Panewki korbowodowe silnika

Panewki korbowodowePanewki korbowodowe znajdują się w podstawie korbowodu i służą do łagodzenia tarcia wywołanego poprzez obracanie się w nich czopów wału korbowego. W większości jednostek napędowych co najmniej jedna z półpanewek (w jednym korbowodzie znajdują się dwie półpanewki), wyposażona jest w specjalną szczeliną, którą prowadzony jest olej silnikowy. Olej silnikowy wykorzystywany jest do załagodzenia tarcia powstałego w trakcie zmiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Jakie są najpopularniejsze awarie panewek korbowodowych? Wśród nich należy wymienić przede wszystkim obrócenie panewek, co jest charakterystyczne zwłaszcza dla jednostek napędowych z oznaczeniem dCi (dla wersji benzynowej 1,4 i wysokoprężnej 1,9). Do obrócenia panewek korbowych dochodzi w wyniku niewłaściwego smarowania olejem. Jest to spowodowane po części wadą konstrukcyjną w opisywanych jednostkach napędowych, gdyż źle zaprojektowane kanały olejowe sprawiają, że olej nie jest dostarczany w prawidłowej ilości do panewki korbowodu, przez co łożysko zostaje zatarte i dochodzi do jej obrotu. Jest to jeden z wielu powodów, dla którego głównie właściciele samochodów wyposażonych we wspomniane motory powinni szczególnie dbać o regularną wymianę oleju silnikowego (rzadko wymieniany olej może posiadać liczne zabrudzenia, mogące doprowadzić do zapchania kanalików) oraz zaniechać korzystania z licznych preparatów uszczelniających, które również często przyczyniają się do zapchania kanałów, którymi przedostaje się olej silnikowy.

Diagnozowanie usterek panewek korbowodowych

Jednoznaczne zdiagnozowanie zużycia panewek korbowodowych silnika jest stosunkowo trudne. Może wywoływać stukanie, zwłaszcza podczas obniżania obrotów silnika (np. po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu). Niektóre silniki pozwalają wcześniej usłyszeć ten uciążliwy dźwięk, jednak czasem zdarza się, że słyszymy go dopiero wtedy, kiedy wytarciu ulegnie nie tylko panewka, ale również wał.

Zdarzają się także sytuacje, kiedy kierowca do samego końca nie będzie świadomy, że panewki w jego pojeździe kończą swój żywot. Przykładem może być bardzo popularna jednostka napędowa diesla od niemieckiego producenta samochodów. W tych silnikach panewki obracały się nie dając wcześniej żadnych objawów czy powodów do obaw.

Powody zużycia się panewek korbowodowych

Najczęściej wina leży po stronie materiału, który został wykorzystany do produkcji panewek. Może być on zbyt miękki, wtedy panewki silnika mogą się wytrzeć, spowodować luz, a w konsekwencji obrócić się i zniszczyć nasz silnik. Jeśli posiadamy samochód wyposażony w jednostkę napędową, której dotykał problem z wycierającymi się panewkami to warto je wymienić jak najszybciej. Nawet tanie panewki korbowodowe zapewnią nam większą wytrzymałość względem elementów wadliwych, montowanych fabrycznie.

Oprócz wad konstrukcyjnych lub produkcyjnych powodem zużycia się panewek silnika może być problem z ich odpowiednim smarowaniem. Zbyt gęsty olej, który przez dłuższy czas nie był wymieniany lub zatkane kanaliki doprowadzające go do panewek  mogą powodować ich zatarcie i w rezultacie zużycie.

Popularni producenci panewek korbowodowych

  • Japanparts
  • Ashika
  • Mahle
  • GLYCO
  • FAI

Jeżeli szukasz doskonałej jakości, tanich panewek korbowodowych to koniecznie sprawdź szczegółową ofertę naszego sklepu internetowego. Znajdziesz tam produkty m.in. wspomnianych wcześniej, popularnych i cenionych marek.

Każda z oferowanych w sklepie części jest fabrycznie nowa, wykonana z  ogromną starannością i dbałością o każdy szczegół. Zapewni każdemu kierowcy całkowitą pewność prowadzenia swojego samochodu.

