Zbiorniki paliwa samochodowy

Rola zbiornika na paliwo w samochodzie nie wymaga chyba większych wyjaśnień. Dla formalności, zbiornik paliwa wykorzystywany jest do magazynowania w pojeździe zapasu paliwa przeznaczonego na określony zasięg samochodu (najczęściej od 300 do 500 km). Pojemność zbiornika paliwa zazwyczaj jest uzależniona od wielkości pojazdu oraz zamontowanego w nim silnika.

Zbiornik paliwa do samochodu

Standardowe zbiorniki paliwa montowane w samochodach są wykonywane z blachy stalowej, natomiast ich powierzchnia wewnętrzna jest zabezpieczana antykorozyjnie za pomocą powłoki cynkowej, ołowiowej lub lakierniczej. Nowoczesne zbiorniki paliwa wykonuje się obecnie z tworzyw sztucznych, natomiast ich liczba, kształt, pojemność oraz rozmieszczenie są uzależnione od rodzaju i przeznaczenia konkretnego pojazdu. W samochodach osobowych zbiornik na paliwo znajduje się najczęściej pod podłogą bagażnika lub w tylnym błotniku. W autach ciężarowych baki paliwowe montowane są pod skrzynią ładunkową lub pod siedzeniem kierowcy. Zarówno pojazdy ciężarowe, jak i autobusy posiadają często dwa, a nawet trzy zbiorniki paliwa. Takie baki o dużej pojemności mają zazwyczaj przegrody tłumiące falowanie, przelewanie się oraz pienienie paliwa, natomiast w najniższym punkcie zbiornika umieszczany jest przeważnie korek spustowy, którego odkręcenie daje możliwość usunięcia z wnętrza wszelkich zanieczyszczeń.

Sposób działania zbiornika paliwa

Zbiornik paliwa odpowiada za zasilanie paliwem silniki spalinowe – znaleźć możemy go nie tylko w samochodach, ale także w motorach, statkach wodnych, samolotach etc. W zależności od sytuacji, zbiornik paliwa przechowuje paliwo ciekłe lub gazowe. Niekiedy zbiornik na paliwo powiązany jest z systemem odpowiadającym, którego głównym zadaniem jest wyrównywanie ciśnienia w środku zbiornika w obliczu stale ubywającego paliwa. Aby stale kontrolować poziom paliwa w samochodzie w zbiorniku umieszczony jest specjalny wskaźnik poziomu paliwa lub czujnik poziomu paliwa.

Oprócz tego, jednym z najważniejszych elementów współpracujących ze zbiornikiem paliwa jest pompa paliwa przetłaczająca paliwo do silnika. Zbiorniki paliwa produkuje się, wykorzystując specjalną blachę bądź tworzywa sztuczne. Jeśli bak samochodowy wykonany jest z tworzywa sztucznego, najczęściej wyposaża się je specjalne narzędzia do odprowadzania ładunków elektrostatycznych, żeby wykluczyć ryzyko zapłonu paliwa w instalacji paliwowej.

Typowe usterki zbiornika paliwa

Największym wrogiem zbiornika paliwa jest rdza. Im większa ilość powietrza znajdzie się nad lustrem paliwa, tym większa prawdopodobieństwo, że dojdzie do skraplania się pary wodnej, co zdecydowanie przyspieszy korozję metalowych elementów baku. Drobiny rdzy mogą się również dostać do pompy paliwa oraz systemu wtryskowego i nawet najlepszy filtr nie będzie wstanie temu zapobiec.

Tani zbiornik paliwa wcale nie musi oznaczać kiepskiej jakości baku. W iParts.pl znajdziesz wysokiej klasy bak samochodowy w atrakcyjnej cenie rynkowej. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Jeśli zbiornik paliwa do samochodu to tylko w iParts.pl! Oferujemy produkty pochodzące wyłącznie od renomowanych producentów, które są fabrycznie nowe i posiadają wielomiesięczną gwarancję. Zapewniamy najniższe rynkowe ceny i szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Zbiornik paliwa KLOKKERHOLM
Zbiornik paliwa VAN WEZEL
Zbiornik paliwa DIEDERICHS
Zbiornik paliwa BLIC
Zbiornik paliwa PRASCO
Zbiornik paliwa JOHNS
Zbiornik paliwa JP GROUP
Zbiornik paliwa Oyodo

FAQ

Gdzie jest zawór odpowietrzający zbiornik paliwa?

