DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

1
1
4
4
0
0
5
5
2
2
2
2
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Awaria króćca głowicy układu chłodzenia. Z jakich przyczyn do niej dochodzi i jak należy powstępować w przypadku usterki?

Każdy silnik spalinowy do prawidłowej pracy wymaga chłodzenia. Odpowiednie chłodzenie z kolei możliwe jest jedynie wówczas, gdy cały układ działa bez zarzutu i pozostaje całkowicie szczelny. Jednym z newralgicznych elementów układu chłodzenia silnika jest króciec głowicy układu silnika, zwany również kołnierzem przewodu płynu chłodzącego. Ponieważ część ta pracuje w niezwykle trudnych warunkach, całkiem często może ulegać awariom. Jakiego rodzaju? Jak należy postępować w przypadku uszkodzenia króćca głowicy?

Awaria kroćca głowicy silnika - jak sobie poradzić, objawy i przyczyny

Popularne rodzaje awarii króćca głowicy układu chłodzenia. Jakiego typu usterek możecie się spodziewać?

Króciec głowicy układu chłodzenia łączy blok silnika z chłodnicą. Jego położenie sprawia, iż praktycznie nieustannie oddziałują na niego skrajnie różne temperatury – z jednej strony chłodziwo, z drugiej rozgrzany do ogromnych temperatur silnik. To, plus typowe zużywanie się pod wpływem czasu oraz intensywnej eksploatacji (w układzie nieustannie krąży płyn pod wysokim ciśnieniem), sprawia, że kołnierz przewodu płynu chłodzącego od czasu do czasu może ulec awarii. Jakiego typu usterek możecie się w jego przypadku spodziewać?

  • Wyciek płynu chłodniczego pojawiający się w okolicach króćca – stosunkowo łatwa do zauważenia awaria, jeśli wyciekający płyn chłodniczy spływa po silniku. To, że doszło do wycieku płynu, może być też możliwe do wywnioskowania z pozycji kierowcy, ponieważ skutkuje to zmniejszeniem sprawności układu chłodzenia i nieuzasadnionym wzrostem temperatury jednostki napędowej.
  • Wyciek płynu chłodniczego na wysokości uszczelki zakładanej pomiędzy króćcem a silnikiem – awaria podobna do wyżej opisywanej, przynosząca zbliżone efekty. Warto przy tym pamiętać, że usterka może nie dotyczyć samego króćca głowicy, ale też jego uszczelki, równie jak sam kołnierz podatnej na uszkodzenia.
  • Pęknięcie na króćcu głowicy – do pęknięcia króćca może dojść z różnych przyczyn. Przyczyną bywa błąd podczas jego wymiany (zbyt duża siła włożona w dokręcanie śrub), użycie części słabej jakości (tanich zamienników lub zwykłych podróbek) lub też efekt nadmiernej eksploatacji.
  • Pęknięcie króćca pojawiające się wokół śrub mocujących – uszkodzenie bardzo podobne do wyżej opisywanego. Ze względu na miejsce jego powstania, szczególnie kłopotliwe dla kierowcy, ponieważ uniemożliwiające zastosowanie jakichkolwiek tymczasowych środków zaradczych.

Awaria króćca głowicy może nastąpić w dowolnym momencie, pozbawiając w jednej chwili silnik dotychczasowego chłodzenia. W niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie tymczasowych środków zaradczych, dających szansę na spokojne dotarcie do warsztatu lub własnego garażu, w innych jednak dalsza jazda może okazać się zwyczajnie niemożliwa. Jak należy postępować w przypadku poszczególnych typów awarii króćca?

Jak radzić sobie w przypadku uszkodzenia króćca głowicy silnika? Kiedy konieczna będzie wymiana tego elementu?

Zacznijmy od tego, że króciec głowicy układu chłodzenia, choć teoretycznie nie należy do części eksploatacyjnych (nie podlega regularnym wymianom w określonym interwale czasu lub przebiegu), w rzeczywistości podlega bardzo podobnym regułom. Oznacza to, że jego wymiana prędzej czy później może okazać się zwykłą koniecznością. Jeśli więc część ta ulegnie awarii, oznacza to, że należy ją po prostu wymienić. Wszelkie środki zaradcze w rodzaju łączenia i uszczelniania pęknięcia silikonem lub klejem dwuskładnikowym mają na celu jedynie pomóc kierowcy w bezpiecznym dotarciu do celu, bez konieczności odholowywania samochodu.

Kilka dni temu do iParts.pl zgłosił się nasz stały klient, Mikołaj z Lublina, w poszukiwaniu nowego króćca. Do jego Bmw 5 (F10) 520 d sedan 184KM mogliśmy mu zaproponować kilka opcji, w tym:

Jeśli i w Waszym samochodzie doszło lub dojdzie do awarii króćca głowicy, w każdej chwili możecie znaleźć u nas części pasujące do danej marki i modelu. Ostateczny wybór, na jakiego rodzaju części chcecie postawić, zależy już tylko od Was samych. W każdym momencie możecie też poprosić o pomoc jednego z naszych ekspertów, który podpowie Wam, kiedy i na co warto się zdecydować. I pamiętajcie! Z wymianą uszkodzonego króćca głowicy nie wolno zwlekać!

Popularne z kategorii Głowica oraz jej części

Uszczelnienie ELRING 036.164
25,00 zł
4.0 (2 ocen)
Uszczelnienie VICTOR REINZ 70-31414-10
28,00 zł
5.0 (7 ocen)
Uszczelnienie AJUSA 75000200
36,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień uszczelniający ELRING 325.155
12,00 zł
5.0 (2 ocen)
Pierścień uszczelniający BOSCH F 00V C17 504
7,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień uszczelniający BOSCH F 00V C17 503
9,00 zł
0 (0 ocen)
Głowica oraz jej części w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Głowica oraz jej części pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Głowica oraz jej części
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze