Przewody układu chłodzenia

Samochodowy układ chłodzenia to system niezastąpiony i kluczowy do sprawnego działania jednostki napędowej. To on zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika, a także szybkie i skuteczne doprowadzanie z niego nadmiaru ciepła, co zdecydowanie podwyższa komfort oraz bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Przewody układu chłodzenia są odpowiedzialne za doprowadzanie płynu chłodzącego oraz odprowadzanie ciepła poprzez płyn do chłodnicy oraz wymiennika ciepła. Ich sprawność techniczna decyduje o bezproblemowym, ekonomicznym oraz bezpiecznym działaniu silnika samochodowego.

Przewody układu chłodzenia w samochodzie

Skuteczne chłodzenie jednostki napędowej ma przede wszystkim za zadanie zapewnić jej optymalne warunki pracy. Ponadto celem systemu jest również skrócenie fazy nagrzewania oraz szybsze nagrzania powietrza trafiającego do kabiny auta, a także zapewnienie niższego zużycia paliwa oraz dłuższej żywotności poszczególnych elementów układu napędowego. Budowa standardowego układu chłodzenia to – chłodnica, termostat, pompa płynu chłodzącego, zbiornik wyrównawczy regulujący ciśnienie w układzie, sztywne lub elastyczne przewody układu chłodzenia, nagrzewnica oraz wentylator. Układ chłodzenia to tak naprawdę dwa układy – duży (łączy jednostkę napędową z chłodnicą) oraz mały (łączący silnik z nagrzewnicą).

Jednym z elementów szczególnie newralgicznych pod względem prawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia są przewody chłodnicy wody (płynu chłodzącego). Nie kosztują wiele, a ich wymiana nie sprawia wielkich problemów nawet mało doświadczonym amatorom motoryzacji. Pamiętajmy jednak, że uszkodzone przewody układu chłodzenia mogą stać się źródłem poważnych problemów.

Elastyczne i sztywne przewody układu chłodzenia

Wybierając przewody układu chłodzenia, trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę typ zamontowanej w samochodzie chłodnicy. Warto również zastanowić się nad materiałem, z jakiego takie elementy powinny być wykonane. Obecnie najpopularniejsze w konstrukcjach silnikowych są przewody silikonowe oraz przewody gumowe.

Przewód gumowy układu chłodzenie to element czuły na niektóre czynniki zewnętrzne, jak np. wysoka temperatura czy oddziaływanie promieniowania UV. Niestety, już po kilku latach eksploatacji mogą się pojawić pierwsze oznaki zużycia takich przewodów (m.in. zewnętrzne pęknięcia, przetarcia, itp.). Z kolei przewody silikonowe zapewniają m.in. wysoki poziom gładkości wewnętrznych ścianek, a także brak zdecydowanych załamań, przez co płyn chłodzący ma łatwiejszą możliwość przemieszczania się po układzie. Silikonowe przewody układu chłodzenia są wysoce odporne na działanie temperatury, a także kruszenie i inne destruktywne procesy niszczenia. Jednak to, czy wybierzemy gumowe lub silikonowe przewody, powinno być przede wszystkim uzależnione od walorów funkcjonalnych, a więc wybieramy taki przewód, który zapewni optymalne działanie chłodnicy w każdy warunkach eksploatacyjnych.

Popularni producenci przewodów układu chłodzenia

  • Febi Bilstein
  • Thermotec
  • Meyle
  • Topran
  • Gates
  • SWAG
  • Van Wezel
  • Original Imperium

W ofercie iParts.pl znajdziesz zarówno sztywne, jak i elastyczne przewody układu chłodzenia najlepszych światowych marek. Zaletą oferty sklepu jest doskonała relacja ceny do jakości wszystkich dostępnych produktów. Współpracujemy wyłącznie z godnymi zaufania producentami części i asortymentu motoryzacyjnego.

