Płyn do spryskiwaczy to dla wielu kierowców najprostszy w obsłudze samochodowy płyn eksploatacyjny. Ale czy na pewno tak jest? Czy faktycznie wiemy o tym płynie wszystko, co powinniśmy wiedzieć?

Choć może nie zawsze korzystamy z niego codziennie, z pewnością znajduje się w użyciu na tyle często, aby nie dało się o nim zapomnieć. A jednak wcale nierzadko dochodzi do sytuacji, w których zaskoczy nas czy to brak płynu do spryskiwaczy, czy też jego nagłe zamarznięcie. Bywa i tak, że płyn do spryskiwaczy wprawdzie jest, ale z kolei zaskakuje nas jego mocno nieprzyjemny zapach lub niezdolność do prawidłowego oczyszczenia szyby. Jak możecie zaradzić tego typu przykrym niespodziankom? Które informacje o płynie do spryskiwaczy należy uznać za obowiązkowe?

Spis treści

Jak sprawdzić poziom płynu do spryskiwaczy?

Beztroski kierowca na tak postawione pytanie odpowie wprost: jeśli po naciśnięciu odpowiedniego drążka płyn do spryskiwaczy poleci na szybę, to znaczy, że jest; jeśli nie poleci, to znaczy, że go nie ma. Proste? Nawet bardzo. Ale nie radzimy kierować się wyłącznie tego typu testem. Zawsze może bowiem się okazać, że była to ostatnia porcja płynu, jaka pozostała w zbiorniczku. Dlatego dużo lepszą metodą jest sprawdzenie naoczne, czy płyn w zbiorniczku jest i jaki jest jego poziom. W tym celu wystarczy podnieść maskę, odszukać zbiorniczek płynu do spryskiwaczy (zwykle oznaczony łatwo rozpoznawalnym symbolem szyby samochodowej) i odkręcić korek. W niektórych autach korki te posiadają nawet bagnety do mierzenia poziomu płynu, jednak rozwiązanie to nie jest konieczne. Sama budowa zbiornika pozwala kierowcy bez żadnych dodatkowych przyrządów ocenić poziom płynu. A jaki powinien to być poziom?

Jaki poziom płynu do spryskiwaczy powinien być utrzymywany?

W odróżnieniu od olejów samochodowych czy płynu chłodniczego, poziom płynu do spryskiwaczy nie wpływa na pracę obsługującego go układu. Układ ten rozróżnia tylko dwa stany: jest płyn i nie ma płynu. Nie ma znaczenia, czy jest tego płynu litr czy 3 litry. Nie ma też znaczenia, czy płyn do spryskiwaczy zostanie nalany „pod korek”, a więc do absolutnego maksimum objętości zbiorniczka. Jego ciśnienie nie wywrze żadnego niekorzystnego efektu na układ, choć, oczywiście, ze względów czysto funkcjonalnych lepiej jest stosować się czy to do zastosowanych przez producenta auta wskaźników, czy po prostu do własnej, zdroworozsądkowej oceny.

Czy płyn do spryskiwaczy można samodzielnie dolewać do zbiorniczka?

Jak najbardziej. Obsługa płynu do spryskiwaczy, w tym uzupełnianie jego ilości, jest banalnie prosta i leży w zasięgu nawet kompletnego laika. Wszystko, co musicie zrobić w takim przypadku, to odnaleźć stosowny zbiorniczek i dolać do niego wybrany płyn.

Ale uwaga! Ta banalnie prosta czynność połączona z pośpiechem i rozkojarzeniem czasem kończy się bardzo przykrą wpadką. Zdarzają się bowiem przypadki, że roztargnieni kierowcy mylą zbiorniczki i wlewają płyn do spryskiwaczy czy to do płynu chłodzącego, czy nawet do oleju silnikowego. Takich pomyłek bezwzględnie należy unikać.

Czy można samodzielnie wymieniać płyn do spryskiwaczy?

Tak samo, jak można go samodzielnie dolewać, można go również samodzielnie wymieniać. Jest to bodajże najprostsza i najprzyjemniejsza wymiana płynów samochodowych, jaką się przeprowadza. Całość prac składa się z 3 etapów:

  1. Zakup płynu do spryskiwaczy – niby najprostszy, a można się na nim zwyczajnie potknąć. Od wyboru płynu zależy bardzo wiele, przede wszystkim jego skuteczność, trwałość, odporność na zamarzanie oraz (nie mniej ważny!) zapach. Płyny do spryskiwaczy dzielą się na dwie podstawowe kategorie względem okresów ich stosowania, czyli:

Pod względem formy, jaką mogą przybierać, wyróżniamy także klasyczne płyny do spryskiwaczy, koncentraty oraz tabletki. Odpowiedź na to, które z nich najlepiej spełnią Wasze potrzeby, znajdziecie w naszym poradniku „Płyn, koncentrat czy tabletki? Która forma samochodowego płynu do spryskiwaczy sprawdzi się najlepiej w Waszym przypadku?

  1. Pozbycie się starego płynu – tu możecie wybrać jedną z dwóch metod, a więc wypuszczenie całego płynu poprzez spryskiwacze (przy okazji umyjecie sobie szybę przednią i/lub tylną) lub wypompowanie płynu prosto ze zbiorniczka (np. za pomocą dużej strzykawki).
  2. Wlanie nowego, odpowiednio dobranego płynu do pustego już zbiorniczka.

A kiedy tego rodzaju wymianę powinniście przeprowadzać? Jak wybrać na to ten najwłaściwszy moment?

Kiedy i w jakim momencie płyn do spryskiwaczy należy koniecznie wymienić?

Płyn do spryskiwaczy wymienia się domyślnie dwa razy w roku – na wiosnę, kiedy płyn zimowy zastępowany jest przez płyn letni, oraz jesienią, kiedy płyn letni wymieniamy na płyn zimowy.

Dokładniejszym wskaźnikiem terminu wymiany płynu powinna być dla Was temperatura. Jeśli wiosną temperatura powietrza w ciągu doby nie spada poniżej 5℃, to znak, że możecie już myśleć o wymianie płynu do spryskiwaczy na jego letnią wersję. Jesienią z kolei, gdy średnia temperatura spada poniżej 5℃, należy jak najszybciej przygotować się do wymiany płynu letniego na zimowy. Dzięki trzymaniu się tej reguły, nagłe zamarznięcie płynu w układzie raczej nie będzie Wam grozić.