Części Subaru Impreza

Subaru Impreza

Subaru Impreza to już właściwie legenda, szczególnie jeśli chodzi o historię rajdów samochodowych. Samochód produkowany od 1992 roku zaliczany jest do niższej klasy średniej (segment C). Impreza wielokrotnie była nagradzana prestiżowymi tytułami, jak np. tytułem Samochodu Roku 2000. Nazwa „Impreza” wzięła się od włoskiego słowa „impresa”, które w wolnym tłumaczeniu oznacza „osiągnięcie”. Najbardziej chyba pożądanym przez kierowców modelem japońskiego samochodu był Subaru Impreza WRX, który w Europie znany był jako GT. Co ciekawe, każde Subaru posiadało pod maską jednostkę przeciwsobną, czyli silnik o przeciwlegle ułożonych cylindrach. W 2016 roku pojawiła się już piąta generacja Subaru Imprezy.

Subaru Impreza I (1993–2000)

Subaru Impreza IPierwsza generacja Subaru Impreza pojawiła się po raz pierwszy na rynku w 1992 roku jako następca modelu Leone. Pierwotnie Impreza miała nazywać się Loyale. Produkcję samochodu rozpoczęto w 1993 roku z oznaczeniem symbolowym GC. Subaru było oferowane jako 2- i 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Projektantami debiutującej Imprezy byli Tetsuya Hayashi oraz Hidefumi Kato.

Szczerze mówiąc, pierwsza generacja Imprezy prezentowała się dość przeciętnie. Wnętrze samochodu zapewniało dobry komfort podróżowania. Użyte materiały oraz części Subaru Impreza były wystarczającej jakości. W samochodzie mogły wygodnie podróżować nawet wysokie osoby. Szczególnie z przodu nie brakowało miejsca ani na nogi, ani też nad głową. W standardowym wyposażeniu samochodu znalazły się m.in.: system ABS, elektrycznie regulowane szyby przednie oraz lusterka czy też, w wersji kombi, reduktor.

Subaru Impreza została wyposażona w silniki benzynowe typu bokser. Ich pojemność rozciągała się od 1.5 do 2.5 litra w wersji RS i mocy od 97 do 280 KM. Na uwagę zasługują tutaj silniki 2.0 Turbo DOHC B4 o mocy 211 KM, 2.0 WRX DOHC B4 o mocy 240 KM oraz 2.0 P1 DOHC B4 o mocy 280 KM. Napęd przedni lub AWD obsługiwany był przez 5-biegową skrzynię manualną lub 4-stopniową przekładnię automatyczną.

Prawdziwy rozgłos przyniosły Imprezie starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata i uzyskane w tym samochodzie indywidualne tytuły mistrza świata kierowców oraz konstruktorów w latach 1995-1997. Produkcje Imprezy GC zakończono w 2000 roku. Samochód od samego początku uzyskał miano doskonałego samochodu rajdowego o ponadprzeciętnych właściwościach jezdnych.

Części Subaru Impreza 1:

Subaru Impreza II (2000–2007)

Subaru Impreza IIDruga generacja Imprezy oznaczonej symbolami GD pojawiła się na rynku w 2000 roku. Podobnie jak poprzednio, Impreza sprzedawana była w wersji sedan oraz kombi, jednak konstrukcyjnie obie generacje bardzo różniły się od siebie. Impreza II otrzymała przezwisko „bug-eye”, czyli „oczy robaka” od specyficznych, okrągłych przednich reflektorów. Po modernizacji w 2003 roku, zastosowano nowy wzór świateł, od których samochód zyskał tym razem miano „teardrop” (łza).

Subaru nieznacznie urosło w porównaniu do poprzednika, przez co zwiększyła się także przestrzeń w kabinie pasażerskiej. Zastosowane materiały wykończeniowe oraz części Subaru Impreza 2 były lepsze jakości niż w poprzedniej wersji, a także ich spasowanie znacznie się polepszyło. Producent zamontował nowe, o wiele wygodniejsze i lepiej spasowane fotele. Kokpit zapewniał komfort podróżowania oraz dużą funkcjonalność.

