Kołnierze, podstawy gaźnika

Pomimo powszechności układów wtryskowych gaźnik samochodowy jest nadal montowany w wielu motocyklach oraz można go spotkać w autach starszej konstrukcji. Gaźnik, zwany również karburatorem, to urządzenie przygotowujące mieszankę paliwowo-powietrzną w silniku spalinowym o odpowiednim składzie o zapłonie iskrowym. Ten element samochodowego układu paliwowego ma swoją długą historię oraz specyficzny sposób działania.

Gaźnik w samochodzie

Gaźnik został wynaleziony w 1876 roku przez Gottlieba Daimlera. Gaźniki były najpowszechniejszym sposobem zasilania silników benzynowych aż do lat 80. XX wieku. Wyparte praktycznie całkowicie zostały z motoryzacji w latach 90. przez układy wtryskowe zapewniające dzięki sterowaniu komputerowemu dawkowanie paliwa zależne od aktualnych parametrów pracy silnika co przekłada się na lepszą wydajność i oszczędność paliwa.

Gaźniki są używane w dalszym ciągu do zasilania niewielkich silników w motorowerach, skuterach, kosiarkach, spalinowych modelach zdalnie sterowanych, zaburtowych silnikach do łodzi i pontonów. Samochody z silnikami wyposażonymi w gaźniki stosowane są w niektórych sportach motorowych (NASCAR).

Budowa i działanie gaźnika samochodowego

Gaźnik samochodowy to prosta konstrukcja składająca się w zasadzie z dwóch elementów. Pierwszy z nich nazywa się komorą pływakową. Znajduje się tutaj pływak unoszący się na paliwie, wyposażony w zawór iglicowy. Pozwala to na zamykanie i otwieranie dopływu benzyny i nie dopuszcza do jej przelania. Nie można również zapominać o tak ważnym elemencie, jak kołnierz gaźnika, który stanowi jego swoistą podstawę.

Drugi z elementów gaźnika nazywa się gardziel i montowany jest wraz z przepustnicą. Działa to w ten sposób, że podczas dodawania gazu przepustnica otwiera się, a do silnika trafia większa ilość powietrza, natomiast z dyszy zasysana jest większa dawka paliwa. W gardzieli powstaje mieszanka paliwowo-powietrzna, która trafia do kolektora ssącego. Gaźniki są najczęściej wykonane ze stopu cynku z aluminium.

Gaźnik samochodowy pracuje w oparciu o prawo Bernoulliego. Mówi ono, że powietrze przepływające przez gardziel w gaźniku powoduje zasysanie paliwa znajdującego się w rozpylaczu. Gardziel jest jednak najsłabszym ogniwem całej układanki i to przez ten element właśnie gaźniki zostały wyparte z rynku na rzecz nowszych systemów wtrysku paliwa.

Typowe usterki gaźnika w samochodzie

Zazwyczaj usterki gaźnika są związane z dwoma sytuacjami - kiedy mieszanka paliwowa jest zbyt uboga oraz kiedy jest zbyt bogata. Dlatego ważna jest ich właściwa regulacja. Często wymienianą częścią jest podstawka gaźnika. To na niej mocowane jest całe urządzenie. Ten tak zwany kołnierz gaźnika może ulegać korozji i musi zostać jak najszybciej wymieniony. Pomaga on w utrzymaniu odpowiedniej pozycji, co przy prawidłowo wyregulowanym gaźniku jest niezwykle istotne.

Popularni producenci kołnierzy gaźnika

  • Pierburg
  • JP Group
  • SWAG
  • Febi Bilstein
  • Lemforder

Tylko w iParts.pl znajdziesz wszystkie niezbędne części samochodowego układu paliwowego, w tym również kołnierz gaźnika w przystępnej cenie. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Podstawa gaźnika w niskiej cenie od renomowanego producenta tylko w iParts.pl. Zapewniamy profesjonalną obsługę, szeroki asortyment oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Kołnierz gaźnika ORIGINAL IMPERIUM
Kołnierz gaźnika LEMFÖRDER
Kołnierz gaźnika AKRON-MALÒ
Kołnierz gaźnika FEBI BILSTEIN
Kołnierz gaźnika SWAG
Kołnierz gaźnika BIRTH
Kołnierz gaźnika VEMA
Kołnierz gaźnika VAICO
Kołnierz gaźnika JP GROUP