Czy w dieslu są przewody zapłonowe?

, W kategorii Przewody zapłonowe
    

Jesień już niemal w pełni. O ile latem problemów z rozruchem nie mają nawet mocno wyeksploatowane jednostki napędowe, to kłopoty zaczynają się wtedy, gdy robi się chłodniej. Jeśli rozrusznik reaguje prawidło, a silnik i tak nie zapala lub robi to bardzo opornie i pracuje nierówno, przyczyn należy szukać w układzie zapłonowym.

Układ zapłonowy w Dieslu

W samochodach z silnikami wysokoprężnymi, czyli z zapłonem samoczynnym, występuje wtryskowy układ zasilania. Zamiast świeć zapłonowych, typowych dla benzyniaków, występują tutaj świece żarowe, które podnoszą temperaturę przed rozruchem i w pierwszych cyklach pracy. Jest ich tyle, co cylindrów w silniku. Działają na nieco innej zasadzie niż świece zapłonowe. Świeca żarowa jest bowiem rodzajem grzałki, która po przekręceniu kluczyka nagrzewa się, pobierając prąd z akumulatora i w ten sposób podgrzewa komorę spalania w silniku.

Wielu naszych Klientów pyta o przewody zapłonowe do silników Diesla – niestety coś takiego nie istnieje. Błąd wynika z terminologii i wieloletnich przyzwyczajeń związanych z użytkowaniem i eksploatacją silnika benzynowego, gdzie takowe przewody są kluczowe do poprawnej pracy jednostki napędowej – tłumaczy specjalista z iParts.pl.

Świece żarowe, tak samo jak świece zapłonowe do swojej pracy wymagają dostarczenia prądu. W przypadku świec zapłonowych są to przewody wysokiego napięcia. Świece żarowe zasilane są natomiast zwykłymi przewodami elektrycznymi, które przewodzą prąd o napięciu 12V i natężeniu ok. 50 A (dla silników czterocylindrowych). Gdy wymiana świec żarowych nie rozwiązuje ewentualnych problemów z rozruchem podejrzenie pada najczęściej na przekaźnik/sterownik świec żarowych lub właśnie przewody.

Świece żarowe a kondycja silnika

Na podstawie wyglądu elektrod świec zapłonowych można bez problemu określić stan techniczny benzynowej jednostki napędowej. Podobnie jest w przypadku świec żarowych – na podstawie których można ocenić stan silnika Diesla i układu wtryskowego.

Świeca żarowa, osmolona, z widocznymi śladami sadzy świadczy o nieprawidłowym przebiegu procesu spalania. Z kolei biały nalot na świecy oznacza zasiarczone paliwo, co również nie jest dobrym znakiem. Zaolejenie i zanieczyszczenie nagarem świadczy o nadmiernym zużyciu oleju lub uszkodzeniu pompy wtryskowej, a przegrzanie świecy może świadczyć natomiast o niedostatecznym chłodzeniu gniazda świecy lub wypaleniu uszczelki pod głowicą.

Eksperci wskazują, że żywotność świec żarowych zależna jest także od jakości paliwa. Podczas wymiany świec należy pamiętać o dobrych cechach techniczno-eksploatacyjnych. Tańsze podróbki mogą bowiem przysporzyć wielu kłopotów z silnikiem – mogą się łamać i powodować liczne usterki w układzie.


    

Komentarze

Podsyłanie
Mikołaj
,
19.06.2017
Odpowiedz
Bardzo dobry artykuł. Będę go podsyłać każdemu, kto będzie próbował mi wmówić, że przewody zapłonowe są w silniku diesla. Czytając komentarze to strach oddawać swój samochód do takiego mechanika, który tego nie odróżnia.
Diesle
Jurek
,
31.01.2017
Odpowiedz
Ja niemam w swoim samochodzie przewodów zapłonowych bo mam diesla i tam jest świeca żarowa. Minusem, który czasami mi doskwiera jest to czekanie kilkanaście sekund przed pełnym wyłączeniem auta aby świeca lekko ostygła.
przewody
Maniek
,
22.08.2016
Odpowiedz
Raczej przewody zapłonowe to w silnikach benzynowych, a nie dieslach :D
Czarna magia
Kasia
,
30.03.2016
Odpowiedz
Dla mnie to czarna magia, ale jeśli mechanik popełnia takie błędy jak wypisujecie tutaj w komentarzach to ja chyba wolę sobie samodzielnie naprawiać samochód :D
samodzielnie
Patka
,
05.08.2016
Odpowiedz
Samodzielnie nie zawsze znaczy dobrze :D
Sam miałem z tym problem
Darek
,
25.03.2016
Odpowiedz
Pamiętam jak za czasów kiedy zaczynałem przygodę z samochodem wyczytałem w internecie o takich przewodach. Nie zauważyłem że porada dotyczyła silnika benzynowego, jakież było moje zdziwienie gdy okazało się, że godzina szukania przewodów zapłonowych w moim dieslu to był zmarnowany czas.
mechanik
Franek
,
03.03.2016
Odpowiedz
Pamiętam jak kiedyś mechanik próbował mi wmówić że w moim dieslu są przewody i świece zapłonowe, jego warsztat już nie istnieje ale nie chce myśleć ile samochodów "naprawił" i jakie były tego skutki.

Dodaj swój komentarz