System odpowietrzania zbiornika paliwa zapobiega przedostawaniu się do otoczenia niebezpiecznych węglowodorów. Odbywa się to dzięki wiązaniu par paliwa w filtrze węglowym. Zawór odpowietrzający zbiornik paliwa jest elementem składowym układu paliwowego, znajdującego się pomiędzy zbiornikiem o kolektorem dolotowym. Podczas jazdy powietrze z kolektora dolotowego poprzez przewód trafia do pojemnika i przepływając przez niego, unosi ze sobą opary paliwa. One z kolei trafiają do kolektora dolotowego za przepustnicą.

Czym można skleić zbiornik paliwa?

Do naprawy zbiornika paliwa należy stosować odpowiednie środki, zapewniające bardzo dobrą trwałość połączenia, umożliwiające wyeliminowanie nieszczelności na wiele lat. Takim środkiem jest np. preparat K2 Mega Tank, który jest specjalistycznym klejem epoksydowym przeznaczonym właśnie do naprawy zbiorników paliwa.

W przypadku zbiorników metalowych, gdy uszkodzenie jest stosunkowo niewielkie, można zalać je samym spoiwem cynowo-ołowianym, formując nad nim wzgórek o wysokości kilku milimetrów. Jeżeli nieszczelność jest nieco większa, wówczas konieczne będzie położenie łaty wykonanej z niezbyt grubej blachy mosiężnej lub miedzianej.

Ile kosztuje czyszczenie baku w samochodzie?

Samo spuszczenie nieprawidłowego paliwa z baku samochodowego to koszt, który może wynieść nawet 500 zł. Wszystko zależy od marki i modelu pojazdu, a także od skomplikowania całej operacji. Jednak zdecydowanie droższe usługi związane będą z naprawą oraz z wymianą części układu paliwowego. W takich przypadkach trzeba się liczyć z wydatkami rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Jak wyczyścić zbiornik paliwa z opiłków?

Mycie zbiornika paliwa jest na pewno czynnością skomplikowaną oraz czasochłonną, jednak w przypadku obecności w nim opiłków lub zanieczyszczeń chemicznych procesem niezbędnym do przeprowadzenia. Oczywiście z takiej operacji można zrezygnować, lecz wówczas będziemy musieli wymienić zbiornik na nowy. Do czyszczenia zbiorników paliwa wykorzystuje się najczęściej specjalne myjki rotacyjne, które są również stosowane do mycia zewnętrznego pomp, wtryskiwaczy, zasobników i przewodów wysokiego ciśnienia.

Czy można powiększyć bak paliwa?

Powiększone zbiorniki paliwa są oczywiście dostępne na rynku, jednak można je zazwyczaj montować w większości samochodów dostawczych i busów. Najczęściej tego typu zbiorniki są wykonywane na zamówienie pod konkretny typ pojazdu. Takie zbiorniki paliwa posiadają homologację uznawaną przez wszystkie kraje Unii Europejskiej, i przeważnie posiadają 2 letnią gwarancję. W samochodach osobowych powiększenie zbiornika paliwa, czy też zamontowanie większego zbiornika, jest trudne, a wielu przypadkach wręcz niemożliwe. Fabryczne zbiorniki są tak dopasowane do całej konstrukcji auta, że jakakolwiek ingerencja w ten element układu paliwowego wymagałoby wprowadzenia drastycznych zmian zarówno w nadwoziu, jak i podwoziu samochodu. Możliwe jest zamontowanie dodatkowego baku paliwa, jednak odbędzie się to zazwyczaj kosztem utraty przestrzeni bagażowej lub nawet pasażerskiej.