Jak na Imprezę przystało, kierowca mógł wybierać z wielu wytrzymałych i dynamicznych jednostek napędowych. W ofercie znalazły się głównie silniki benzynowe o pojemności od 1.5 16V do 2.5 16V litra i mocy od 95 do nawet 300 KM. Napęd AWD obsługiwały 5- i 6-stopniowa skrzynia manualna lub 4-biegowa przekładnia automatyczna.

W roku 2004 po raz pierwszy w USA pojawiła się wersja WRX STI z 2,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 305 KM. W Wielkiej Brytanii Subaru Impreza była dostępna w ilości 500 sztuk jako WR1 z silnikiem o mocy 320 KM. Do 2007 roku w Anglii sprzedano 320 sztuk 320-konnego modelu RB320, który powstał na cześć Richarda Burnsa, a także modelu SPRT z silnikiem o mocy 310 KM, którego wyprodukowano w ilości zaledwie 25 egzemplarzy.

Części Subaru Impreza 2:

Subaru Impreza III (2007–2013)

Subaru Impreza IIIDebiut Subaru Imprezy III (GH) miał miejsce w Nowym Jorku w 2007 roku. Wygląd nowej odsłony samochodu wywołał niemały szok wśród publiczności, głównie z uwagi na stylistykę karoserii. Japoński koncern zdecydował się na wprowadzenie 5-drzwiowej wersji hatchback, która zastąpiła odmianę kombi. W 2010 roku w Europie pojawiła się także wersja 4-drzwiowa sedan, a niedługo potem lekko uterenowiona odmiana XV z nadwoziem hatchback.

Cechami Charakterystycznymi nietypowego nadwozia Subaru były wąskie przednie reflektory oraz tylne światła w stylu lamp Lexusa. Bryła samochodu była zgrabna i mogła się podobać. We wnętrzu również dokonano wielu zmian. Kokpit stał się jeszcze przestronniejszy i wygodniejszy. Użyte materiały oraz części w Subaru Impreza 3 były niezłej jakości oraz odpowiednio spasowane. Na minus można jedynie zaliczyć dość smutną kolorystykę kabiny pasażerskiej.

Imprezę III zbudowano na skróconej płycie podłogowej pochodzącej od modelu Legacy. Modernizacji poddano zawieszenie samochodu, w którym z tyłu zamontowano system wielowahaczowy. Pod maską Imprezy pojawiły się 4 silniki benzynowe – 1.5 R o mocy 107 KM, 2.0 R/RS/XV o mocy 150 KM, 2.5 WRX o mocy 265 KM oraz silnik 2.5 WRX STI o mocy 300 KM. Ofertę uzupełniała jednostka wysokoprężna 2.0 D/D XV o mocy 150 KM. Do współpracy z dostępnymi jednostkami zaprzęgnięto 4- i 5-biegową skrzynię automatyczną oraz 5- i 6-stopniową przekładnię manualną.

W 2009 roku w Japonii oraz w Singapurze dostępna była wersja 308-konna WRX STI A-Line z nadwoziem hatchback. Był to model, w którym montowano 5-biegową, automatyczną skrzynię SportShift. Najbardziej pożądaną przez miłośników Imprezy była wersja Cosworth Impreza CS400 z jednostką napędową przebudowaną przez specjalistyczną firmę Cosworth. Ten model wypuszczono na rynek w ilości zaledwie 75 egzemplarzy.

Części Subaru Impreza 3:

Subaru Impreza IV (od 2017 r.)

Subaru Impreza IVCzwartą generację Subaru Impreza pokazano światu w 2016 roku w Nowym Jorku. Samochód został zaprojektowany praktycznie od podstaw. Powstał na nowej płycie podłogowej Subaru Global Platform. W konstrukcji nie zabrakło napędu Symmetrical All Wheel Drive, a także wprowadzono możliwość wykorzystywania hybrydowego systemu napędowego. Imprezę można kupić w wersji sedan oraz jako 5-drzwiowy hatchback. Stylistycznie poddano modyfikacji m.in. reflektory przednie i tylne, kształt zderzaków, boczną linię nadwozia, progi oraz linię dachu. Sztandarowym silnikiem tej generacji Subaru jest dwulitrowy motor B4 o mocy 156 KM. W testach zderzeniowych Euro NCAP Impreza zdobyła maksymalny wynik pięciu gwiazdek.