Ile zapłacimy za wymianę kompletu rozrządu u mechanika w 2023? Jak cenią się w tym względzie warsztaty samochodowe?
Czy należy bać się wymiany rozrządu? Niekoniecznie. W samochodach osobowych wymieniamy rozrząd wcale nie aż tak często, jak mogłoby się wydawać i niekoniecznie też musimy robić to samodzielnie. Wręcz przeciwnie – coraz częściej producenci aut nalegają na to, aby wymianę rozrządu zlecać profesjonalistom. Ile przyjdzie nam za to zapłacić? Ile kosztuje wymiana rozrządu u mechanika w 2023 roku?

Ile wynosi przeciętna żywotność rozrządu samochodowego? Jakie są zalecenia wobec jego wymiany?

Zgodnie z tym, co utrzymują producenci aut oraz sami mechanicy samochodowi, przeciętna żywotność rozrządu w aucie osobowym wynosi zwykle od 50 do 100 tysięcy kilometrów przebiegu lub też od 5 do 10 lat jego eksploatacji. W zależności od marki i modelu auta, a także w zależności od typu rozrządu, zalecenia dotyczące wymiany tego podzespołu mogą się jednak znacząco różnić. Zwykle wymianę rozrządu zaleca się co 100 tysięcy kilometrów przebiegu lub co 10 lat, ale z jednym bardzo ważnym i nie zawsze zrozumiałym zastrzeżeniem, mianowicie w zależności od tego, co nastąpi wcześniej (chodzi tu o zdarzenia lub awarie mogące zmuszać do przyśpieszenia wymiany rozrządu). W samochodach z silnikami wysokoprężnymi lub w autach z silnikami o dużej mocy rozrząd należy jednak wymieniać częściej, co 50 tysięcy kilometrów przebiegu lub co 5 lat.
Dlaczego wymiana rozrządu jest tak istotna i z jakich powodów w żadnym wypadku nie należy jej odwlekać? Głównie dlatego, że zapewnia ona prawidłowe działanie silnika i chroni przed jego poważnym uszkodzeniem. W przypadku zerwania paska lub łańcucha rozrządu może bowiem dojść do zderzenia tłoków z zaworami, co w zdecydowanej większości jednostek napędowych kończy się prawdziwą katastrofą.
Czym różni się żywotność rozrządu z paskiem od żywotności rozrządu z łańcuchem? Jakie są zalecenia wobec wymiany obu typów rozrządu?

Dwa podstawowe typy rozrządu, jakie możemy znaleźć w samochodach osobowych, to rozrząd oparty na pasku rozrządu oraz rozrząd z łańcuchem rozrządu. Z punktu widzenia kierowcy głównymi różnicami pomiędzy tymi typami rozrządu są:
- żywotność – żywotność rozrządu opartego na pasku rozrządu jest zazwyczaj krótsza niż żywotność rozrządu opartego na łańcuchu rozrządu. Pasek rozrządu jest wykonany z gumy lub tworzywa sztucznego i jako taki narażony jest na zużycie lub rozciąganie. Łańcuch rozrządu jest wykonany ze stali i przez to jest wyraźnie bardziej wytrzymały;
- poziom trudności wymiany – łańcuch rozrządu jest łatwiejszy w wymianie niż pasek rozrządu, ponieważ w przypadku paska rozrządu konieczne jest zwykle zdemontowanie wielu elementów silnika, aby uzyskać dostęp do rozrządu. Tymczasem w przypadku łańcucha rozrządu można go często wymienić bez takiej konieczności.
Żywotność paska rozrządu to przeciętnie od 50 do 100 tysięcy kilometrów przebiegu lub od 5 do 10 lat. Żywotność łańcucha rozrządu wyceniana jest przez fachowców na 100-200 tysięcy kilometrów przebiegu lub 10-20 lat eksploatacji.
Ile zapłacimy za wymianę rozrządu z paskiem u mechanika? Ile kosztuje sama usługa, a ile części zamienne?
Wymiana rozrządu opartego na pasku w 2023 roku wymagała poświęcenia określonej liczby roboczogodzin, zależnej od kilku czynników, takich jak marka i model samochodu, pojemność silnika, rozwiązania konstrukcyjne oraz dostęp do rozrządu. Średni czas robocizny przy takiej wymianie wynosił od 3 do 5 roboczogodzin.
Przeciętny czas potrzebny na wymianę poszczególnych części zamiennych często niezbędnych podczas tej usługi kształtował się następująco:
- pasek rozrządu – około 0,5-1 roboczogodziny;
- pompa wody – około 0,5-1 roboczogodziny;
- rolki napinające i prowadzące – około 0,5-1 roboczogodziny;
- uszczelniacze – około 0,5 roboczogodziny.*
Należy pamiętać, że w przypadku wymiany rozrządu w samochodzie z bardziej skomplikowanym silnikiem, czas robocizny mógł znacząco wzrosnąć i ostatecznie wynieść nawet 6-8 roboczogodzin. Podane wartości są uśrednione i w konkretnym przypadku czas wykonania usługi mógł być zarówno krótszy, jak i dłuższy. W mechanice pojazdowej każdy przypadek jest wyceniany indywidualnie, różne mogą więc być też ceny za omawianą usługę.
Ile zapłacimy w warsztacie za wymianę rozrządu z łańcuchem? Jakie są ceny samej usługi, a jakie koszty części zamiennych?

Wymiana rozrządu opartego na łańcuchu w 2023 roku wymagała poświęcenia określonej liczby roboczogodzin, zależnej od kilku czynników, takich jak marka i model samochodu, pojemność silnika, rozwiązania konstrukcyjne oraz dostęp do rozrządu. Średni czas robocizny przy takiej wymianie wynosił od 4 do 8 roboczogodzin.*
W ramach tej usługi powinny być wykonane następujące czynności:
- demontaż i montaż rozrządu,
- regulacja rozrządu,
- wymiana łańcucha rozrządu,
- wymiana uszczelniaczy.
Należy pamiętać, że w przypadku wymiany rozrządu w samochodzie z bardziej skomplikowanym silnikiem, czas robocizny mógł znacząco wzrosnąć i ostatecznie wynieść nawet 10 roboczogodzin. Cena każdej roboczogodziny zależna jest wyłącznie od ustaleń warsztatu.
Przy szacowaniu ostatecznych kosztów należy również koniecznie uwzględnić fakt, iż w przypadku wymiany rozrządu w samochodzie z bardziej skomplikowanym silnikiem, koszt robocizny może być wyraźnie wyższy, tak jak i koszt niektórych części zamiennych. Oczywiście, wybierając na swojego dostawcę iParts.pl, poważnie ograniczacie swoje wydatki, zwłaszcza jeśli będziecie korzystać z naszych promocji i wyprzedaży, które regularnie obejmują również kompletne zestawy rozrządu.
*Podane w artykule wartości roboczogodzin są szacunkowe i bazują na normach czasowych producentów samochodów, katalogach serwisowych, danych z branży motoryzacyjnej oraz doświadczeniu warsztatów mechanicznych. Rzeczywisty czas wykonania usługi może się różnić w zależności od modelu pojazdu, jego stanu technicznego, stopnia skomplikowania naprawy oraz polityki danego warsztatu.
Wieslaw
Mariusz