Wybierz markę:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Jak wyglądają kolejne stopnie zużycia panewki głównej i korbowodowej?
- Jak zdiagnozować nieszczelność układu dolotowego silnika prostymi, domowymi sposobami?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
FAQ
Głównym powodem zużycia panewek korbowodowych jest znaczny przebieg naszego samochodu oraz niewłaściwie dobrany i zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy. Panewki podczas pracy silnika cały czas ocierają o wał, co naturalnie sprawia że po pewnym czasie zaczynają się ścierać. Dodatkową przyczyną mocno skracającą ich żywotność jest źle dobrany olej. Zbyt gęsty olej silnikowy nie jest w stanie dostać się do szczelny między panewką, a wałem, natomiast zbyt rzadki olej nie utworzy odpowiedniej grubości filmu smarnego.
Najczęściej spotykanym objawem zużycia się panewek korbowodowych jest charakterystyczny dźwięk. Przypomina on pukanie i daje charakterystyczny, metaliczny pogłos. Oczywiście dźwięk oraz jego natężenie zależne jest od stopnia zużycia panewek oraz budowy naszego silnika. Nie mniej jednak jeśli usłyszymy taki dźwięk dochodzący z dołu naszej jednostki napędowej to warto dokładnie sprawdzić, czy nasze panewki są w odpowiednim stanie.
Więcej na: Jak wyglądają kolejne stopnie zużycia panewki głównej i korbowodowej?
Do wymiany panewek potrzebne jest rozebranie dołu naszego silnika. Wał korbowy znajduje się tuż nad miską olejową. Naprawę należy zacząć od spuszczenia oleju silnikowego i odkręcenia miski olejowej właśnie. Następnie będziemy mieli już swobodny dostęp do dołu naszego silnika. By dostać się do panewek należy odkręcić śruby znajdujące się u dołu tłoka, a następnie wysunąć je z miejsca w którym się znajdują. Montaż jest analogiczny, postępujemy w drugą stronę.
Ignorowanie tego typu usterek naszego silnika przeważnie niesie za sobą opłakane skutki. Jeśli nie wymienimy zużytych panewek korbowodowych w naszym samochodzie w odpowiednim momencie musimy liczyć ze zjawiskiem tzw. obrócenia się panewek. Oznacza to, że tłok podczas swojego ruchu zaczyna obracać się na wale, a co za tym idzie powoduje dalsze uszkodzenia w naszej jednostce napędowej. W większości przypadków naprawa obejmuje kompleksowy remont silnika lub nawet potrzebę wymiany jednostki napędowej na nową.
W niektórych silnikach przedwczesne zużywanie się panewek jest wadą konstrukcyjną i dlatego jeśli posiadamy nowy samochód, który dotknął ten problem powinniśmy jak najszybciej zgłosić się do ASO naszej marki w celu usunięcia usterki. Jeśli natomiast posiadamy starszy samochód, który cały czas jest w użytkowaniu to zadbajmy o odpowiedni olej silnikowy. To właśnie olej ma kluczowy wpływ na żywotność takich elementów jak panewki. Źle dobrana gęstość czy lepkość oleju wyraźnie skróci żywotność naszego silnika.
W sytuacji, kiedy dojdzie do zużycia naszych panewek korbowodowych i jesteśmy zmuszeni do ich wymiany należy dokonać kompleksowej wymiany wszystkich panewek w naszej jednostce napędowej. Jeśli zlokalizujemy i wymienimy tylko te najbardziej zużyte musimy liczyć się z tym, że problem wróci w przeciągu bardzo krótkiego czasu i konieczna będzie kolejna wymiana wymagająca rozebrania części naszej jednostki napędowej. Dodatkowo, nierównomiernie zużyte panewki mogą doprowadzić do powstawania drgań lub innych uszkodzeń w naszym silniku.
Więcej na: Awaria panewki wału silnika