-10% NA UKŁAD HAMULCOWY! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

7
7
0
0
5
5
5
5
2
2
5
5
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Co zrobić, gdy w silniku przybywa oleju?

Od przybytku głowa nie boli – to powiedzenie na pewno nie sprawdza się w motoryzacji. A już szczególnie, gdy mówimy o prawidłowym poziomie oleju w silniku samochodu. Niedawno przybliżaliśmy Wam skutki eksploatacji silnika, w którym stan oleju jest znacznie przekroczony. Pora przyjrzeć się przyczynom. Te mogą być bardzo różne, ale zwykle oznaczają jedno – awarię, którą trzeba jak najszybciej usunąć.

Co zrobić, gdy w silniku przybywa oleju?

Dlaczego w silniku przybywa oleju?

Jeśli zbyt wysoki poziom oleju w silniku nie jest związany z niedbałą wymianą lubryfikantu, przyczyny trzeba poszukać głębiej. Zaczynamy jednak od otwarcia maski i sprawdzenia, jaki rzeczywisty poziom oleju wskazuje nam bagnet. Przekroczenie wskaźnika MAX o milimetr nie jest jeszcze powodem do paniki. Taki nadmiar nie powinien spowodować wielkich szkód w silniku, który przecież w naturalny sposób podczas eksploatacji spala niewielkie ilości oleju. Jeśli jednak zauważycie, że poziom jest znacznie przekroczony, musicie przygotować się na wizytę w warsztacie. 

Sprawny silnik nie powinien mieć problemu z utrzymaniem właściwego stanu oleju na dystansie nawet 15-20 tysięcy kilometrów (od wymiany do wymiany). Przekroczenie skali bagnetu świadczy o usterce. Powód takiego stanu rzeczy jest prosty – do oleju przedostaje się inny płyn, który rozrzedza lubryfikant. W efekcie olej traci swoje właściwości smarne oraz gorzej chroni elementy silnika przed przegrzaniem. To może doprowadzić nawet do zatarcia jednostki, a w najlepszym przypadku będzie powodować znaczne dymienie (błękitny kolor spalin). 

Co zrobić, gdy w silniku przybywa oleju?Najczęściej do oleju przedostaje się płyn chłodniczy. Łatwo to stwierdzić – wystarczy ocenić kolor oleju. Jeśli jest wyraźnie jaśniejszy, a w dodatku zauważymy ubytek płynu w zbiorniczku wyrównawczym, mamy winnego. Płyn chłodniczy przedostaje się do oleju przez nieszczelną uszczelkę pod głowicą. To dość powszechna awaria w kilkuletnich samochodach, którą na szczęście można dość łatwo naprawić. Mechanik musi wymontować głowicę, ocenić, czy winna jest rzeczywiście uszczelka i ją wymienić. Koszt dla typowego silnika nie powinien przekroczyć tysiąca złotych. Każdy szanujący się warsztat nie poprzestanie jednak na wymianie uszczelki. Konieczne będzie jeszcze planowanie głowicy, czyli wyrównanie jej powierzchni przy użyciu frezarki. Mechanik powinien również sprawdzić szczelność głowicy i układu zaworowego. Bez planowania wymiana uszczelki nie przyniesie praktycznie żadnego skutku i płyn chłodniczy nadal będzie przedostawał się do oleju. Zdarzają się również sytuacje, gdy płyn chłodniczy przedostaje się do oleju w wyniku pęknięcia głowicy lub cylindra. Tu niestety koszty usunięcia awarii będą dużo wyższe. 

Gdy do oleju przedostaje się paliwo

Kierowcy, którzy mają mniej szczęścia, mogą doświadczyć zjawiska przedostawania się do oleju paliwa. Nie ma tu znaczenia, czy mówimy o silniku wysokoprężnym czy benzynowym. Oceny problemu można dokonać samodzielnie – olej „wzbogacony” paliwem nie zmienia swojej barwy, wyraźnie traci natomiast swoje właściwości smarne (jest mniej lepki, co wyczujemy palcami). Można też posiłkować się własnym węchem – olej z domieszką paliwa ma zupełnie inny zapach. 

