Najpopularniejsi producenci

Czujnik manualnej skrzyni biegów LUCAS
Czujnik manualnej skrzyni biegów VEMO
Czujnik manualnej skrzyni biegów TOPRAN
Czujnik manualnej skrzyni biegów MEAT & DORIA
Czujnik manualnej skrzyni biegów SIDAT
Czujnik manualnej skrzyni biegów HOFFER
Czujnik manualnej skrzyni biegów METZGER
Czujnik manualnej skrzyni biegów QUINTON HAZELL
Czujnik manualnej skrzyni biegów HERTH+BUSS ELPARTS

FAQ

Czym jest czujnik manualnej skrzyni biegów?

Choć manualna skrzynia biegów nie wymaga użycia czujników, stosuje się je, gdyż stanowią ważne źródło informacji dla nowoczesnych systemów modyfikujących pracę różnych układów samochodu. Czujniki manualnej skrzyni biegów zbierają i przetwarzają informacje dotyczące pracy elementów przekładni manualnej. Badają prędkość liniową samochodu, która uzyskiwana jest przez czujnik umieszczony w korpusie skrzyni biegów. Informacja ta przekazywana jest do układów sterujących oraz prędkościomierza będącego źródłem informacji dla kierowcy pojazdu.

Jak działa czujnik manualnej skrzyni biegów?

Czujniki manualnej skrzyni biegów mają za zadanie zmierzyć prędkość obrotową skrzyni, która jest wykorzystywana przez sterownik do regulacji siły zmiany biegów, a także do momentu aktywacji poszczególnych biegów. Poprzez ruch obrotowy wieńca zębatego zmienia się pole magnetyczne, które wpływa na napięcie w czujniku skrzyni biegów. Sygnał napięciowy przez czujnik manualnej skrzyni biegów przekazywany jest do sterownika. Ze względu na konstrukcję możemy spotkać dwa rodzaje czujników: hallotronowe i indukcyjne.

Jak rozpoznać objawy uszkodzenia czujnika?

Objawy uszkodzenia czujnika manualnej skrzyni biegów mogą być różne. Bardzo często dochodzi do zaświecenia się lampki kontrolnej na desce rozdzielczej oraz przejście sterownika w tryb awaryjny, czego skutkiem jest brak wysterowań skrzyni biegów. Wówczas możemy mieć problemy z odpowiednim działaniem skrzyni oraz zauważymy zwiększone zużycie paliwa. Uszkodzony czujnik manualnej skrzyni biegów będzie miał negatywny wpływ na pracę pojazdu i nie dostarczy odpowiednich informacji kierowcy o prędkości samochodu.

Co można zrobić w przypadku uszkodzenia czujnika?

Czujnik manualnej skrzyni biegów może ulec awarii, do czego przyczynić się mogą wszelkiego rodzaju zwarcia wewnętrzne, wewnątrzprzewodowe, czy uszkodzenie pierścienia impulsowego. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem może być wymiana czujnika na nowy. Jeśli dojdzie do przerwania przewodu, nie mamy możliwości zakupu samego przewodu, dlatego również musimy zakupić nowy czujnik. Kolejną z przyczyn uszkodzenia czujnika może być zanieczyszczenia opiłkami. Wówczas możemy oczyścić czujnik oraz sprawdzić, czy działa poprawnie. Każde zaśniedzenie wtyczki przewodu zasilającego nie musi oznaczać wymiany czujnika, gdyż za pomocą specjalnego preparatu w sprayu metalowe złączki możemy oczyścić, a czujnik znów może wrócić do pełnej sprawności.

Jak sprawdzić czujnik manualnej skrzyni biegów?

Najpopularniejszym sposobem sprawdzenia czujnika jest odczytanie kodu błędu przy pomocy komputera diagnostycznego. Ponadto możemy sprawdzić wszystkie potencjalne objawy uszkodzenia, a więc zanieczyszczenia, uszkodzenia mechaniczne, stan przewodu sygnałowo – zasilającego, czy przewód przyłączeniowy czujnika. Z racji tego, że wielu z nas nie posiada odpowiedniego sprzętu, warto udać się do zakładu mechanicznego, gdzie specjalista za pomocą urządzenia diagnostycznego w kilka minut będzie w stanie dowiedzieć się, czy nasz czujnik jest sprawny, czy będzie trzeba go wymienić.