Air Induction System, czyli system powietrza wtórnego. Jak działa i czemu służy popularny AIS?

Data:
W kategorii Silnik

Czym jest i do czego służy Air Induction System?

Moment zimnego rozruchu silnika benzynowego już jakiś czas temu okazał się być niebezpieczny nie tylko dla jednostki napędowej, ale i dla nas samych. W jaki sposób? Jest to efekt procesu typowego dla silników benzynowych, które do rozruchu na zimno potrzebują bardzo wzbogaconej mieszanki paliwowo-powietrznej – tłumaczy nasz niezawodny ekspert sklepu iParts. Wzbogacenie to następuje poprzez zwiększenie ilości paliwa, a to z kolei prowadzi do zwiększonej emisji związków o dużej szkodliwości dla środowiska. Chodzi tu przede wszystkim o tlenek węgla (CO) oraz węglowodór (HC). Taka zwiększona emisja ma miejsce aż do momentu, kiedy katalizator osiągnie temperaturę 300-350℃ i zacznie normalnie funkcjonować. Do tego momentu Wasze auto będzie prawdziwą fabryką trujących substancji. I nie ma w tym słowa przesady!

Badania pokazuję, że na opisywany moment zimnego rozruchu przypada średnio nawet 80 proc. emisji szkodliwych związków wydzielanych w całym cyklu jazdy! Stosowanie rozwiązań takich jak AIS, a więc mających ją ograniczyć, ma całkowite uzasadnienie.

Jak działa Air Induction System?

Jeśli w momencie uruchamiania zimnego silnika w układzie wydechowym temperatura osiągnie odpowiedni poziom, a dodatkowo znajdzie się w nim wystarczająca ilość tzw. tlenu resztkowego, szkodliwe tlenki węgla oraz węglowodory zaczną ulegać reakcji wtórnej, która zmienia je w mniej szkodliwy dwutlenek węgla (CO2) oraz zwykłą wodę (H2O) w postaci lotnej, czyli de facto w parę wodną. Celem Air Induction System – system powietrza wtórnego – jest właśnie zapewnienie tej wystarczającej ilości tlenu dostarczanego do układu wydechowego. W jaki sposób AIS dostarcza tlen do wydechu?

AIS dba o to, aby w momencie gdy zimny silnik zaczyna się nagrzewać, a do komory spalania trafia wzbogacona mieszanka paliwowo-powietrzna, strumień wyprowadzanych układem wydechowym spalin został zmieszany z dodatkowym, doprowadzonym tam specjalnie powietrzem. AIS może doprowadzać powietrze do spalin na dwa sposoby:

  • aktywnie – powietrze wtórne wdmuchiwane jest do układu wydechowego za pomocą pompy (taka wersja Air Induction System uważana jest za lepsze rozwiązanie),
  • pasywnie – do doprowadzania dodatkowego powietrza do spalin wykorzystywane są wahania ciśnienia w układzie wydechowym (podciśnienie będące skutkiem dużej prędkości przepływu spalin zasysa pulsacyjnie dodatkowe powietrze przez zawór impulsowy).

Czas pracy systemu AIS w przypadku aut z katalizatorem trójfunkcyjnym i regulacją lambda wynosi ok. 100 sekund. Po ich upływie system powietrza wtórnego jest wyłączany i całą pracę oczyszczania spalin przejmuje katalizator.

Z czego składa się system AIS?

W skład Air Induction System – w zależności od technologii i przyjętego rozwiązania – wchodzą takie podzespoły, jak:

  • pompa paliwa wtórnego – zasysa powietrze z otoczenia i następnie wdmuchuje je do kolektora wydechowego tuż za zaworami wydechu,
  • zawory powietrza wtórnego – znajdują się pomiędzy pompą powietrza wtórnego a kolektorem wydechowym,
  • własny filtr powietrza – występuje w systemie AIS jeżeli zasysanie powietrza odbywa się nie poprzez układ zasysający, ale bezpośrednio z przestrzeni silnikowej,
  • zintegrowany czujnik ciśnienia – w czujnik ten może być wyposażony zawór powietrza wtórnego dla umożliwienie kontroli nad AIS przez system diagnostyczny samochodu (OBD).

W najnowszych wersjach Air Induction System mamy do czynienia z elektrycznymi zaworami powietrza wtórnego, które odznaczają się krótszym czasem otwierania oraz zamykania, a przy tym są znacznie odporniejsze na awarie związane z zabrudzeniami czy korozją.


Dodaj swój komentarz