Kolektor ssący/dolotowy silnika samochodowego

Kolektor dolotowy to istotny element w całej konstrukcji jednostki napędowej, a jego uszkodzenie czy awaria może mieć poważne skutki dla samochodu. Jego podstawowym zadaniem jest optymalne doprowadzenie powietrza lub mieszanki paliwowej do cylindrów silnika. Budowa kolektora ssącego bywa różna w zależności od modelu samochodu oraz typu silnika. W iParts.pl znajdziesz całą gamę doskonałych kolektorów dolotowych dostarczanych przez najlepszych, światowych producentów.

Kolektor ssący w samochodzie

Kolektor ssący to nic innego, jak specjalny przewód wyprodukowany z metalu bądź tworzywa sztucznego. Jego głównym zadaniem jest doprowadzenie powietrza lub mieszanki paliwowej do cylindra. Podłącza się go do głowicy silnika. W współczesnej motoryzacji występuje kilka rodzajów kolektorów ssących, które różnią się między sobą liczbą rur (w zależności od liczby cylindrów), sposobem zasilania silnika, lokalizacją gaźnika czy też systemem wtryskowym paliwa. Kolektor dolotowy silnika jest tak zbudowany, aby przepływające przez niego powietrze napotykało jak najmniejszy opór. Niekiedy kolektor ssący posiada w swojej konstrukcji odmę, czyli przewód odpowietrzania komory korbowej z separatorem oleju, sprężarkę mechaniczną napędzaną przez wał silnika lub przez turbosprężarkę, a także sprężarkę.

Sposób działania kolektora ssącego

Samochodowy układ dolotowy składa się w kilku elementów oraz urządzeń, których zadaniem jest doprowadzenie i niekiedy wstępne sprężenie powietrza lub powietrza i mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów jednostki napędowej. Układ dolotowy, w tym również kolektor ssący, odgrywają ważną rolę w poprawieniu parametrów użytecznych silnika. Kanały w głowicy silnika generują odpowiednie dla procesów spalania zawirowanie czynnika. W jednostkach benzynowych napełnienie jest regulowane za pomocą przepustnicy znajdującej się w kolektorze ssącym. W nowszych konstrukcjach jest ona elektroniczna i nie jest mechanicznie połączona z pedałem gazu samochodu. Jeżeli silnik jest wyposażony w pośredni wtrysk paliwa, wówczas w kolektorach ssących znajdują się wtryskiwacze. W jednostkach z zapłonem iskrowym kolektor ssący silnika posiada zmienną geometrię. Pozwala to na wykorzystanie tzw. doładowania dynamicznego. Instalowane w przewodach dolotowych i sterowane elektroniczne przepustnice pozwalają uzyskać różnej objętości oraz na zmianę czynnej długości całego układu. W tym przypadku układ dolotowy jest tak budowany, aby możliwe było zastosowanie zjawiska doładowania rezonansowego. Pozwala to uzyskać optymalne parametry pod kątem zakresu prędkości obrotowej jednostki napędowej.

Typowe usterki kolektora ssącego w samochodzie

W przypadku usterki kolektora ssącego objawi się ona pogorszeniem kultury pracy silnika, tj. mocno wyczuwalne są zacięcia, wahania obrotów, spadek mocy, itp. Trzeba pamiętać, że wraz z eksploatacją w kolektorze ssącym narasta coraz grubsza warstwa nagaru (mają na to wpływ różne czynniki m.in. luzy w łożyskowaniu turbosprężarki, recyrkulacja spalin czy przedmuchy ze skrzyni korbowej). Może to sprawić, że kolektor ssący może całkowicie się zatkać, warto więc regularnie czyścić te elementy.

Popularni producenci kolektorów ssących

  • Meyle
  • Hella
  • Japanparts
  • Pierburg
  • Topran
  • Vaico
  • Matzger

Jeżeli interesuje Cię tani kolektor ssący, który jednocześnie oferuje najwyższą jakość wykonania, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego samochodu.

Wszystkie oferowane przez nas kolektory ssące są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy najniższe rynkowe ceny, fachowe doradztwo techniczne na każdym etapie zakupów, profesjonalną obsługę oraz szybka realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Kolektor ssący ELRING
Kolektor ssący GLASER
Kolektor ssący VICTOR REINZ
Kolektor ssący METZGER
Kolektor ssący MEAT & DORIA
Kolektor ssący SIDAT
Kolektor ssący HOFFER
Kolektor ssący VEMO
Kolektor ssący PIERBURG