Czujnik położenia (potencjometr) pedału gazu przekazuje informacje o wychyleniu pedału gazu do sterownika silnika. Im większy jest nacisk na pedał gazu, tym większe wychylenie czujnika. Potencjometr położenia przepustnicy mierzy zatem kąt otwarcia przepustnicy. Uzyskane w ten sposób informacje pozwalają sterownikowi jednostki napędowej skalkulować potrzebną dawkę paliwa. Czujnik jest mocowany bezpośrednio do osi przepustnicy.
Ile kosztuje wymiana czujnika pedału gazu?
Koszt usługi polegającej na wymianie czujnika położenia pedału gazu w warsztatach waha się w granicach od 35 do około 70 zł. Średni koszt wymiany czujnika położenia pedału gazu to 49 zł. Cena, oczywiście zależy od modelu konkretnego auta oraz skomplikowania całej operacji. Należy również wziąć pod uwagę cenę nowego potencjometru, który można kupić na własną rękę lub zlecić jego zamówienie serwisantom.
Dlaczego auto nie reaguje na gaz?
Brak reakcji na gaz skutkuje najczęściej utrudnionym poruszaniem się samochodem lub całkowitym jego unieruchomieniem. Jeżeli nie jest to wina jakichś obiektów blokujących ruch pedału gazu, to prawdopodobnie doszło do zablokowania przepustnicy, awarii czujnika położenia pedału gazu, uszkodzenia linki gazu lub awarii sprężyny powrotnej gazu. Jedynym wyjściem w takiej sytuacji jest odholowanie auta do warsztatu i usunięcie usterki.
Po czym poznać, że przepustnica jest zanieczyszczona?
Do symptomów zanieczyszczonego zaworu przepustnicy zaliczamy nierówną pracę silnika na jałowym biegu oraz gaśnięcie jednostki napędowej. Brudna przepustnica może również powodować opóźnioną reakcję na naciśnięcie pedału gazu, szarpanie podczas przyspieszania i zwiększone zużycie paliwa. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na ściągnięcie przepustnicy, czy jej czyszczenie bez demontażu, środek do czyszczenia przepustnic jest podstawowym produktem, którego należy użyć. Jednak najprostszym sposobem na usunięcie zabrudzeń jest benzyna ekstrakcyjna, która dodatkowo odtłuszcza powierzchnię przepustnicy.
Jakie są symptomy uszkodzonej przepustnicy?
Przede wszystkim nierówna praca silnika, szarpanie w trakcie jazdy, gaśnięcie motoru nawet na biegu jałowym, zbyt wysokie lub zbyt niskie obroty silnika, podwyższone spalanie oraz problemy z uruchomieniem samochodu. Wystąpienie któregokolwiek z tych symptomów kwalifikuje się do natychmiastowej wizyty u mechanika.
Gdzie zamontowany jest potencjometr pedału gazu?
Czujnik znajduje się bezpośrednio pod pedałem gazu. Przekazuje on informacje o położeniu pedału gazu do sterownika silnika poprzez przewód zasilająco – sygnałowy. W starszych pojazdach z silnikiem benzynowym pedał gazu łączył się z przepustnicą za pomocą linki gazu, przez co to kierowca zawsze miał decydujący wpływ na to, w jaki sposób pojazd porusza się po drodze. Dziś stosuje się aktywne systemy bezpieczeństwa, dzięki którym możliwe jest przejęcie częściowej kontroli nad sterowaniem pojazdu. Zadaniem czujnika pedału gazu jest przekazywanie informacji o kącie wychylenia pedału gazu.
Jak działa czujnik położenia pedału gazu?
Im większa moc naciska pedał gazu, tym większe jest wychylenie potencjometru pedału gazu. Informacja o kącie wychylenia trafia do jednostki sterującej, która na tej podstawie (oraz dzięki danym pochodzącym z czujnika ciśnienia doładowania) oblicza czas otwarcia wtryskiwaczy. Dzięki temu system decyduje też o otwarciu przepustnicy. Czujnik położenia pedału gazu wpływa też na pracę systemu ESP, chroniąc pojazd przed wpadnięciem w poślizg, oraz na pracę automatycznej skrzyni biegów, dzięki czemu przekładnia może zmienić bieg przy szybkim przyśpieszeniu.
Dlaczego czujnik położenia pedału gazu się psuje?
Czujnik pedału gazu, podobnie jak każde inne urządzenie, może się po prostu zużyć. W każdym pojeździe może dojść do awarii i zwarć układu elektronicznego. Usterki powstają na skutek wilgoci, która przedostaje się pod przednie dywaniki. Może spowodować to skorodowanie wtyczki, a jeśli obudowa czujnika jest nieszczelna, nawet korozję całej elektroniki. Powodem awarii może być też zaśniedzenie wtyczki, bądź uszkodzenie przewodu, który łączy czujnik z komputerem sterującym pracą silnika.
W jaki sposób sprawdzić czujnik położenia pedału gazu?
Jeśli chcemy mieć pewność, że nie doszło do awarii czujnika pedału gazu, należy zdecydować się na badanie za pomocą urządzeń. Pozwoli na to multimetr, dzięki któremu możemy sprawdzić, czy do potencjometru dociera zasilanie. Z kolei oscyloskop pozwoli nam sprawdzić sygnał przekazywany do sterownika silnika. Wykrycie usterki możemy sprawdzić podpinając komputer diagnostyczny i odczytując kod usterki zapisany w pamięci sterownika. Jeżeli konieczna jest wymiana czujnika, warto sprawdzić stan przewodu i wtyczek. W przypadku zaśniedziałej wtyczki, dobrze jest ją wyczyścić.