Oczywiście przedostawanie się paliwa do miski olejowej jest bardzo niekorzystne. Zwykle takie zjawisko oznacza, że silnik jest już mocno wyeksploatowany. Paliwo przedostaje się do komory spalania przez nieszczelne pierścienie tłokowe. W efekcie dawkowane przez wtryskiwacze paliwo osadza się na cylindrach, skąd ścieka wprost do miski. Z czasem kierowca zauważy znaczny nadmiar oleju. Zaznaczamy, że do tego typu awarii dochodzi bardzo rzadko i zawsze dotyczy ona silników, które najlepsze lata mają już dawno za sobą. Naprawa niestety jest bardzo kosztowna i dość kłopotliwa, co w przypadku starszych aut może być nieopłacalne. 

Masz auto z DPF? To może być powód przybywania oleju

Filtr cząstek stałych, zwany potocznie DPF-em, jest bardzo częstą przyczyną przybywania oleju silnikowego w nowoczesnych silnikach diesla. W skrajnych przypadkach poziom oleju może podnieść się nawet o ponad litr! Skąd bierze się to zjawisko? Sięgnijcie do naszego artykułu na temat zasady działania i eksploatacji filtra cząstek stałych. Teraz przypomnimy tylko, że DPF musi się okresowo regenerować, potocznie „wypalać”. Polega to na tym, że komputer sterujący podaje większą dawkę paliwa i zmienia kąt wtrysku. Podnosi się temperatura spalin, co pozwala na wypalenie sadzy nagromadzonej w filtrze. Tyle teoria, ale praktyka pokazuje, że wiele filtrów nie ma warunków do prawidłowej regeneracji. Kierowcy eksploatują swoje auta głównie w mieście, jeżdżą z niewielką prędkością, a cykl wypalenia nie może zostać zakończony. W konsekwencji duża dawka paliwa przedostaje się do oleju zwiększając jego poziom w misce i pogarszając jego właściwości smarne. 

Jeśli cykl regeneracji DPF nie zostanie zakończony kilka razy z rzędu, w misce przybędzie mnóstwo paliwa. Stan oleju na bagnecie zostanie drastycznie przekroczony, na co musimy natychmiast zareagować. Konieczna będzie wymiana oleju, serwisowa regeneracja filtra cząstek stałych i… zmiana stylu jazdy na taki, który stworzy DPF-owi warunki do normalnej pracy. Pamiętajcie, że obowiązkiem kierowcy jest regularne sprawdzanie poziomu oleju silnikowego. Warto robić to nawet raz w tygodniu. Elektroniczne czujniki są dość skuteczne, ale mają jedną wadę – nie poinformują Was o zbyt wysokim poziomie oleju. A właśnie taki stan jest dla silnika najgroźniejszy. 

Powiązane kategorie towarowe:

Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
23 komentarze
Z myślą o tego typu problemach powstała nasza grupa na Facebooku. Zapraszamy do dołączenia, eksperci na pewno znajdą rozwiązanie. https://www.facebook.com/groups/motoryzacja.porady
Serdecznie zapraszamy do dołączenia do naszej grupy na Facebooku, gdzie eksperci odpowiadają na pytania i rozwiązują wszelkie problemy związane z motoryzacją. https://www.facebook.com/groups/motoryzacja.porady
Mam cały czas problem z przedostawaniem się oleju napędowego do misy olejowej . Auto jest jeszcze na gwarancji . Naprawy w serwisie skupiają się tylko do wymiany oleju . Servis twierdzi że to nie jest wadą tylko cechą silnika !!!!! . Ktoś może mi poradzić co mam dalej robić . Gidzie się zwrócić ???? . Mój tel: 502 547 616 . Proszę o kontakt i pomoc co mam dalej zzrobić bo wkrótce skończy się gwarancja a servis audi tylko na to czeka!!!!! .
Powodem może być pompa vacum w której symering przepuszcza paliwo do oleju
Olej zmienił barwę na czarną. Jestem regeneracji pompy paliwa i wymianie wtrysków. Wie ktoś co jeszcze mam wymienić? Czy od razu na złom? Znowu przybywa oleju. Diesel 1.1 Hyundai. Płyn chłodniczy ok. DPF ok. Uszczelka ok. Przebieg 200 000
Zna ktoś warsztatowe Wrocławiu który potrafi zdiagnozować i naprawić silnik w samochodzie? Codziennie mi o mechanika który po główkuje i usunie faktyczną usterkę a nie będzie mi wymieniał części po kolei licząc że w końcu trafi. Zwiedziłeś z 10 wrocławskich warsztatów w ciągu roku każdy inna diagnoza auto jak ma usterkę tak ma. Tak że jak ktoś zna fachowca będę wdzięczny.
Czytając te komentarze odnoszę wrażenie, że większość ,,znawców tematu " nie ma pojęcia o motoryzacji .Ale są tutaj także i ludzie z branży motoryzacyjnej, którzy wiedzą co i jak .Sam również doświadczyłem awarii zwanej przybywaniem oleju w misie . W moim przypadku to silnik Opel 1,9 120 kM . Powodem jest oczywiście DPF . Skończyło się naprawą turbiny i oczywiście wywaleniem tego filtra i wgraniem nowej ,,mapy " .W trakcie wizyty w SKP podłączono mi analizator spalin i wszystko było OK.Zadaję tera sobie pytanie komu i czemu służy tenże filtr..Myślę i to jest na 100 % pewne, że to jest celowo montowane w samochodach, żeby serwisy miały z czego żyć , bo ekologi to raczej nie służy .Tyle w tym temacie . Jeśli ktoś popiera moje spostrzeżenia, piszcie tutaj .Pozdrawiam
Zacznijmy od tego, że takie objawy np. latem i w cieplejsze pory roku mogą niepokoić, natomiast zimą to zjawisko dość powszechne, jazda na niedogrzanym oleju, na krótkich trasach, woda skroplona w oleju i masełko pod korkiem gotowe, co wcale nie musi oznaczać kosztownych problemów z uszczelką, to samo rozpalanie na zimno i krótkie trasy to normalne dodawanie pewnych ilości benzyny do oleju, bo skrapla się ona na ściankach cylindra. Warto trochę poczytać zanim udacie się do majstra a on wciśnie ściemę i weźmie dużo kasy za niepotrzebną naprawę.
Citroen c5 2.0hdi 163km po czyszczeniu dpf nadal przybywa oleju mieszkam po za miastem dodatkowo ma zamątowana siódme pod lusterko
Przybyło oleju ponad maksymalny stan - BMW 525d z DPF. Nieświadomy zagrożenia (mój pierwszy w życiu silnik diesla) jeździłem tak kilka tygodni. Skutek - zatarta panewka, wymiana silnika - koszt kilkanaście tyś zł. Tyle na temat oszczędności związanych z jeżdżeniem dieslem.
Czy zawsze ubywanie płynu chłodnicz. musi się wiązać z tzw" kiślem" pod zakrętką oleju ? Mi przybywa oleju, ale podobno z dpf wszystko ok. Ubywa natomiast pł. chłodn. ale pod zakrętką jest ładie czarno, a po zlaniu oleju był nierozżedzony, i czarny także.
U mnie rozrzedzanie oleju przez paliwo (auto - Insignia z dpf) skończyło się remontem silnika. Wał, panewki itd. ... A auto serwisowane, jak dpf się wypalał na postoju nigdy tego nie przerywałem ...
może to być uszkodzone gniazdo pompowtrysku, może to być wadliwa pompa vacum, może być uszkodzony pompowtrysk (kapiące z niego paliwo nawet przy braku ciśnienia)
No to kolego dałeś poradę. A zmieniając silnik masz pewność na 100%, że jest super sprawny?
U mnie zaczął ubywać płyn chłodniczy i zaczął się przedostawać do oleju. Okazało się, że wadliwa była uszczelka pod głowicą tak jak jest to opisane w artykule. :)
u mnie przyczyną zwiększania stanu oleju w silniku diesla (ciągnik rolniczy) była pompka paliwa, wystarczyło założyć nowe uszczelnienia
Jest dokładnie tak jak w artykule powyżej. Problem z olejem może wynikać z filtru cząstek stałych.Właśnie ja miałem taką sytuację .Olej może się podnieść dosyć sporo. Bardzo dobry artykuł . Polecam zdecydowanie.
przeważnie jest to uszczelka pod głowicą, najtaniej wyjdzie znaleźć używany silnik w dobrym stanie
prawdopodobnie uszczelka pod głowicą do wymiany, ale niestety nie jest to tanie, lepiej cały silnik zmienić :)
ktoś kiedyś mi powiedział że ilość płynów w aucie uzależniona jest od temperatury powietrza, im cieplej tym ich więcej, prawda to?
w życiu bym nie przypuszczał że DPF może być przyczyną zwiększania się poziomy oleju w silniku
wymienić uszczelkę pod głowicą
W moim przypadku zwiększenie stanu oleju zwiastowało uszkodzoną uszczelkę pod głowicą. Płyn chłodniczy zmieszał się z olejem i niestety trzeba było remontować cały silnik.

