ODBIERZ DO 100 PLN ZA ZAKUP OPON! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

4
4
6
6
2
2
4
4
5
5
4
4
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak możecie sprawdzić akumulator i alternator z użyciem prostego miernika uniwersalnego?

Jednym z najważniejszych i najbardziej przydatnych narzędzi diagnostycznych, jakie powinien posiadać każdy szanujący się kierowca, jest prosty multimetr, czyli inaczej miernik uniwersalny. Do czego możecie go wykorzystać, niekoniecznie znając się na elektromechanice samochodowej?

Jak sprawdzić akumulator i alternator miernikiem - multimetrem?

Mechanika samochodowa to nie tylko stałe i ruchome części mechaniczne czy płyny eksploatacyjne, ale również układ elektryczny. Układ ten, zasilany prądem stałym, pełni coraz ważniejszą funkcję we współczesnej motoryzacji. Każdy kolejny model, pojawiający się na rynku motoryzacyjnym, posiada coraz więcej odbiorników prądu i w coraz większym stopniu jest od energii elektrycznej uzależniony. Jeśli więc chcecie mieć pewność, że Wasze nowoczesne auto działa prawidłowo, niezbędne okaże się dość proste i tanie narzędzie diagnostyczne, stworzone z myślą o mierzeniu przepływu oraz napięcia prądu w elektrycznym układzie samochodowym i nie tylko. A narzędziem tym jest właśnie multimetr. Do czego, tak dokładnie, możecie go wykorzystać?

Jak możecie sprawdzić sprawność akumulatora samochodowego z użyciem prostego multimetru?

Problemy z akumulatorem najczęściej pojawiają się zimą, ale coraz częściej towarzyszą nam również latem. Dlatego też warto dwa razy w roku – jesienią oraz wiosną – sprawdzić stan swojego akumulatora i upewnić się, że jest on przygotowany na dalszą eksploatację. Poza tymi terminami, stan akumulatora koniecznie powinniście sprawdzać również przed każdą dłuższą podróżą, np. przed wakacyjnym wyjazdem za granicę. Ta nowa rutyna nie wymaga wiele czasu czy pracy, a pozwoli uniknąć Wam sporo nieprzyjemności. W jaki sposób powinniście przystąpić do takiego sprawdzenia akumulatora za pomocą prostego multimetru?

Zacznijcie od sprawdzenia napięcia spoczynkowego baterii samochodowej, które powie Wam, jaki jest stan naładowania akumulatora. Nowy, w pełni sprawny akumulator powinien posiadać napięcie spoczynkowe na poziomie 12,6 V. Niektórzy podają tu nawet widełki wartości 12,5 – 12,8 V. Najważniejsze jest jednak to, że jeśli miernik uniwersalny pokaże napięcie poniżej 12,5, oznacz to, że akumulator nie jest naładowany w 100%. Napięcie na poziomie poniżej 10,5 V oznacza z reguły kompletnie rozładowany akumulator.

Samo mierzenie naładowania akumulatora z użyciem multimetra najczęściej wykonuje się w ten sposób, że czujnik minusowy (czarny kabelek) przykłada się do minusa na baterii samochodowej, a czujnik plusowy (czerwony kabelek) do plusa. Sam miernik ustawiamy natomiast na prąd stały i wartość pomiaru 20 V.

W jaki sposób przetestujecie działanie alternatora przy pomocy miernika uniwersalnego?

Przy identycznych ustawieniach multimetru oraz tym samym sposobie dokonywania pomiaru, możecie od razu sprawdzić działanie alternatora. Jest to o tyle istotne, że alternator, odpowiadając za poziom naładowania akumulatora, często jest bezpośrednią przyczyną problemów z samą baterią samochodową. Nierzadko więc dochodzi do sytuacji, w których pomiar poziomu naładowania akumulatora sugeruje niską sprawność baterii i kończy się jej wymianą. W momencie jednak, gdy przyczyną problemu jest właśnie alternator, wymiana akumulatora okaże się jedynie niepotrzebnym wydatkiem, który absolutnie niczego nie zmieni. Dlatego też, mając już do dyspozycji dobry multimetr, powinniście postąpić w sposób następujący:

  1. Włączacie miernik uniwersalny, ustawiacie go na prąd stały i wartość 20 V, a następnie przykładacie jego sondy do akumulatora.
  2. Uruchamiacie silnik i obserwujecie wskazania miernika.
  3. Przy sprawnym akumulatorze i prawidłowo działającym alternatorze, napięcie prądu na baterii powinno sięgnąć poziomu ok. 14,4 V.
  4. Otrzymując prawidłowe napięcie na multimetrze, stopniowo włączacie w samochodzie kolejne odbiorniki prądu, ale tylko te, które zamontowano w nim seryjnie.
  5. Jeśli po uruchomieniu wszystkich lub kilku kolejnych odbiorników prądu, napięcie na akumulatorze ładowanym przez pracujący alternator zacznie spadać do 14 V i niżej (minimalna dopuszczalna wartość to ok. 13,8), będzie to jasny sygnał, że czas Waszego alternatora ma się ku końcowi.

Duży spadek napięcia w takiej sytuacji oznacza szybką konieczność wymiany alternatora na nowy.

