Wybierz markę:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Jak zdiagnozować nieszczelność układu dolotowego silnika prostymi, domowymi sposobami?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Uszczelniacze zaworowe do wymiany. Jak rozpoznać, że ich czas już nadszedł i czym może grozić ignorowanie ich nieszczelności?
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
FAQ
Głównym problemem kolektora ssącego jest zaleganie nagaru w jego ruchomych elementach, co może prowadzić do poważnej usterki zarówno samego kolektora, jak i jednostki napędowej. W konsekwencji może dojść do uszkodzeń pierścieni silnikowych, zarysowań cylindra oraz problemu z wypalaniem sadzy. Stąd też konieczne jest systematyczne czyszczenie kolektora dolotowego przed każdą wymianą oleju silnikowego. Układ dolotowym najlepiej jest czyścić co najmniej raz na 100 tys. km.
Najczęstszą przyczyną jest zużyta turbosprężarka, a w zasadzie jej wirnika, który przepuszcza olej. Jest to bardzo powszechne szczególnie w przypadku kilkuletnich silników wysokoprężnych. Problem można wyeliminować wymieniając turbosprężarkę (koszt ok. 5 000 zł) lub poddając ją regeneracji (1500 – 2000 zł).
Olej w dolocie może się pojawiać również w wyniku źle działającej odmy. Po kilku latach eksploatacji znajdujący się w niej separator oleju przestaje prawidłowo działać, czego efektem jest przepuszczanie do przewodu dolotowego turbosprężarki powietrza wraz oparami oleju. Koszt zakupu nowej odmy, w zależności od modelu auta, może wynieść od 50 do nawet 900 zł. Powodem pojawienia się oleju w układzie dolotowym może być również zbyt duża ilość środka smarnego w jednostce napędowej.
Kolektor dolotowy, podobnie jak prawie wszystkie elementy silnika, można modyfikować. Jest on odpowiedzialny za dostarczanie świeżego powietrza w obszarze komory spalania. Odpowiednie dostrojenie kolektora ssącego pozwala zwiększyć jego przepływ, co przełoży się na wyższą moc silnika. Ulepszona w ten sposób mieszanka paliwowo-powietrzna osiąga wyższe poziomy spalania oraz temperatury, a także wyższe ciśnienia. Oprócz poprawy osiągów, modyfikacja kolektora dolotowego wpływa również często na nieco lepszy dźwięk samochodu.
Najczęstszym problemem są uszkodzone uszczelki pod kolektorem oraz wszelkie awarie wywołane zanieczyszczeniami osadzającymi się w kolektorze (nagar). Te zanieczyszczenia znajdujących się zazwyczaj w paliwie, które zawiera również niedopalone cząstki benzyny i oleju. Wraz z coraz większą ilością odkładającego się nagaru, kanały przepływu powietrza stają się coraz węższe, w wyniku czego kolektor dolotowy nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania.
Cena może być bardzo zróżnicowana i zależeć o wielu czynników. Jeżeli doszło do zatkania kolektora, wystarczy jego demontaż i regeneracja (koszt 400–1000 zł) lub wymiana na nowy (koszt do 3000 zł). Jeżeli jednak zanieczyszczenia przedostały się o wiele dalej, skutki mogą być poważne w postaci np. uszkodzonych tłoków, cylindrów czy katalizatora. Zazwyczaj taka awaria kończy się generalnym remontem jednostki napędowej lub jej wymianą. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak wysokie koszty się z tym wiążą.