Powiązane artykuły

Jaki olej do samochodu wybrać? Ranking popularności 2022 w sklepie iParts.pl

Jakiej firmy olej do samochodu warto wybrać? Ranking popularności iParts.pl na 2022 rok

Olej silnikowy to chyba najważniejszy samochodowy płyn eksploatacyjny. Od tego, jaki wybierzecie olej, zależeć będzie praca i żywotność Waszego silnika. Jakie oleje silnikowe powinniście więc wybierać? Które marki zasługują na szczególną uwagę?

czytaj więcej >
Olej Mobil Super. Co myślą kierowcy o tym oleju segmentu premium?

Oleje silnikowe Mobil Super. Jak oceniają je kierowcy? Czym różnią się od innych olejów samochodowych z segmentu premium?

Olej silnikowy Mobil Super to jeden z produktów segmentu premium, który zyskał sobie uznanie wśród wielu kierowców na całym świecie. Ale co dokładnie sprawia, że olej ten jest tak lubiany? Czy w ogóle można uznać go za lubiany i jakie opinie na temat tego oleju spotyka się wśród kierowców?

czytaj więcej >
Jak dobrać i jak często wymieniać olej w skrzyni biegów?

Kiedy należy wymienać olej do skrzyni biegów? Jak często? Co może się stać, jeśli tej wymiany nie przeprowadzicie?

Każda skrzynia biegów, czy to manualna, czy automatyczna, chroniona jest przez olej przekładniowy lub specjalny płyn hydrauliczny. Olej ten, jak każdy inny płyn eksploatacyjny w Waszym samochodzie, ma ograniczoną żywotność. Czy oznacza to, że należy go wymieniać? A jeśli tak, to jak często?

czytaj więcej >
Ile oleju silnikowego potrzebuję? Jaką pojemność powinno mieć opakowanie przygotowane do wymiany, a jaką do zwykłego uzupełniania poziomu oleju?

Ile oleju silnikowego potrzebuję? Jaką pojemność powinno mieć opakowanie przygotowane do wymiany, a jaką do zwykłego uzupełniania poziomu oleju?

Pytania o olej silnikowy to chleb powszedni naszych ekspertów iParts.pl. Pytacie ich nie tylko o rodzaj oleju, jego markę czy konkretny typ, ale również o pojemność opakowania, jakie warto przygotować – i to w zależności od tego, czy chcecie przygotować się do wymiany tego oleju, czy jedynie mieć pewien zapas na wypadek konieczności uzupełnienia jego poziomu. Ile więc tego oleju potrzebujecie?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze