Jesień już niemal w pełni. O ile latem problemów z rozruchem nie mają nawet mocno wyeksploatowane jednostki napędowe, to kłopoty zaczynają się wtedy, gdy robi się chłodniej. Jeśli rozrusznik reaguje prawidło, a silnik i tak nie zapala lub robi to bardzo opornie i pracuje nierówno, przyczyn należy szukać w układzie zapłonowym.

Układ zapłonowy w Dieslu

W samochodach z silnikami wysokoprężnymi, czyli z zapłonem samoczynnym, występuje wtryskowy układ zasilania. Zamiast świeć zapłonowych, typowych dla benzyniaków, występują tutaj świece żarowe, które podnoszą temperaturę przed rozruchem i w pierwszych cyklach pracy. Jest ich tyle, co cylindrów w silniku. Działają na nieco innej zasadzie niż świece zapłonowe. Świeca żarowa jest bowiem rodzajem grzałki, która po przekręceniu kluczyka nagrzewa się, pobierając prąd z akumulatora i w ten sposób podgrzewa komorę spalania w silniku.

Wielu naszych Klientów pyta o przewody zapłonowe do silników Diesla – niestety coś takiego nie istnieje. Błąd wynika z terminologii i wieloletnich przyzwyczajeń związanych z użytkowaniem i eksploatacją silnika benzynowego, gdzie takowe przewody są kluczowe do poprawnej pracy jednostki napędowej – tłumaczy specjalista z iParts.pl.

Świece żarowe, tak samo jak świece zapłonowe do swojej pracy wymagają dostarczenia prądu. W przypadku świec zapłonowych są to przewody wysokiego napięcia. Świece żarowe zasilane są natomiast zwykłymi przewodami elektrycznymi, które przewodzą prąd o napięciu 12V i natężeniu ok. 50 A (dla silników czterocylindrowych). Gdy wymiana świec żarowych nie rozwiązuje ewentualnych problemów z rozruchem podejrzenie pada najczęściej na przekaźnik/sterownik świec żarowych lub właśnie przewody.

Świece żarowe a kondycja silnika

Na podstawie wyglądu elektrod świec zapłonowych można bez problemu określić stan techniczny benzynowej jednostki napędowej. Podobnie jest w przypadku świec żarowych – na podstawie których można ocenić stan silnika Diesla i układu wtryskowego.

Świeca żarowa, osmolona, z widocznymi śladami sadzy świadczy o nieprawidłowym przebiegu procesu spalania. Z kolei biały nalot na świecy oznacza zasiarczone paliwo, co również nie jest dobrym znakiem. Zaolejenie i zanieczyszczenie nagarem świadczy o nadmiernym zużyciu oleju lub uszkodzeniu pompy wtryskowej, a przegrzanie świecy może świadczyć natomiast o niedostatecznym chłodzeniu gniazda świecy lub wypaleniu uszczelki pod głowicą.

Eksperci wskazują, że żywotność świec żarowych zależna jest także od jakości paliwa. Podczas wymiany świec należy pamiętać o dobrych cechach techniczno-eksploatacyjnych. Tańsze podróbki mogą bowiem przysporzyć wielu kłopotów z silnikiem – mogą się łamać i powodować liczne usterki w układzie.