Wybierz markę:
Paski rozrządu w iParts.pl!
Układ rozrządu jest elementem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej pojazdu. Ten złożony mechanizm jest jedną z intensywniej eksploatowanych części, dlatego wymaga regularnej konserwacji. Nawet najmniejsze awarie zakłócają pracę silnika i mogą być przyczyną jego poważnych uszkodzeń.
Jak działa rozrząd?
Układ rozrządu steruje pracą zaworów wydechowych i wtryskowych, odpowiadając za doprowadzanie do cylindrów silnika i komory spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz usuwanie spalin z układu wydechowego. Ponieważ jest połączony z wałem korbowym, przekazuje napęd z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory.
Układ rozrządu jest połączony z napędem wału korbowego za pomocą zębatego paska o elastycznej strukturze. Jest on wykonany z syntetycznej gumy wzmocnionej warstwą kevlaru lub poliamidu, część ząbkowana dodatkowo posiada powłokę zabezpieczającą przed ścieraniem.
Jakie są rodzaje rozrządu?
Obecnie w czterosuwowych silnikach rozróżnia się trzy rodzaje układów rozrządu zróżnicowanych ze względu na budowę:
- OHV - overhead valve - rozrząd górnozaworowy popychaczowy,
- OHC - overhead camshaft - rozrząd górnozaworowy, gdzie wałek znajduje się nad głowicą, bezpośrednio sterując pracą zaworów,
- DOHC - double overhead camshaft - rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu znajdującym się w głowicy, gdzie jeden z nich odpowiada za pracę zaworów ssących, a drugi dolotowych.
Kiedy wymienić rozrząd?
Zestaw rozrządu powinien być regularnie serwisowany, a pasek wymieniany. Wprawdzie częstotliwość wymiany jest określana przez producenta, jednak zawsze trzeba też wziąć pod uwagę warunki eksploatacji pojazdu. Istotne znaczenie ma przebieg i czas użytkowania paska, przy czym zaleca się wymianę średnio po 5 latach eksploatacji. Pasek jest wykonany z gumy, która z czasem traci elastyczność, co zwiększa ryzyko zerwania.
Pęknięcie paska rozrządu może doprowadzić do uszkodzenia tłoka z zaworem i poważnej awarii silnika, czego częstą konsekwencją jest konieczność całkowitej wymiany jednostki napędowej pojazdu. Niestety bardzo trudno jest wskazać sygnały sugerujące uszkodzenie elementów rozrządu – czasami oznaką awarii może być nieprawidłowy dźwięk dobiegający z komory silnika.
Uwaga! Okresowej wymianie podlegają też pozostałe części rozrządu, jak napinacz, rolki prowadzące, rolki napinające, uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego czy pompa ciepła.
iParts.pl posiada bogatą ofertę pasków rozrządu, pośród której można znaleźć całą gamę produktów do praktycznie każdej marki samochodu. Oferujemy paski rozrządu najlepszych światowych producentów, między innymi takich jak Gates, Contitech, Bosch czy Dayco.
Powiązane kategorie produktowe
- napinacz paska rozrządu
- ramię napinacza paska rozrządu
- rolka kierunkowa i prowadząca paska rozrządu
- rolka napinacza paska rozrządu
- zestaw paska rozrządu
- zestaw rolek paska rozrządu
Wszystkie oferowane przez nas paski rozrządu są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).
Jeśli chcesz wybrać odpowiedni pasek rozrządu do swojego samochodu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model, rocznik i na końcu - wersję silnikową.
Nie zwlekaj i nie narażaj swojego silnika na usterki - zamów w iParts.pl nowy pasek rozrządu do swojego samochodu z Bezpłatną Dostawą do domu!
Inni popularni producenci: pasek rozrządu SKF, pasek rozrządu Febi Bilstein
Polecane akcesoria do pasków napędowych:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Jaki jest koszt wymiany paska rozrządu?
- Paski napędowe Continental. Co warto wiedzieć o paskach rozrządu tej znanej marki?
- Kiedy wymienić pasek rozrządu?
- Paski napędowe Dayco. Dlaczego warto używać pasków rozrządu tego właśnie producenta?
- Co może zniszczyć pasek rozrządu?
- Ile zapłacimy za wymianę kompletu rozrządu u mechanika w 2023? Jak cenią się w tym względzie warsztaty samochodowe?
- Awarie i usterki koła zmiennych faz rozrządu. Skąd się biorą, jak możecie je sami rozpoznać i co zrobić, aby ich uniknąć?
FAQ
Nasz sklep oferuje szeroki wybór pasków rozrządu. Klienci mogą wybierać wśród produktów wielu marek, przeznaczonych do wielu różnych samochodów oraz silników. Pasek rozrządu kosztuje od 110 do 140 zł.
Wymiana paska rozrządu jest dość skomplikowanym działaniem. Musimy zdjąć osłonę rozrządu, zablokować wszystkie rolki, poluzować pasek i dopiero wtedy możemy przystąpić do właściwej wymiany. Montaż musi zostać przeprowadzony w odwrotny sposób. Po wymianie paska musimy pamiętać o dokładnym ustawieniu rozrządu.
Pasek rozrządu powinien być wymieniany co około 60-70 tysięcy kilometrów. Dystans ten jest oczywiście przybliżone i całkowicie zależny od rodzaju paska, rodzaju rozrządu oraz silnika, w którym został zamontowany.
By zweryfikować stan paska rozrządu jesteśmy zmuszeni do rozebrania osłony rozrządu. Dopiero wtedy możemy dokładnie ocenić stan paska rozrządu. Pamiętajmy, że podczas jazdy działają na niego znaczne siły, które mogą spowodować jego zniszczenie przez nawet najdrobniejsze wady.
Więcej: Kiedy wymienić pasek rozrządu?
Jest to trudny zabieg, wymaga doświadczenia, umiejętności oraz wykorzystania wielu profesjonalnych narzędzi. Jeśli dysponujemy szczegółową instrukcją oraz odpowiednim warsztatem, możemy podjąć próbę wymiany rozrządu, jeśli jednak nie jesteśmy pewni, to zostawmy to specjalistom.
Dobierając pasek należy uwzględnić dokładny kod lub numer silnika. Tylko wtedy będziemy pewni, że dany element będzie odpowiedni dla naszego silnika, poradzi sobie z jego mocą i nie ulegnie przedwczesnemu zużyciu.