Najbardziej zauważalnym symptomem tego, że sonda nie działa prawidłowo jest zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki "check engine". Bywa także tak, że sonda wprawdzie działa, lecz przesyła do sterownika błędne wyniki.

Jeżeli Sonda Lambda nie działa poprawnie, to przekłamuje wyniki, czego efektem będzie nierówna praca jednostki napędowej. Silnikowi może także brakować mocy, a i zwiększy się zużycie paliwa i oleju silnikowego. W przypadku wystąpienia takich objawów nie warto czekać na to, co się wydarzy. Wizyta w warsztacie i prawidłowa diagnoza będzie jedynym rozsądnym rozwiązaniem. Ponadto producenci Sond Lambda zalecają, by sprawdzać ich działanie co 30 tys. km. Co może zaszkodzić sondzie? Do awarii Sond Lambda może dojść z wielu powodów. Zwykle niesprawność sondy to po prostu efekt wyeksploatowania, bowiem czujniki tlenu mają ograniczoną żywotność, a ponadto pracują w bardzo trudnych warunkach, gdzie mają styczność z gorącymi spalinami. Bardzo często usterka Sondy Lambda sprowadza się do innej, wcześniejszej awarii, np. przepalenia uszczelki pod głowicą lub wypadania zapłonów. Stosunkowo powszechną awarią sondy jest także uszkodzenie obwodu grzewczego.

Typowe objawy uszkodzenia sondy:

  • Zgięta sonda – Podzespół został przypuszczalnie wadliwie zamontowany i transmisja sygnałów może być zakłócona. Sondę należy wymienić.
  • Stopiona wtyczka/kabel - Objaw uszkodzenia wskazuje na przypadkowy kontakt z układem wydechowym.
  • Złogi sadzy - Powodują wadliwe działanie Sondy Lambda. Na rurce ochronnej mogą znaleźć się liczne złogi sadzy. Może być to spowodowane zbyt bogatą mieszanką, zużyciem silnika lub zaworów, a nawet nieszczelnością układu wydechowego.
  • Zardzewiałe styki - Woda we wtyczce może spowodować korozję styków.
  • Biały/szary nagar - Wskazuje na to, że użyto dodatków do paliwa lub olej jest przepalony.