec żarowych koniecznie musicie pamiętać o 3 kluczowych, niezwykle ważnych zasadach:

  1. Tak samą świecę żarową, jej korpus i gwint, jak i gniazdo świecy, należy bardzo dokładnie i ostrożnie przeczyścić z nagaru i innego typu zabrudzeń.
  2. Gwint świecy żarowej smarujemy odpowiednim smarem ceramicznym, odpornym na wysokie temperatury.
  3. Świecę wkręcamy zwykłym kluczem jedynie do momentu, gdy stawi pierwszy opór. Resztę dokręcamy kluczem dynamometrycznym zgodnie z zaleceniami producenta.

I to wszystko. Trzymając się tych zasad podczas montażu, a dodatkowo sprawdzając stan świec żarowych przynajmniej raz w roku, możecie znacząco zminimalizować ryzyko tego, że świeca ta urwie się podczas wykręcania.