Uszczelnienie wału napędowego

Wał napędowy w samochodzie ma jedno podstawowe zadania, a mianowicie zapewnia przeniesienie napędu z jednostki napędowej do mostu napędowego. Wały napędowe są wykorzystywane przede wszystkim w konstrukcjach z napędem wieloosiowym lub w klasycznych systemach napędowych.

Standardowy wał napędowy posiada kształt rury i jest najczęściej wykonany ze stali lub aluminium. Wał może składać się z jednego elementu lub z kilku połączonych ze sobą za pomocą łożysk elementów. W tym drugim przypadku bardzo ważne jest odpowiednie uszczelnienie wału napędowego. Wał jest montowany do skrzyni biegów po jednej stronie, a po drugiej do mostu napędowego, który jest odpowiedzialny za przekazanie momentu obrotowego na koła jezdne samochodu. Przy łączeniu wału ze skrzynią oraz mostem napędowym stosuje się specjalistyczny uszczelniacz wału napędowego, który, jak sama nazwa wskazuje, uszczelnia połączenie tych elementów zabezpieczając cały układ przed uszkodzeniem oraz zapewniając prawidłową pracę systemu napędowego samochodu.
W przypadku tylnego zawieszenia niezależnego oraz klasycznego układu napędowego, przekładnia główna samochodu jest umieszczona sztywno w podwoziu, przez co wał centralny nie musi posiadać połączeń przegubowych, które są bardziej podatne na uszkodzenia niż przeguby elastyczne.

Niestety, podczas okresowego serwisu samochodu często zapomina się o sprawdzeniu stanu wału napędowego. To duży błąd, ponieważ już w kilkuletnich autach bardzo często pojawiają się luzy w przegubach, a bicie wału napędowego może doprowadzić do uszkodzenia podzespołów z nim współpracujących oraz wielu innych elementów, w tym samego wału.