Najpopularniejsi producenci

Panewki korbowodowe KING
Panewki korbowodowe IPSA
Panewki korbowodowe KOLBENSCHMIDT
Panewki korbowodowe GLYCO
Panewki korbowodowe MAHLE
Panewki korbowodowe NPS
Panewki korbowodowe FAI AutoParts
Panewki korbowodowe JAPANPARTS
Panewki korbowodowe ASHIKA

FAQ

Jakie są powody zużycia panewek korbowodowych w samochodzie?

Głównym powodem zużycia panewek korbowodowych jest znaczny przebieg naszego samochodu oraz niewłaściwie dobrany i zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy. Panewki podczas pracy silnika cały czas ocierają o wał, co naturalnie sprawia że po pewnym czasie zaczynają się ścierać. Dodatkową przyczyną mocno skracającą ich żywotność jest źle dobrany olej. Zbyt gęsty olej silnikowy nie jest w stanie dostać się do szczelny między panewką, a wałem, natomiast zbyt rzadki olej nie utworzy odpowiedniej grubości filmu smarnego.

Jakie są objawy zużycia panewek korbowodowych w silniku?

Najczęściej spotykanym objawem zużycia się panewek korbowodowych jest charakterystyczny dźwięk. Przypomina on pukanie i daje charakterystyczny, metaliczny pogłos. Oczywiście dźwięk oraz jego natężenie zależne jest od stopnia zużycia panewek oraz budowy naszego silnika. Nie mniej jednak jeśli usłyszymy taki dźwięk dochodzący z dołu naszej jednostki napędowej to warto dokładnie sprawdzić, czy nasze panewki są w odpowiednim stanie.

Więcej na: Jak wyglądają kolejne stopnie zużycia panewki głównej i korbowodowej?

Jak wymienić panewki korbowodowe silnika?

Do wymiany panewek potrzebne jest rozebranie dołu naszego silnika. Wał korbowy znajduje się tuż nad miską olejową. Naprawę należy zacząć od spuszczenia oleju silnikowego i odkręcenia miski olejowej właśnie. Następnie będziemy mieli już swobodny dostęp do dołu naszego silnika. By dostać się do panewek należy odkręcić śruby znajdujące się u dołu tłoka, a następnie wysunąć je z miejsca w którym się znajdują. Montaż jest analogiczny, postępujemy w drugą stronę.

Co się stanie, jeśli nie wymienię zużytych panewek korbowodowych na czas?

Ignorowanie tego typu usterek naszego silnika przeważnie niesie za sobą opłakane skutki. Jeśli nie wymienimy zużytych panewek korbowodowych w naszym samochodzie w odpowiednim momencie musimy liczyć ze zjawiskiem tzw. obrócenia się panewek. Oznacza to, że tłok podczas swojego ruchu zaczyna obracać się na wale, a co za tym idzie powoduje dalsze uszkodzenia w naszej jednostce napędowej. W większości przypadków naprawa obejmuje kompleksowy remont silnika lub nawet potrzebę wymiany jednostki napędowej na nową.

Jak zapobiegać przedwczesnemu zużyciu panewek korbowodowych silnika?

W niektórych silnikach przedwczesne zużywanie się panewek jest wadą konstrukcyjną i dlatego jeśli posiadamy nowy samochód, który dotknął ten problem powinniśmy jak najszybciej zgłosić się do ASO naszej marki w celu usunięcia usterki. Jeśli natomiast posiadamy starszy samochód, który cały czas jest w użytkowaniu to zadbajmy o odpowiedni olej silnikowy. To właśnie olej ma kluczowy wpływ na żywotność takich elementów jak panewki. Źle dobrana gęstość czy lepkość oleju wyraźnie skróci żywotność naszego silnika.

Czy konieczna jest wymiana wszystkich panewek korbowodowych?

W sytuacji, kiedy dojdzie do zużycia naszych panewek korbowodowych i jesteśmy zmuszeni do ich wymiany należy dokonać kompleksowej wymiany wszystkich panewek w naszej jednostce napędowej. Jeśli zlokalizujemy i wymienimy tylko te najbardziej zużyte musimy liczyć się z tym, że problem wróci w przeciągu bardzo krótkiego czasu i konieczna będzie kolejna wymiana wymagająca rozebrania części naszej jednostki napędowej. Dodatkowo, nierównomiernie zużyte panewki mogą doprowadzić do powstawania drgań lub innych uszkodzeń w naszym silniku.

Więcej na: Awaria panewki wału silnika