Jeśli tanie przewody układu chłodzenia to tylko w iParts.pl! Zapewniamy najniższe ceny, profesjonalną pomoc techniczną, gwarancję jakości oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia ORIGINAL IMPERIUM
Przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia AKRON-MALÒ
Przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia Metalcaucho
Przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia THERMOTEC
Przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia GATES
Przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia VAICO
Przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia SASIC
Przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia METZGER
Przewody elastyczne i sztywne układu chłodzenia BIRTH

FAQ

Kiedy wymieniać przewody układu chłodzenia w samochodzie?

Przewody tego typu mają ciężkie zadanie do wykonania, będąc stale narażonymi na obciążenia związane z wysokimi temperaturami. Niebezpieczeństwem dla przewodów układu chłodzenia są nieustannie gryzonie, które uwielbiają je obgryzać. W przypadku znalezienia "kałuży" w suchy dzień pod samochodem, koniecznie należy skontrolować przewód podciśnieniowy i cały układ chłodzenia silnika. Gdy węże nie działają w stu procentach lub w jakikolwiek widoczny sposób są uszkodzone, należy je wymienić, aby uniknąć uszkodzenia całego układu chłodzenia, a w konsekwencji przegrzania jednostki napędowej.

Jakie układy i przewody chłodzenia znajdują się w samochodzie?

W większości współczesnych samochodów działa jednocześnie kilka chłodnic, zapewniając odpowiednią temperaturę konkretnym podzespołów. Są to:

  • chłodnice wody
  • chłodnice oleju
  • chłodnice powietrza
  • chłodnice gazu

Każda z chłodnic pełni inne funkcje, a także z reguły ma inną budowę. Wymagają więc zastosowania zupełnie innych węży, przewodów, łączników redukcyjnych, łączników kątowych i prostych oraz kolanek. Wśród przewodów układu chłodzenia można wyróżnić przewody chłodnic oleju, przewody chłodnic wody oraz przewody chłodnic powietrza.

Z czego są zbudowane przewody układów chłodniczych?

Przewody układu chłodzenia są najczęściej wykonane z silikonu, gumy NBR, CR, AEM, NBR/PCV lub EPDM. Są to materiały charakteryzujące się dużą odpornością na działanie wysokich temperatur. Dodatkowo mieszankę gumy wzmacnia się oplotem z włókna szklanego, poliestrowego lub aramidowego. Materiał, z jakiego wykonany zostanie przewód, jest odpowiednio dobierany pod kątem jego przeznaczenia oraz ciśnienia roboczego, jakie panuje w danym układzie.

Jakie przewody do układu chłodzenia wybrać?

Niczym niezabezpieczony przewód gumowy jest zazwyczaj czuły na niektóre czynniki zewnętrzne, jak np. wysoka temperatura czy promieniowanie UV. Niestety, już po kilku latach normalnej eksploatacji przewody mogą mieć pierwsze oznaki zużycia (pęknięcia, przetarcia itp.). Z kolei przewody silikonowe oferują dużą gładkość ścianek wewnętrznych, a także brak zdecydowanych załamań, dzięki czemu płyn chłodzący może swobodniej przepływać przez układ. Elementy silikonowe cechują się wysoką odpornością na działanie temperatury, a także kruszenie czy załamania. Wybór gumowych czy silikonowych przewodów powinien być uzależniony w głównej mierze od walorów funkcjonalnych. Należy więc wybrać taki przewód, który zapewni optymalne działanie chłodnicy w każdy warunkach eksploatacyjnych.

Z jakich elementów składa się układ chłodzenia?

Standardowy układ chłodzenia samochodowego składa się z chłodnicy, termostatu, pompy płynu chłodzącego, zbiornika wyrównawczego, sztywnych lub/i elastycznych przewodów układu chłodzenia, nagrzewnicy oraz wentylatora. Samochodowy układ chłodzenia to w zasadzie dwa układy – duży (łączy jednostkę napędową z chłodnicą) oraz mały (łączy silnik z nagrzewnicą).

Jednymi z kluczowych elementów pod względem prawidłowego działania układu chłodzenia są przewody. Nie kosztują one wiele, a ich wymiana jest zazwyczaj mało skomplikowana. Pamiętajmy jednak, że uszkodzone przewody układu chłodzenia mogą być przyczyną poważnych problemów.