Co jeszcze możecie sprawdzić w swoim samochodzie dzięki dobremu miernikowi uniwersalnemu?

Mając już w ręku multimetr, możecie sprawdzić nie tylko działanie akumulatora czy alternatora, ale również to, czy Wasz samochód nie kradnie Wam prądu także w czasie jego pozornego spoczynku. Pozornego, gdyż wiele systemów nadal może prąd z baterii podbierać. Z pomocą multimetru macie szansę określić nie tylko, czy któryś system czerpie zdecydowanie więcej, niż powinien, ale też co dokładnie ten prąd Wam podkrada. Jak to zrobić?

  1. Włączacie multimetr i ustawiacie na prąd stały oraz 5 A.
  2. Zdejmujecie klemę minusową.
  3. W klemę minusową wtykacie probierz minusowy miernika uniwersalnego.
  4. Sondę plusową przytykacie do minusa na akumulatorze.

Każda wartość powyżej zera oznacza, że pewna ilość prądu jest właśnie pobierana z akumulatora, co na dłuższą metę może oznaczać stałe problemy z niedoborem prądu i szybkim rozładowywaniem się baterii samochodowej. A jak możecie ustalić, który system Wam ten prąd z akumulatora podbiera? Wystarczy teraz po kolei odłączać wszystkie bezpieczniki prądu i za każdym razem sprawdzać wartość na multimetrze. Gdy wartość ta spadnie do zera po odpięciu bezpiecznika konkretnego systemu, będzie to oznaczać, że właśnie ten system odpowiada za znikanie prądu z baterii.

Popularne z kategorii Elektryka

Żarówka HELLA 8GP 003 594-121
2,00 zł
5.0 (4 ocen)
Żarówka AMS-OSRAM 64210
14,00 zł
4.9 (11 ocen)
Żarówka HELLA 8GH 007 157-121
10,00 zł
5.0 (2 ocen)
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej OEM 6340A3
18,00 zł
0 (0 ocen)
Akumulator YUASA YBX5053
296,00 zł
5.0 (40 ocen)
Żarówka BOSCH 1 987 302 201
3,00 zł
5.0 (4 ocen)
Elektryka w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Elektryka pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Elektryka
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
Bardzo przydatne porady .Dziękuję.
zgadzam sie jak najbardziej ze trzeba sprawdzac akumulator i nietylko dwa razy w roku ale tez przed dluzsza podruza… ja raz tak niesprawdzilem i potem mialem problem bo zagranica mi akumulator niestety wysiadl i mialem niezlego stresa…

Powiązane artykuły

Bezpieczniki VW Golf 5 (2003-2010). Gdzie znaleźć skrzynkę z bezpiecznikami?

Bezpieczniki elektryczne w modelu VW Golf 5 (2003-2010) – gdzie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami?

W każdym samochodzie po jakimś czasie zdarzają się awarie, którymi musi zająć się specjalista. Niektóre usterki w bardzo prosty sposób może jednak usunąć także prawie każdy kierowca. Jednym z problemów, których zwykle nie trzeba rozwiązywać u mechanika, jest awaria bezpieczników. By wymienić te elementy, trzeba jednak wiedzieć, w jakim miejscu się one mieszczą. Z artykułu tego dowiesz się, gdzie znajdują się skrzynki z bezpiecznikami w samochodzie VW Golf 5.

czytaj więcej >
Kontrolka EPC w samochodzie? Co oznacza? Jak naprawić usterkę?

Co oznacza świecąca się kontrolka EPC w samochodzie? Jak należy zachować się w takiej sytuacji i w jaki sposób naprawić usterkę?

EPC to jedna z najbardziej tajemniczych kontrolek samochodowych. Nie każdy samochód ją posiada i nie każdy kierowca będzie miał okazję na własnej skórze przekonać się, z czym wiąże się jej pojawienie. A wiązać może się z naprawdę różnymi problemami.

czytaj więcej >
Bezpieczniki Audi A3 8L1 (1996-2006). Gdzie znaleźć skrzynkę z bezpiecznikami?

Bezpieczniki elektryczne w modelu Audi A3 8L1 (1996-2006) – gdzie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami?

Bezpieczniki to bardzo ważne elementy samochodu, które chronią jego układ elektryczny. Ich awaria może być jednak łatwo usunięta i większość kierowców będzie w stanie zrobić to samodzielnie. Do przeprowadzenia wymiany konieczna jest jednak znajomość schematów ich ułożenia. Gdzie w takim razie mieszczą się bezpieczniki w Audi A3 8L1?

czytaj więcej >
Opadająca wskazówka prędkościomierza podczas jazdy. Zdiagnozuj przyczynę

Co może być przyczyną opadającej wskazówki prędkościomierza podczas jazdy? Jak prawidłowo zdiagnozować ten typ usterki?

Czy kiedykolwiek zdarzyła Wam się sytuacja, kiedy to jedziecie drogą, utrzymując stałą prędkość, ale nagle widzicie, jak wskazówka prędkościomierza zaczyna gwałtownie opadać. Kilku naszych klientów zgłaszało nam już podobne problemy i – co ciekawe – u każdego z nich inna usterka okazywała się przyczyną. Z czego to wynika?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze