Wybierz typ samochodu marki Peugeot 205 I (741A/C)

Krótko o Peugeot 205 I

Samochód osobowy z segmentu B produkowany w latach 1983-1987. To jeden z najpopularniejszych hatchbacków lat osiemdziesiątych. Łączna liczba egzemplarzy, które opuściły fabrykę to około 5.3 miliona. Oprócz trzydrzwiowego hatchbacka na rynku pojawiły się także pięciodrzwiowy hatchback, van oraz kabriolet.

Wielokrotnie nagradzana 205-tka uznawana jest za przełomowy model Peugeota, który zapoczątkował sukcesy finansowe marki. Wcześniej Peugeot kojarzony był tylko z wielkimi sedanami typu 504 i 505.  W 1984 roku Peugeot 205 zajął drugą pozycję w plebiscycie Europejski Samochód Roku, lokując się tuż za plecami popularnego wówczas Fiata Uno.

W modelu 205 zastosowano wiele rodzajów silników benzynowych i diesli. Początkowo wzorowano się na starszym modelu 104, w którym użyto silnika typu X Dourvin. Dość szybko zmieniono jednak konwencję i użyto silników benzynowych TU, XU, a dla diesla – XUD. Silnik znajdował się z przodu auta, a napęd tylko na przednie koła.

Peugeot 205 I to wielki hit, choć model nigdy nie został poddany face liftingowi, z wyjątkiem drobnych zmian deski rozdzielczej. Jego produkcja zmniejszyła się, gdy zdecydowano się na wprowadzenie modeli zastępczych – 106-ki i 306-ki. Bardzo dobre wyniki finansowe zmotywowały właścicieli Peugeota do dalszych i szybkich  działań i stworzono nowy model zastępczy – 206, który wyparł z rynku 205-kę.

Warto wspomnieć, że powstało kilkaset egzemplarzy w wersji Turbo 16 z napędem na cztery koła (T16). Był to wspólny projekt Peugeota i firmy Talbot. Silnik umieszczony centralnie o pojemności skokowej 1778 cm³ z turbosprężarką. W latach 80. kierowcy 205-ki fetowali swoje triumfy w wyścigach m.in. Rajdzie Paryż-Dakar i na Oes.

Zalety:

  • Przestronna kabina i pojemny bagażnik
  • Dobre prowadzenie
  • Bezawaryjność
  • Tani w utrzymaniu

Wady:

  • Zbyt miękkie zawieszenie
  • Przy większych obrotach lekkie problemy z wrzucaniem biegów
  • Głośna praca silnika
  • Trzeszczące plastiki

 

Legenda

Typ pojazdu Kod silnika Rodzaj
paliwa
Rok produkcji Pojemność
silnika [ccm]
Moc silnika
[kW]
Moc silnika
[KM]
1.0 108C (XV8) benzyna 1983.02 - 1987.10 947 33 45
1.1 109N (XW7) benzyna 1983.02 - 1987.10 1116 36 49
1.1 109F (XW7) benzyna 1983.02 - 1987.10 1116 37 50
1.4 150H (XY8) benzyna 1985.10 - 1987.10 1351 58 79
1.4 150D (XY7), 150G (XY7) benzyna 1983.02 - 1987.10 1351 44 60
1.4 150B (XY8) benzyna 1983.02 - 1987.10 1351 59 80
1.6 B1E (XU51C) benzyna 1987.03 - 1987.10 1569 53 72
1.6 B1A (XU51C) benzyna 1986.08 - 1987.10 1569 55 75
1.6 GTI B6D (XU5JA) benzyna 1983.02 - 1987.07 1580 85 116
1.6 GTI 180A (XU5J) benzyna 1984.12 - 1987.10 1569 76 103
1.7 Diesel 161A (XUD7) olej napędowy 1983.08 - 1987.10 1757 44 60
1.9 GTI D6B (XU9JA) benzyna 1986.10 - 1987.10 1891 94 128
1.9 GTI DFZ (XU9J1) benzyna 1987.03 - 1987.10 1891 75 102